Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe. Jak powinniśmy korzystać z różnych rodzajów świateł?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Renault Używanie świateł podczas jazdy w dzień ogranicza liczbę wypadków o 3-12%. Wielu kierowców nie wie jednak, jak korzystać z różnych rodzajów oświetlenia. Zdarza się np. jazda na światłach do jazdy dziennej podczas deszczu czy w tunelu. Kierowcy nie wiedzą też, kiedy używać świateł przeciwmgłowych.

W Polsce kierowcy mają obowiązek jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę. Zależnie od okoliczności mogą to być światła do jazdy dziennej, światła mijania czy przeciwmgłowe (po zmierzchu również drogowe). Cel jest jeden – zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Badania wykazują, że używanie świateł w ciągu dnia ogranicza liczbę wypadków o 3-12%, a w przypadku wypadków śmiertelnych nawet o 15%*.

Obecnie w wielu modelach samochodów światła uruchamiają się automatycznie, dlatego coraz rzadziej można spotkać kierowców, którzy po prostu zapomnieli ich włączyć. Wciąż jednak niektóre osoby ignorują obowiązujące przepisy albo nie kontrolują stanu oświetlenia, co kończy się jazdą z niesprawnym reflektorem czy źle ustawionymi światłami – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Nie wszyscy rozumieją też różnicę między światłami do jazdy dziennej a światłami mijania.

Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej potrzebują mniej energii niż światła mijania, co może wpływać na zużycie paliwa. Należy jednak pamiętać, że światła do jazdy dziennej nie służą do oświetlania drogi przed nami, mają jedynie zapewnić widoczność samochodu dla innych kierowców. Z tego powodu można ich używać wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu.

- Warto przypomnieć, że choć wiele samochodów posiada system automatycznego przełączania świateł, to z reguły takie systemy nie uwzględniają mgły. W efekcie kierowcy przyzwyczajeni do automatyzacji działania świateł mogą nie zwrócić uwagi na to, że podczas jazdy we mgle mają włączone jedynie światła do jazdy dziennej, co przyczynia się do powstawania zagrożeń na drodze – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Fot. Renault Światła mijania

Wielu kierowców do codziennej jazdy używa świateł mijania. Zużywają one nieco więcej energii niż światła do jazdy dziennej, ale za to są bardziej uniwersalne. Świateł mijania możemy używać w czasie opadów atmosferycznych czy mgły. Powinniśmy przełączyć światła dzienne na światła mijania również wtedy, gdy wjeżdżamy do tunelu.

Światła przeciwmgłowe

Świateł przeciwmgłowych przednich możemy używać w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą czy opadami atmosferycznymi. Umieszczone są nisko nad powierzchnią ziemi, co pozwala m.in. zmniejszyć efekt odbijania się promieni świetlnych od mgły. Światła przeciwmgłowe tylne włączamy wyłącznie wtedy, gdy widoczność jest ograniczona do mniej niż 50 m. Kiedy widoczność się poprawi, musimy je wyłączyć, by nie oślepiać pozostałych uczestników ruchu.

Dodatkowo świateł przeciwmgłowych przednich można używać także na krętej drodze w okresie od zmierzchu do świtu, nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła drogowe

Światła drogowe (inaczej „długie”) co do zasady nie nadają się do jazdy dziennej. Można ich używać po zmierzchu, na nieoświetlonych drogach i tylko pod warunkiem, że nie oślepiamy innych kierowców. Dotyczy to zarówno pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i tych przed nami, ponieważ światła drogowe mogą oślepić kierowcę za pośrednictwem lusterka.
 
* SWOV

Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Henio (gość)

    Bzdura, nawet te 12 procent to niewiele w porównaniu z koszt i w skali kraju ,to moje zdanie

  • Dolejlama (gość)

    Kierowcy doskonale wiedzą, ale mają to w d.

  • tyle (gość)

    Brednie że zmniejszają ilośc wypadków ,zwiększają zużycie paliwa o około 4% nabiją kasę firmom produkującym żarówki ,paliwo, czysty idiotyzm przy słonecznej pogodzie włączać światła, gdzie są ekolodzy że nie zwalczają tej głupoty to samo jest oponami w USA są opony uniwersalne zima lato, opona zimowa 3letnia jest tyle samo warta co 3 l etnia ale koncerny oponiarskie zwiększyły produkcje dwukrotnie i strzygą nas kierowców absurd!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości