Światowa premiera VW Beetla Dune

(ip)
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Podczas North American International Auto Show w Detroit Volkswagen zaprezentował kolejną wersję modelu Beetle – Dune.

Auto pokryte jest żółto-pomarańczowym lakierem metalicznym Arizona. Dwuczęściowe nakładki poszerzające nadkola

Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen

utrzymane są w kontrastowym, czarnym kolorze. Podstawę stanowią matowe, masywne elementy, znane z Volkswagenów w wersji „cross”. Nadkola posiadają na górze, przedzielone na pół, sześciokątne wycięcie, poszerzają nadwozie z każdej strony aż o 24 mm. Szerokość Beetla Dune wynosi 1856 mm (plus 48 mm), długość to 4290 mm (plus 12 mm), a wysokość 1536 mm (plus 50 mm).

Odpowiednio do szerokości nadwozia zwiększył się także rozstaw kół: z przodu o 29 mm do 1607 mm, z tyłu o 29 mm do 1573 mm. 19-calowe obręcze z oponami 255/45 doskonale wypełniają nadkola. Z pięcioma aluminiowymi ramionami, czarnymi przestrzeniami wewnętrznymi i polerowanym aluminiowym pierścieniem, obręcze stanowią optyczne nawiązanie do stylistyki 18-calowych obręczy Twister, znanych z Beetla. Logo VW na środku felgi umieszczone jest na trójwymiarowym module pokrytym lakierem w kolorze nadwozia.

Z boku auta rozszerzenia nadkoli przechodzą w kierunku progów, w których osadzona jest chromowana osłona podwozia. Górna część progów tuż przy karoserii jest pokryta czarnym, błyszczącym lakierem. Nad progami znajdują się typowe dla Beetla boczne listwy stylizowane na legendarne stopnie w drzwiach starych Garbusów, również czarne i błyszczące. Jeszcze wyżej, przy tylnym błotniku, umieszczono wyraźne logo Dune. Obudowy lusterek zewnętrznych pokryte są jasnym aluminium, a ich nóżka, wbudowana w trójkąt przy słupku A, ma kolor czarny.

Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen

Styliści znacznie zmodyfikowali przód Beetla, pozostawili jednak kultowy design podstawowy i okrągłe reflektory bi-ksenonowe. Natomiast stylistyka maski jest nowa. Środkowa część maski jest teraz trochę wyższa. Obniżające się boki pokrywy silnika mają w górnym pasie wyraźne otwory wlotów powietrza, otoczone precyzyjnie poprowadzonymi krawędziami.

Podobnie jak maska silnika, także dolna część przodu nadwozia prezentuje się niezwykle dynamicznie. Wzrok przyciąga duży, centralny wlot powietrza z czarną kratownicą o strukturze plastra miodu, typowej dla modeli „cross” Volkswagena. Osłona wlotu powietrza w kształcie litery A rozszerza się ku dołowi i podkreśla sportowy wygląd przodu Beetla Dune. Chromowana rama kratownicy służy jednocześnie jako osłona podwozia.

Z lewej i prawej strony centralnego wlotu powietrza i aluminiowej osłony podwozia znajdują się moduły w kształcie trapezu, z ramą pokrytą takim samym czarnym lakierem z połyskiem, jak ukośne płaszczyzny nadkoli. W modułach tych umieszczone zostały innowacyjne, półokrągłe diodowe reflektory przeciwmgielne, zmatowione od środka, co sprawia, że tworzą homogeniczny pas świetlny. W centrum diodowych pierścieni stylizowana dysza podkreśla trójwymiarową grafikę modułu świateł przeciwmgielnych. Nad nimi umieszczono trzy delikatne, poprzeczne listwy oraz wąski chromowany pasek, który – mimo że ma wysokość zaledwie 9 mm – służy jako diodowy kierunkowskaz.

Wielofunkcyjny tył nadwozia Beetla Dune jest dowodem na to, że hasło „forma podąża za funkcją” można także odwrócić.

Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen

Jeżeli ktoś na półkuli północnej ma dosyć topniejącego śniegu w wielkich miastach, może po prostu wsiąść do nowego Volkswagena i pojechać na najbliższy stok narciarski. Transport nart nie sprawi Beetlowi Dune żadnego problemu. Wystarczy je po prostu przymocować do tylnej pokrywy. W tym celu trzeba odchylić błyszczący element tylnego spojlera z lewej i prawej strony, włożyć narty i z powrotem zamknąć czarny element spojlera. Na górze narty wsuwa się w specjalne uchwyty spojlera dachowego i unieruchamia pasem o szerokości 20 mm.  Sam spojler dachowy, jak cała powierzchnia wokół przejrzystego, panoramicznego, otwieranego dachu, pokryty jest czarnym lakierem z połyskiem.

Dolna część zderzaka utrzymana jest w czarnym kolorze. Powierzchnie wokół tablicy rejestracyjnej i linia będąca kontynuacją górnego nadwozia są błyszczące, natomiast dolna krawędź przy chromowanej osłonie podwozia, wykonanej konstrukcyjnie jako dyfuzor i obejmującej po jednej końcówce rury wydechowej z prawej i lewej strony, jest pokryta matowym lakierem.

Zespół projektantów Dune zindywidualizował wnętrze zarówno pod względem stylistyki, jak i techniki. Panel przedni w kolorze nadwozia Arizona po stronie pasażera nie ma tym razem legendarnego schowka z Garbusa, lecz niemniej legendarny uchwyt z pierwszego Garbusa. Wykonany jest on z gumowanego materiału, takiego samego, jak uchwyty w drzwiach oraz z aluminiowego pałąka w kolorze nadwozia z napisem Dune. Cały system Infotainment wykonany jest jako cyfrowy interfejs z 7,7-calowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości. Zastosowano tutaj wyświetlacz AMOLED (Active Matrix Organic

Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen
Volkswagen Beetle Dune, Fot: Volkswagen

LED), który jest w stanie wyświetlać bardzo małe detale. Ukłonem w stronę pierwszego studyjnego New Beetle Dune, zaprezentowanego podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2000 roku, jest cyfrowa prezentacja aktualnego odchylenia od osi pionowej, wbudowana w tamtej wersji w główny wyświetlacz.

W samochodzie zainstalowano aplikację Volkswagen Sideways – program aktywnie włączający Points of Interest (POI) do nawigacji. Na ekranie nie tylko wyświetlana jest informacja, jakie restauracje znajdują się w pobliżu, lecz także, czy są w nich znajomi. Na życzenie nawigacja zaprowadzi kierowcę Dune bezpośrednio do tego miejsca. Aplikacja Sideway włącza do wskazówek POI także takie informacje jak pogoda. Wskaźnik wielofunkcyjny z obrotomierzem (z lewej), prędkościomierzem (pośrodku) i wskaźnikiem paliwa (z prawej) jest klasyczny i analogowy, jednak skala nie jest biała, jak w seryjnym Beetlu, lecz w kolorze Arizona. To samo dotyczy skali dodatkowych wskaźników nad środkową konsolą: wskaźnika ciśnienia doładowania, temperatury oleju i stopera.

Zewnętrzne powierzchnie przednich foteli i dwa tylne siedzenia obszyte są skórą naturalną w kolorze czarnym Titan, natomiast środkowe części pokryto oddychającą tkaniną Gobi w kolorze Ceramique. Części ze skóry i tkaniny oraz tył i przód zagłówków zdobi szew w kontrastowym kolorze Arizona.

Pod względem technologii napędu samochód nawiązuje do modeli seryjnych. Silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 210 KM w połączeniu z 6-biegową DSG przyspiesza Beetla Dune do 60 mph w zaledwie 7,1 sekundy (100 km/h: 7,3 sekundy). Prędkość maksymalna wynosi 141 mph (227 km/h), co w Ameryce jest prędkością zasługującą na miano „wyścigowej”, a w Niemczech dopuszczalną na autostradach. W aucie z napędem na przednią oś widać między innymi zalety konstrukcji układu zawieszenia (precyzyjnie prowadzone przednie kolumny i czterowahaczowa oś tylna). Beetle z mocniejszymi silnikami turbo – zatem także Dune – posiadają elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty