Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Świece zapłonowe

Data publikacji: Autor: (gw)

Jest to wynalazek, który wraz z iskrownikiem wysokiego napięcia wydatnie przyczynił się do rozwoju motoryzacji i lotnictwa poprzez szerokie zastosowanie silników z zapłonem iskrowym.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają

W roku bieżącym, świece zapłonowe obchodzą setną rocznicę urodzin. Jest to wynalazek, który wraz z iskrownikiem wysokiego napięcia wydatnie przyczynił się do rozwoju motoryzacji i lotnictwa poprzez szerokie zastosowanie silników z zapłonem iskrowym.

Przez cały wiek trwały prace mające na celu zapewnienie świecom niezawodności, wysokiej trwałości i dostosowaniu ich parametrów pracy do wymagań ciągle ulepszanych silników. W największym skrócie zmiany, jakie dokonały się w ciągu stu lat produkcji obrazuje fakt, że na początku wieku świece miały trwałość 1000 km, a silniki rozwijały moc tylko 6 KM. Obecnie większość świec zapłonowych sprawnie wytwarza iskrę przez 30000 km w silnikach, które mają moc 75 KM. Świece w specjalnym wykonaniu, przeznaczone do "bezobsługowych" samochodów niezawodnie pracują przez 100 tysięcy kilometrów.

Należy podkreślić, że wraz ze wzrostem szybkobieżności silników spalinowych i znacznym podniesieniem ich osiągów, warunki pracy świec zapłonowych stały się ekstremalnie trudne.

Napięcie wywołujące przeskok iskry dochodzi do 30 tysięcy Voltów, temperatura gorących części świecy osiąga 1000 stopni Celsjusza, a ciśnienie w cylindrach silnika dochodzi do 100 atmosfer. Elektrody świec pracują w gorącej, agresywnej mieszaninie oparów benzyny, gazów spalinowych oraz pozostałości paliwa i oleju. Wówczas, gdy silnik pracuje z prędkością 4 000 obrotów na minutę, na elektrodach świecy przeciętnie 30 razy na sekundę niezawodnie pojawia się iskra zapłonowa. Standardowo przy średniej żywotności 20 tysięcy kilometrów pomiędzy elektrodami 20 milionów razy przeskakuje iskra zapłonowa.

Wysoka jakość pracy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji do atmosfery szkodliwych związków w spalinach, co jest niezwykle ważne w okresie obowiązywania coraz ostrzejszych przepisów.

Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowych materiałów: stali stopowych, miedzi oraz metali specjalnych takich jak platyna oraz itr znacznie wzrosła jakość i niezawodność świec. Również optymalizacja konstrukcji i kształtu elektrod pozwoliły na lepsze dopasowanie świec do danego typu silnika. Trzeba podkreślić, że uwzględniając różne profile zastosowań świec zapłonowych istnieje aż 26 różnych wariantów kształtu samych elektrod. Już w latach osiemdziesiątych zastosowano platynowa elektrodę środkową, co w połączeniu z korpusem wykonanym ze stali szlachetnej podniosło żywotność świecy do 60 tysięcy kilometrów. Do szerokiej gamy silników stosowanych w silnikach samochodowych oprócz konwencjonalnej świecy z jedną elektrodą opracowano świece z dwiema, trzema lub czterema elektrodami zewnętrznymi. Lata dziewięćdziesiąte przyniosły dalsze poznanie zjawisk i udoskonalenie konstrukcji świec. Wprowadzono świece z iskrą pełzającą, co pozwoliło zapobiec wypadaniu zapłonów przy pokonywaniu krótkich tras oraz częstych rozruchach zimnego silnika. Ciągle trwają prace, których celem jest dopasowanie parametrów świec zapłonowych do nowoczesnych silników z czterema zaworami w cylindrze lub spalających mieszanki ubogie.

Miarą postępu w konstrukcji, jaki dokonał się w ciągu stu lat w produkcji świec jest fakt, że program produkcji świec zapłonowych Bosch Super Plus obejmuje zaledwie 20 typów i pokrywa zapotrzebowanie rynku europejskiego w 95 procentach. Warsztaty i placówki handlowe nie muszą gromadzić w magazynach dużej ilości różnorodnych typów świec, maleje zatem powierzchnia składowania a także co istotne z ekonomicznego punktu widzenia zmniejsza się wartość zapasów magazynowych.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości