Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Światła zewnętrzne w aucie. W których krajach nie trzeba ich używać?

Data publikacji: Autor: (kr)

Fot. Archiwum Nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania obowiązuje w Polsce od 2007 roku. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości 100 złotych oraz 2 punktów karnych. W wielu krajach europejskich obowiązują identyczne zasady, ale w kilku przypadkach jazda na światłach nie jest konieczna.

Fot. ArchiwumPodczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza wszyscy kierowcy są zobowiązani do używania świateł mijania. Przepisy pozwalają na używanie świateł do jazdy dziennej zamiennie ze światłami mijania, jednak tylko od świtu do zmierzchu.

Z kolei od zmierzchu do świtu dozwolone jest używanie świateł drogowych, jednak tylko w sytuacji, kiedy nie oślepiają one innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. W razie zbliżania się do pojazdu poprzedzającego musimy bezzwłocznie zmienić światła na światła mijania. To samo tyczy się sytuacji, w której z naprzeciwka nadjeżdża inny pojazd. Mowa tu także o pojazdach szynowych lub komunikacji wodnej.

Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Jeżeli dojdzie do zatrzymania pojazdu, które trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

Fot. ArchiwumW warunkach niedostatecznej widoczności, kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.

Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.

Światło oświetlające przedmioty przydrożne (tzw. "szperacz") może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.

Obowiązkowe oświetlenie w innych krajach

Fot. PhilipsWymóg jazdy z włączonymi światłami nie obowiązuje w całej Europie. W krajach takich jak Niemcy, Austria, Francja, Hiszpania, czy Wielka Brytania możemy spokojnie korzystać z dróg nie włączając przy tym świateł.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na południu Europy. We Włoszech za brak włączonych świateł zapłacimy min. 40 euro mandatu. Kary za to samo wykroczenie w Czechach i na Słowacji zaczynają się od 60 euro. Zdecydowanie mniej zapłacimy na Litwie (do 15 euro) i Łotwie (od 7 euro), natomiast rekordowo wysokie mandaty są nakładane w Norwegii (od 265 euro) i Rosji (do 200 euro).

W nowych generacjach samochodów montowane są automatyczne światła dzienne. Według badań w Kanadzie, samochody wyposażone w automatyczne światła powodują 11 procent mniej kolizji niż auta nieposiadające tego systemu.

Wysokość kar za naruszenie przepisów dotyczących ostrzegania i jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza:

Popełnione wykroczenie Liczba punktów karnych Wysokość mandatu
Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu 4 200 zł
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 2 100 zł
Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej 4 100 zł
Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby 4 200 zł
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności - od 150 do 300 zł
Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 3 200 zł
Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 2 100 zł
Używanie „szperacza” podczas jazdy - 100 zł

 

Obowiązek jazdy z włączonymi światłami w europejskich krajach

Kraj Obowiązek jazdy z włączonymi światłami Wysokosć mandatu
Niemcy brak -
Austria brak -
Czechy obowiązuje od 60 euro
Słowacja obowiązuje od 60 euro
Włochy obowiązuje poza terenem zabudowanym od 40 euro
Węgry obowiązuje od 35 euro
Francja brak -
Hiszpania brak -
Wielka Brytania brak -
Irlandia brak -
Dania obowiązuje od 135 euro
Holandia brak -
Belgia brak -
Litwa obowiązuje do 15 euro
Łotwa obowiązuje od 7 euro
Estonia obowiązuje do 190 euro
Finlandia obowiązuje od 50 euro
Szwecja obowiązuje od 60 euro
Norwegia obowiązuje od 265 euro
Rosja obowiązuje do 200 euro
Słowenia obowiązuje od 40 euro
Ukraina obowiązuje od 1 października
do 30 kwietnia
b.d.
Białoruś obowiązuje w warunkach
ograniczonej widoczności
b.d.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ciekawy (gość)

    a Ukraina?

  • jeszcze bardziej ciekawy (gość)

    a Białoruś ?

  • lampion (gość)

    Jak widać nie ma zgodności w UE co do zasadności używania świateł w dzień. Ja bym pozostawił tę kwestię do wyboru kierowcy w godz. powiedzmy 6:00-18:00 bez konsekwencji karnych ale z zaleceniem stosowania przez całą dobę. Mądrzy ludzie wybiorą dobrze.

  • Amatto (gość)

    z tego co mi wiadomo bo pracuje we Wloszech to nie ma tam obowiazku jazdy na swiatlach w dzien!!

  • rebeliant do, Amato (gość)

    bez, tylko w terenie zabudowanym!!!.

  • Polak (gość)

    Najgorszą przyczyną wypadków w Polsce to nadmierna prędkość, alkohol i narkotyki. Światła w dobrą pogodę nic nie pomogą, jak ktoś szaleje. Mięso podatkowe musi wykonywać dyrektywy oligarchów.

  • Jackiechan (gość)

    Moim zdaniem w Polsce powinno się stosować światła mijania lub do jazdy dziennej poza autostradami i drogami ekspresowym a także nie powinno się stosować poza obszarem zabudowanym na drogach gdzie prędkość jest większa niż 90 km /h. Tam gdzie przejeżdża się często przez teren zabudowany to światła czasem mogą uratować jakiegoś zamyślonego pieszego.

  • Pitu Pitu (gość)

    Przepis o obowiązku używania świateł mijania w dzień jest tylko i wyłącznie po to by nabijać kase państwową pieniędzmi z mandatów. Od 2007 roku obowiązuje ten nakaz a nie wpłyneło to na bezpieczeństwo polskich dróg. Co roku wypadków jest tyle samo i liczba ofiar sie nie zmienia.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości