Świece w dieslu

(ip)
Fot. NGK
Fot. NGK
W przeciwieństwie do silnika benzynowego silnik wysokoprężny ma zapłon samoczynny.


W przeciwieństwie do silnika benzynowego silnik wysokoprężny ma zapłon samoczynny.

Fot. NGK
Fot. NGK

Zassane powietrze podgrzewane jest w cylindrach wskutek sprężania do temperatury około 700-900°C, co powoduje samoczynny zapłon wtryśniętego paliwa. Silnik taki wymaga zatem wyższego stopnia sprężania i odpowiednio stabilniejszej konstrukcji niż silnik benzynowy. W celu osiągnięcia wymaganej temperatury także w niekorzystnych warunkach pracy, jak rozruch zimnego silnika lub mróz, należy doprowadzić dodatkowe ciepło do komory spalania.

Świece żarowe działają zasadniczo jak grzałka nurnikowa. Energia elektryczna dopływa do spirali żarowej, która mocno nagrzewa się (do 1000°C).

Ta prosta zasada powoduje jednak w praktyce pewne trudności związane z okresem użytkowania, zabezpieczeniem przed przegrzaniem i poborem prądu. W latach 60. rozruch trwał nawet do 30 sekund.

Zasadniczo rozróżnia się świece metalowe i ceramiczne. W pręcie żarzenia świecy metalowej spirala żarzenia wytwarza wymagane ciepło. Natomiast ceramiczne świece żarowe nie posiadają rurki żarzenia z metalu. Zamiast tego jej element grzejny otoczony jest przez specjalną ceramikę. Dlatego z reguły ceramiczne świece żarowe szybko osiągają wymaganą temperaturę pracy. Poza tym są bardziej zwarte, co stanowi dużą zaletę szczególnie w nowoczesnych silnikach.

Po wprowadzeniu silników TDI w temperaturach zewnętrznych powyżej 0°C różnice w porównaniu z silnikiem benzynowym były praktycznie niezauważalne. Jedynie w temperaturach poniżej 0°C wymagane jest nadal podgrzewanie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty