Światła do jazdy w dzień

(rt)
Fot. Philips
Fot. Philips
Całodzienna jazda na zapalonych światłach jest mało ekonomiczna i pociąga za sobą nie tylko przyśpieszone przepalanie się żarówek reflektorów, ale także zwiększone zużycie paliwa.

W Polsce od 2007 roku mamy obowiązek jazdy na światłach przez cały rok i całą dobę, a do tego celu używamy głównie świateł mijania. Żarówki reflektorów pobierają dużo prądu, co z kolei zwiększa zużycie paliwa. Zamiast świateł mijania, możemy używać nieco zapomnianych w Polsce, specjalnie stworzonych do tego celu świateł do jazdy dziennej (zwanych również DRL - Daytime Running Lights).

Fot. Philips
Fot. Philips

Światła do jazdy dziennej są nieco inaczej skonstruowane niż światła mijania m.in. nie wykorzystują żarówek halogenowych, gdyż służą tylko do tego, żeby samochód był dobrze widoczny dla innych w dzień, natomiast oświetlenie drogi nie ma tu żadnego znaczenia. Dlatego mogą być znacznie mniejsze i dawać słabsze- mniej oślepiające światło.

W obecnie produkowanych światłach do jazdy dziennej bardzo często zamiast konwencjonalnej żarówki wykorzystuje się diody LED, które emitują intensywne, białe światło przede wszystkim widoczne dla nadjeżdżających pojazdów.

Inżynierowie z firmy Philips wyliczyli, że żywotność diod LED wystarcza na ok. 5 tys. godzin lub 250 tys. kilometrów. Kolejną niezaprzeczalną przewagą DRL-i nad światłami mijania jest to, że zużywają mało prądu w porównaniu do zwykłych żarówek (światła mijania mają moc 110 W, a DRL - 10 W). A to pociąga za sobą przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa.

Dodatkowe światła do jazdy dziennej (DRL) powinny działać bardzo prosto, czyli włączać się automatycznie wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce i wyłączać w chwili zapalenia normalnego oświetlenia samochodu (świateł mijania). Dodatkowe światła do jazdy dziennej muszą mieć znak homologacji z symbolem "E" i kodzie cyfrowym umieszczonym na obudowie. Przepisy określają specjalne parametry świateł dziennych ECE R87, bez których nie można poruszać się po europie. Ponadto Polskie przepisy nakazują, aby jednocześnie ze światłami dziennymi zapalały się także tylne światła pozycyjne.

Dodatkowe lampy można umieścić np.: na przednim zderzaku. Zgodnie z przepisami określającymi warunki technicznymi dopuszczenia samochodów do ruchu, odległość między lampami musi wynosić co najmniej 60 cm, a wysokość od powierzchni drogi od 25 do 150 cm. Jednocześnie światła nie mogą być dalej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu.

Źródło: Philips

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty