Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Świece żarowe w silnikach Diesla - eksploatacja, wymiana, ceny. Poradnik

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Eksploatacja świec żarowych. Poradnik Do prawidłowego rozruchu silnika Diesla potrzebne są świece żarowe. O tym fakcie wielu użytkowników samochodów przypomina sobie dopiero zimą.

Cechą charakterystyczną silnika wysokoprężnego jest proces spalania różniący się od tej reakcji w silniku benzynowym. O ile w tym ostatnim zapłon mieszanki następuje w wyniku iskry elektrycznej ze świecy zapłonowej, o tyle w silniku wysokoprężnym najpierw dochodzi do sprężenia powietrza do bardzo wysokiego ciśnienia (stąd nazwa tych jednostek – wysokoprężne). Sprężone powietrze osiąga wysoką temperaturę i wówczas wtryskiwane jest paliwo – następuje zapłon.

Jednak w przypadku zimnego silnika Diesla konieczne jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby umożliwić zainicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego właśnie potrzebne są świece żarowe.

Trzeba pamiętać, że temperatura powietrza zasysanego do komory spalania musi osiągnąć minimum 350 stopni Celsjusza. Dlatego uruchomienie w takich warunkach diesla bez świecy żarowej graniczyłoby z cudem.

Świece żarowe podgrzewają powietrze w komorze spalania do optymalnej temperatury w czasie od kilku do kilkunastu sekund. O tym, że pracują świadczy zapalona pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej (zazwyczaj z symbolem spirali). Włącza się, gdy przekręcamy kluczyk w stacyjce. Z uruchomieniem silnika trzeba zaczekać dopóki nie zgaśnie. W czasie jazdy świece żarowe nie pracują. Jeśli podczas jazdy zapali się kontrolka świec żarowych, konieczna jest wizyta w serwisie.

Grzałka w silniku wysokoprężnym

Pierwsze świece żarowe były w zasadzie prostą grzałką wkręconą w korpus silnika. Nie miały nawet osłoniętych elementów grzejnych, ich trwałość była bardzo słaba.

Zastąpiły je świece żarowe z elementem grzejnym umieszczonym wewnątrz szczelnie zamkniętej rurki. Obecnie stosuje się tzw. świece żarowe ołówkowe drugiej generacji z końcówką grzejną metalową, które przy zewnętrznej temperaturze 0 stopni C już po 4 sekundach osiągają 850 stopni, zaś po 10 sekundach nawet 1050 stopni C.

Zobacz także: Dziesięć typowych zimowych usterek samochodu - jak sobie z nimi radzić? 

Nowocześniejsze i coraz popularniejsze są świece żarowe ceramiczne. Są one wykonane z odpornego na wysokie temperatury materiału ceramicznego, które rozgrzewają się do temperatury 1000 stopni C w ciągu zaledwie jednej sekundy, osiągając maksymalnie 1300 stopni C.

Różnica temperatur

Świece żarowe pracują w ekstremalnych warunkach. Dotyczy to zwłaszcza zimnych pór roku. Świeca w zimnym silniku musi się w kilka sekund rozgrzać do temperatury 1000 stopni C, a później jej element grzejny jest narażony na wysoką temperaturę powstałą w wyniku procesu spalania. Gdy użytkownik wyłączy silnik, świeca znowu ulega schłodzeniu.

Wszystkie te czynniki nie sprzyjają trwałości świec żarowych, choć są one przecież wykonane z bardzo trwałych materiałów (szczególnie świece ceramiczne).

Kopcenie z rury wydechowej i wydłużony czas rozruchu silnika bez względu na warunki atmosferyczne to typowe zewnętrzne objawy sygnalizujące zużycie świec żarowych.

Zobacz także: Jak bezpiecznie kupić akumulator w sieci? Poradnik 

Dostęp do nich nie jest łatwy, wymiana lub naprawa wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Aby dostać się do świec żarowych, należy najczęściej zdemontować osłonę silnika. Do wkręcania świec służy specjalnie ukształtowany klucz dynamometryczny.

Świeca żarowe powie ci prawdę o kondycji silnika Diesla

Na podstawie wyglądu elektrod świec zapłonowych można określić stan techniczny silnika benzynowego. Podobnie jest w przypadku świec żarowych - na podstawie wyglądu ich elementu grzejnego można określić stan silnika Diesla i układu wtryskowego.

Świeca osmolona, z widocznymi śladami sadzy świadczy o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania. Z kolei jeśli zauważymy na świecy biały nalot, oznacza to, że paliwo jest zasiarczone.

Zaolejenie i zanieczyszczenie nagarem świadczące o nadmiernym zużyciu oleju lub uszkodzeniu pompy wtryskowej. Odpadnięcie części elementu grzejnego spowodowane może być zbyt wczesnym wtryskiem paliwa przy niedostatecznym jego rozpyleniu. Natomiast przegrzanie świecy może świadczyć o niedostatecznym chłodzeniu gniazda świecy lub wypaleniu uszczelki pod głowicą. Zaś wżery ma elemencie grzejnym spowodowane są zbyt wysokim napięciem podczas rozruchu.

Specjaliści wskazują, że żywotność świec żarowych zależna jest również od jakości paliwa. Im więcej ilość wody w paliwie, tym szybsza korozja świec i krótsza ich żywotność.

Zobacz także: System stabilizacji toru jazdy ESP - sprawdź, jak to działa (FILM) 

Świece żarowe kosztują od ok. 20 do 200 zł, w zależności od marki i cech techniczno-eksploatacyjnych. Tańsze oczywiście są tzw. podróbki, ale mogą one przysporzyć wiele kłopotów z silnikiem. Niewłaściwe świece mogą łamać się, a nawet powodować zwarcie w instalacji elektrycznej. Wymiana świec kosztuje 10-20 zł za sztukę.

Zdaniem eksperta
Adam Kowalski, Auto Moto Serwis ze Słupska:

-  Inaczej niż w przypadku świec zapłonowych producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany świec żarowych. Należy je sprawdzić w przypadku pojawienia się symptomów świadczących o ich zużyciu, a w przypadku niesprawności wymienić. W normalnych warunkach eksploatacji samochodu komplet świec żarowych wystarcza na około 15 tys. cykli rozruchowych i ok. 100 tys. km przebiegu pojazdu. Pod warunkiem, że używa się tylko takich świec żarowych, które są zalecane do konkretnej jednostki napędowej. Na trwałość świec wpływ ma stan techniczny silnika, jakość stosowanego paliwa, oleju, a także sposób eksploatacji samochodu. Jeżeli auto jeździ tylko po mieście, świece mogą zużyć się szybciej. Wpływa na to ma duża ilość uruchomień silnika, a wtedy świece są najbardziej obciążone. Wiedzą o tym dobrze np. taksówkarze. Jeśli uszkodzeniu ulegnie jedna świeca żarowa, to wówczas najlepiej wymienić cały komplet. Chodzi o to, aby wszystkie one miały taki sam okres użytkowania. Oczywiście świece muszą być tego samego rodzaju. 

Wojciech Frelichowski

Eksploatacja świec żarowych. Poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Eksploatacja świec żarowych. Poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ja (gość)

    Super artykuł, polecam!

  • karol (gość)

    od dłuższego czasu szukam dobrego sklepu ze świecami zapłonowymi. zamawial ktoś na http://www.swiece-zaplonowe.pl ? jak tam jest z obsługą, czy mogę liczyć na fachową poradę? waham się miedzy dwoma producentami świec.

  • Wojtek (gość)

    W Fordzie nawet serwis nie chce się podjąć wymiany świec-to co ja mam robić? sklepagdradom@wp.pl

  • ??? (gość)

    Jestem laikiem i mam pytanie. Chcę kupić jedną świecę żarową, bo na komplet mnie nie stać. Czy muszę wyciągać tę zepsutą i kupić taką samą, czy mogę kupić zamiennik w salonie Mazdy nez wyciągania wpierw starej, pokazując sprzedawcy dowód rejstracyjny? Proszę o odpowiedz.

  • mati (gość)

    Najczęściej były stosowane Bosch i Beru ,ja w swoim vw wyciągnąłem wszystkie 4 i były firmy Beru więc takie założyłem cena się waha 80-120 zł. przed założeniem warto sprawdzić na krótko czy grzeją tak samo.

  • MechaniQ.pl (gość)

    Polecam swoje usługi w woj. Mazowieckim tel. 796 001 350

  • Maciek (gość)

    Świetny artykuł, napisany bardzo profesjonalnie a jednocześnie przystępnie. Dziękuje za informacje

  • cobcio (gość)

    warto pamietac ze inaczej zachowuje sie silnik diesla z comonn rail a inaczej stary z pompa. świece moga byc niesprawne a nowy motor i tak odpali. http://dailydriver.pl/porady/technika/jakie-sa-objawy-uszkodzonych-swiec-zarowych/

  • CR-user (gość)

    Co za brednie - "W czasie jazdy świece żarowe nie pracują". Tak było kiedyś. W silnikach z szyną common rail świece pracują jeszcze przez około 2-3 minuty po odpaleniu oraz w niektórych silnikach również podczas hamowania silnikiem aby nie dopuścić do nadmiernego wystudzenia komory spalania gdy paliwo nie jest podawane.

  • Tomi (gość)

    Mam audi a6 20 tdi 2012 rok ,rozpadła mi się pompa paliwowa uszkadzajac wszystkie wtryski, Zostało wszystko wymienione no i teraz jest kolejny problem ,podczas jazdy gdy samochód wychodzi powyżej 2500 obrotów zapala się kontrolka świec zarowych I samochód dostaje trybu awaryjnego ! Proszę o komentarze i porady

  • Mariusz (gość)

    Czy świeca żarowa jest w stanie podgrzać powietrze w cylindrze ? Może płomieniowa tak ale nie żarowa.

  • 1z (gość)

    Stek bzdur. 1) Świece żarowe w silnikach diesla z wtryskiem bezpośrednim nie są konieczne do uruchomienia. Sprawny silnik uruchomi się bez świec nawet przy -25 st C. Po prostu proces uruchamiania potrwa dłużej a po uruchomieniu silnik przez chwilę może nierówno pracować. Stare kondony na komorach wstępnych bez świec nie chciały odpalić, ale to prehistoria ... 2) Świece żarowe pracują jeszcze po uruchomieniu silnika - nawet do kilku minut , gdy ECU uzna że temperatura otoczenia i płynu chłodniczego tego wymaga. Tak było już w pierwszym silniku TDI w Audi 100 w roku 1989 - silnik 1T, 2,5 TDI 120 KM.

  • Cssg (gość)

    Czasem powodem problemów z odpalaniem może być uszkodzony sterownik świec żarowych. Wymienione świece na nowe a auto dalej tak samo odpalało.. Wymiana sterownika pomogła. Od złej strony szukano.....

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości