W przeciwieństwie do silnika benzynowego silnik wysokoprężny ma zapłon samoczynny.
Zassane powietrze podgrzewane jest w cylindrach wskutek sprężania do temperatury około 700-900°C, co powoduje samoczynny zapłon wtryśniętego paliwa. Silnik taki wymaga zatem wyższego stopnia sprężania i odpowiednio stabilniejszej konstrukcji niż silnik benzynowy. W celu osiągnięcia wymaganej temperatury także w niekorzystnych warunkach pracy, jak rozruch zimnego silnika lub mróz, należy doprowadzić dodatkowe ciepło do komory spalania.
Świece żarowe działają zasadniczo jak grzałka nurnikowa. Energia elektryczna dopływa do spirali żarowej, która mocno nagrzewa się (do 1000°C).
Ta prosta zasada powoduje jednak w praktyce pewne trudności związane z okresem użytkowania, zabezpieczeniem przed przegrzaniem i poborem prądu. W latach 60. rozruch trwał nawet do 30 sekund.
Zasadniczo rozróżnia się świece metalowe i ceramiczne. W pręcie żarzenia świecy metalowej spirala żarzenia wytwarza wymagane ciepło. Natomiast ceramiczne świece żarowe nie posiadają rurki żarzenia z metalu. Zamiast tego jej element grzejny otoczony jest przez specjalną ceramikę. Dlatego z reguły ceramiczne świece żarowe szybko osiągają wymaganą temperaturę pracy. Poza tym są bardziej zwarte, co stanowi dużą zaletę szczególnie w nowoczesnych silnikach.
Po wprowadzeniu silników TDI w temperaturach zewnętrznych powyżej 0°C różnice w porównaniu z silnikiem benzynowym były praktycznie niezauważalne. Jedynie w temperaturach poniżej 0°C wymagane jest nadal podgrzewanie.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?