Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Światła do jazdy dziennej DRL

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot: Philips Światła do jazdy dziennej stają się coraz bardziej dostępne i popularne. Polskie prawo dopuszcza używanie ich wymiennie ze światłami mijania. Przepisy unijne nakazują instalować DRL-e we wszystkich nowych modelach samochodów. Można je także samodzielnie montować w starszych autach, aby podnieść poziom ich widoczności i atrakcyjności.

Nadejście lata oznacza lepsze warunki jazdy - suchą nawierzchnię, dłuższy dzień i dużo słońca. Jednak światło słoneczne nie Fot: Philipszawsze jest sprzymierzeńcem kierowcy. Często bowiem oślepia, powoduje zmęczenie wzroku i problem z dostrzeżeniem innych pojazdów znajdujących się na drodze.

Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że używanie świateł do jazdy dziennej zwiększa widoczność samochodu na drodze i pozwala uniknąć do 2 tys. wypadków rocznie. W ubiegłym roku w życie wszedł przepis unijny (2008/89/WE), nakazujący montowanie świateł do jazdy dziennej DRL (ang. Daytime Running Light) w nowych modelach samochodów, produkowanych od 2011 roku.

W Polsce całoroczny nakaz używania w trakcie jazdy świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej obowiązuje od 2007 roku. Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Czym różnią się te dwa rodzaje oświetlenia samochodowego?

Lepsza widoczność
Światła do jazdy dziennej służą temu, żeby samochód był dobrze widoczny w dzień. W odróżnieniu od świateł mijania są one wyposażone w mocne diody LED, dzięki czemu samochód jest lepiej zauważalny przez innych użytkowników ruchu. Na dodatek światła te są tak skonstruowane, że nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika, lecz można na nich jeździć tylko w ciągu dnia. Gdy robi się ciemno należy włączyć światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.

Mniejsze zużycie paliwa
Kolejną zaletą świateł do jazdy dziennej jest ich energooszczędność. Zużywają zaledwie 10 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Ma to duży wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ jeden moduł pobiera 6,8W energii, czyli cały zestaw niecałe 14W. Dla porównania jedna żarówka halogenowa w światłach mijania pobiera ok. 60W, czyli ponad osiem razy więcej. Na dodatek światła do jazdy dziennej są niezwykle żywotne, bo działają przez 10 tys. godzin, co odpowiada 500 tys. km przejechanym z prędkością 50 km/h.

Nowoczesny design
Fot: PhilipsTechnologia LED wykorzystana w DRL określana jest jako jedna z najbardziej innowacyjnych i efektywnych kosztowo. Dawniej ze względu na wysokie koszty produkcji, pierwsze komercyjne zastosowania diod LED ograniczały się jedynie do najdroższych modeli aut. Obecnie szybki rozwój technologii spowodował spadek cen, większą dostępność i możliwość samodzielnego montażu świateł do jazdy dziennej. Dlatego również właściciele modeli aut produkowanych przed 2011 r. coraz częściej decydują się na montaż DRL, dzięki czemu ich samochody nabierają zupełnie nowego, bardziej nowoczesnego wyglądu.

Samodzielny montaż w godzinę
Niektórzy producenci oferują zestawy, które można samodzielnie zamontować. – Montaż świateł do jazdy dziennej jest bardzo prosty i każdy spokojnie sobie z nim poradzi – mówi Tarek Hamed, specjalista ds. oświetlenia Philips Automotive. – Dzięki specjalnemu systemowi „clip-on” instalacja modułu LED DayLight Philips zajmuje tylko około godziny – dodaje.
Zestaw zawiera dwa moduły LED oraz wszystkie elementy niezbędne do montażu: dwa wciskane wsporniki (dzięki którym nie trzeba zdejmować zderzaka), długie przewody (6 metrów), proste w obsłudze złącze elektroniczne typu Plug & Play, śruby, zaczepy i instrukcję montażu w języku polskim. Jednak, aby mieć pewność, że światła zostały prawidłowo podłączone, warto udać się do warsztatu.

Jak zamontować DRL?Led Daylight Fot: Philips
Oprawy LED DayLight Philips pasują do większości samochodów, gdyż mają prosty, klasyczny kształt i mały rozmiar. Montuje się je na kratce w przednim zderzaku, nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu. Odległość między lampami musi wynosić co najmniej 60 cm, a wysokość od powierzchni drogi od 25 do 150 cm. Nie ma obawy, że nisko zainstalowane lampy będą narażone na uszkodzenia zewnętrzne, ponieważ zastosowane w nich diody LED wykonane są z bardzo wytrzymałego poliwęglanu, co zapewnia im odporność na uderzenia kamieni, a także zabezpiecza je przed wpływem niekorzystnych warunków pogodowych. Produkt posiada homologację ECE R87, gwarantującą najwyższe europejskie standardy wykończenia i bezpieczeństwa. Cena zestawu LED DayLight Philips wynosi od 269 zł.

Zgodnie z przepisami światła do jazdy dziennej:
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika*
2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej45)

* Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 4 maja 2009 r. dot. warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, załącznik nr 6, § 2.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • DRIVER (gość)

    Jest dużo więcej ważniejszych powodów i przyczyn mających wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie na polskich drogach . Światła w dzień na pl. drogach pełnią funkcję gromnicy podczas burzy .

  • mix (gość)

    Chciałbym wiedzieć na jakiej podstawie autor tekstu twierdzi, że mniejsze zuzycie prądu wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa... Czy alternator stawia mniejszy opór przy małym zuzyciu prądu niż przy większym? Czy może włącza się tylko czasami? Bardzo mnie to ciekawi...

  • sss (gość)

    @mix Tak alternator im więcej prądu daje tym stawia większy opór. Co widać po spadających obrotach gdy uruchamiamy światła, obrotach, które muszą zostać wyrównane do odpowiedniego poziomu, do tego celu silnik potrzebuje więcej paliwa. Jak nie wierzysz to podłącz sobie paliwo to butelki 1,5L w samochodzie tymczasowo, i przejedz dystans aż wyjeździsz te 1,5L bez żadnego zużycia prądu, czyli bez świateł klimatyzacji, radia, a potem zrób to samo z włączonymi np światłami mijania, wtedy wróć i napisz swoje wnioski.

  • Sarmata (gość)

    swiatla do jazdy w dzien wg mnie sa bardzo sensowne - w trasie jesli o mnie chodzi mam duzo wieksze "wrazenie" od odleglosci samochodu, ktory jedzie z naprzeciwka, niz bez swiatel, a o zmierzchu to juz wogole sprawa bezdyskusyna... A co do światel i wiekszego zuzycia pradu - sa to ilosci naprawde dla mnie pomijalne - to sa wielkosci 0,3% do 1% - moze lepiej wystarczy wyniesc z bagaznika zbedne bagaze ... DO sss - jak chcesz podłączyć butelkę 1,5L do nowego diesla lub benzyny ??

  • Adam (gość)

    Autor tekstu jest Bardzo nieobeznany w temacie i zastanawiam się dlaczego tacy ludzie mają możliwość pisania bzdur, które potem czyta cała masa ludzi i przez niekompetencję autora wszyscy zostają wprowadzeni w błąd. Otóż: z artykułu wynika, że światła do jazdy dziennej to światła wykonane w technologii LED. Bzura Panie autorze!!! Posiadam Nowego VW Jetta, oraz nowego VW T5 i oba mają ŚWIATŁA JAZDY DZIENNEJ wykonane w tradycyjnej formie-żarówki. Bardzo dużo samochodów ma takie światła z tradycyjnymi żarówkami: np. Audi A6 rok 2006... W większości BMW to też nie LED proszę Pana....

  • iquq (gość)

    Artykuł jest kryptoreklamą Philipsa, dziekujemy

  • Maciek (gość)

    Do tych wszystkich co twierdzą, że na mijania samochód nie pali wcale więcej to powiem wam,że ci to wprowadzili chcą abyście tak myśleli.

  • Piotr W. (gość)

    Dobrze omówione. Dla laików - w sam raz. Edytowany przez moderatora 2012-09-13 15:25

  • antyświatła (gość)

    Co za bzdury!

  • ROBI (gość)

    Mix sam przekonałem się że używając świateł led do jazdy dziennej auto "pali" mniej.W moim przypadku to litr gazu na setkę.To samo auto,ten sam styl jazdy,ta sama stacja z tym samym gazem.Pomyśl logicznie-czy 160w prądy które trzeba uzyskać do "podświetlenia" samochodu bierze się znikad? Cud? Weź i wsiądź na rower,zamontuj 2 żarówki po 75w i pedałuj aby świeciły pełnym blaskiem Oczywiście rower na jakiejś podstawie aby wyeliminować opory toczenia i opór powietrza.Czyli taki np.treningowy stacjonarny...

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Al Bundy (gość)

    Zobaczcie w swoich autach jak wam matowieja odblysniki od swiatel mijania ,gdy stoicie w korku w upalny dzien.A potem w nocy macie swieczki.W dzien tylko ledy.

  • w czym problem (gość)

    światła led dają oszczędność od 0,2 l przy standardowym używaniu do 0,5 l przy ok 8 h dziennej jazdy pojazdem. Wyliczenia szczegółowe http://pandaclubpolska.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=65:ile-benzyny-zaoszczedzimy-po-instalacji-swiatel-dziennych-led&catid=21&Itemid=101&showall=1&limitstart reszta to - ekologia, ograniczeni emisji ciepła, oszczędność dla aku i alternatora, nie wymieniamy tak często żarówek w lampach i tych w środku auta....

  • MM gość (gość)

    Czy wg polskich/europejskich przepisów muszą być także światła tylne do jazdy dziennej. Nie mogę znaleźć na ten temat jednoznacznej odpowiedzi a w moim nowym OPLU światła do jazdy dziennej są tylko z przodu, z tyłu nic się nie pali

  • HOVAN (gość)

    Nas już w szkole uczyli, że każde dodatkowe urządzenie pobierające prąd: radio, światełka, szmery bajery... zwiększają zużycie paliwa.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości