Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika. Zwiększone wymiary zewnętrzne pozwoliły także nowemu crossoverowi na awans do segmentu wyżej, choć tam plasuje się jeszcze w dolnych przedziałach.
Miejska „terenówka”
Zacznijmy od sylwetki, która jest typowa dla tego typu aut. Pięciodrzwiowe nadwozie to bardzo praktyczna mieszanka kombi i minivana, co ostatecznie daje hatchbacka tyle, że przypominającego auto terenowe. Bezpretensjonalne, ładne, praktyczne, bo pięciodrzwiowe, z łatwym zajmowaniem miejsca w kabinie. Do tego (w testowanym egzemplarzu) specjalne osłony pod zderzakami, nadkoli i progów. Nie podobały nam się jedynie ozdobne błyskotki przy lampach ze światłami do jazdy dziennej i na grillu. Albo samochód jest twardzielem albo panienką, która ozdabia się koralikami.
Kabina jak w osobówce
Gdyby nie taki detal, jak pokrętło wyboru trybu jazdy ulokowane na tunelu między przednimi siedzeniami to w kabinie S-Crossa nie ma nic z auta terenowego ani nawet crossovera. Po prostu zwykłe auto osobowe. To również dowód na to, że Suzuki widzi ten samochód, jako osobówkę z pewnymi zdolnościami do okazjonalnej jazdy po trudniejszych nawierzchniach. Dzięki możliwości wyboru trybu jazdy, w tym napędu AllGrip łatwiej będzie np. jechać nim po śliskiej nawierzchni niż pełzać w błocie po osie.
Materiały wykończeniowe przeciętne, za to nienajgorsza wygoda i ergonomia. Zastrzeżeń nie budzi też jakość wykonania. Niestety nienajlepsza, szczególnie podczas jazdy obsługa funkcji poprzez monitor dotykowy. Czasami musieliśmy kilkakrotnie „pukać” w ikonkę aby coś wyłączyć lub wybrać z menu. Podobała nam się przyzwoita ilość miejsca na tylnej kanapie oraz duży, jak na tej wielkości samochód, bagażnik z możliwością wygospodarowania bardzo przydatnego schowka pod jego podłogą.
Przeciętny, ale oszczędny
Suzuki nie daje wyboru jeśli chodzi o silniki do tego modelu. 120-konna jednostka benzynowa, która napędzała testowany egzemplarz nie sprawia wielkiego zawodu, ale mogłaby więcej. Do tego dochodzi tylko 5-biegowa skrzynia manualna, której podczas jazdy autostradą trochę brakuje szóstego przełożenia. Jest za to dość ekonomiczna. Podczas naszych jazd testowych średnie spalanie nie przekroczyło 6,1 l/100 km, a trzeba dodać, że większość pokonywaliśmy w ruchu miejskim. Zejście poniżej 6 l nie byłoby problemem.
Kierowca ma do dyspozycji wybór trybu jazdy. Jeśli chce mieć kłopot z głowy to wciska Auto i elektronika decyduje, jak gospodarować przeniesieniem napędu. Ale może także wybrać Sport, co z kolei dyscyplinuje silnik i S-Cross robi się wyraźnie dynamiczniejszy. Są jeszcze przełączenia na Snow i Lock czego niestety nie sprawdziliśmy, gdyż na drodze nie było śniegu ani większego błota. Obsługa i wybór trybu są dziecinnie proste.
Ciekawa propozycja
Naszym zdaniem Suzuki SX4 S-Cross to bardzo ciekawa alternatywa dla samochodów osobowych klasy kompakt. Ten ma nie tylko nieco od nich większy prześwit (17 cm), ale również jest lepiej „przygotowany” jeśli chodzi o jazdę po gorszych nawierzchniach. Możliwość wyboru trybu jazdy jeszcze tę uniwersalność zwiększa. Do tego ma bardzo praktyczne i funkcjonalne wnętrze. Podobała nam się duża liczba różnych półek, schowków i skrytek, gdzie można przewozić różne drobiazgi, nie obawiając się, że nam się zawieruszą bądź będę (butelki) przeszkadzały w kierowaniu. Brak menu w języku polskim jest pewnym ograniczeniem podobnie, jak nie zawsze czuły na dotyk palca ekran monitora głównego.
S-Crossem jeździ się bardzo przyjemnie, bo silnik jest oszczędny i cichy, pozwala na przyzwoite przyspieszenia. Nie podobała nam się niezbyt precyzyjne działanie układu kierowniczego, ale było to wszystko w granicach przyzwoitości. Nie narzekaliśmy za to absolutnie na precyzję działania dźwigni zmiany biegów.
Suzuki SX4 S-Cross i konkurenci:
Marka/model | Suzuki SX4 S-Cross | Dacia Duster | Skoda Yeti |
Cena (zł) | 87 900 | 56 010 | 75 380 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5d | SUV/5d | SUV/5d |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4300/1760/1570 | 4315/1822/1625 | 4223/1793/1691 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1505 | b.d. | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2670 | 2580 |
Masa własna (kg) | 1240 | 1160 | 1265 |
Pojemność bagażnika (l) | 430/1269 | 475/1636 | 405/1760 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 50 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1586 | 1598 | 1390 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | AWD | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 120/6000 | 105/5750 | 122/5000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 156/4400 | 148/3750 | 200/1500-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 | 11,5 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 165 | 185 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,1 | 7,1 | 6,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 135 | 165 | 148 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?