Symulacja wypadku Kubicy

(ip)
Czy Robert Kubica miał szansę uniknąć w wypadku poważnych obrażeń ciała? Na to pytanie odpowiedzą wyniki crash testu, który w piątek 24 czerwca br. zostanie przeprowadzony na na jedynym w Polsce i jednym z trzech torów w Europie Środkowo-Wschodniej do przeprowadzania crash testów, który może wydawać certyfikaty CE. Test jest częścią działań edukacyjnych Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa.
Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Uczestnicy wydarzenia w Inowrocławiu będą mogli zobaczyć, jak zachowuje się rozpędzony samochód, gdy uderza w prawidłowo i nieprawidłowo zmontowaną drogową barierę ochronną. Co więcej, test pozwoli sprawdzić, co w momencie uderzenia dzieje się w samochodzie, a zwłaszcza działaniu jakich sił i przeciążeń poddany jest kierowca. Wszystko to zarejestruje pięć superszybkich kamer. Materiał zostanie udostępniony mediom.

**CZYTAJ TAKŻE

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowychUważasz się za dobrego kierowcę? Weź udział w konkursie GDDKiA

**

O godzinie 10:00 na torze crash testowym Inter Metal zostanie wykonany test uderzenia w poprawnie zamontowaną barierę ochronną. Dwie godziny później rozpędzony samochód zderzy się z barierą zamontowaną w sposób nieprawidłowy. Organizatorzy zadbali o odtworzenie warunków wypadku, który wydarzył się podczas rajdu Ronde di Andora. Do testu zostanie użyty model Fabii pierwszej generacji. Auto rozpędzi się do 110 km/h, a uderzenie nastąpi pod kątem 20 stopni. - Nie próbujemy odtworzyć sytuacji rajdowej jeden do jednego - zastrzega jednak Piotr Chojnacki z firmy Saferoad, organizator testu. - Bazując na pewnych faktach próbujemy pokazać jaka jest różnica zachowania się bariery zmontowanej poprawnie i wadliwie - dodaje.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Według jednej z hipotez to właśnie uszkodzona lub źle zamontowana bariera ochronna spowodowała ciężkie obrażenia polskiego kierowcy. Fragment wadliwej konstrukcji uderzył w samochód prowadzony przez Roberta Kubicę. Po zderzeniu bariera przebiła się przez karoserię pojazdu, poważnie raniąc kierowcę. Dlatego dzięki przeprowadzonym eksperymentom dziennikarze dowiedzą się, jak powinna zachowywać się idealna bariera podczas zderzenia. Wbrew pozorom nie może być ona twarda i niezniszczalna. Wręcz przeciwnie - ma dać się zniszczyć, a przez to przejąć energię kinetyczną samochodu i wyhamować go. Kubica najprawdopodobniej uderzył w barierę starego typu, która nie jest już stosowana przy europejskich drogach. - Bariera na szosie się złamała i weszła do środka auta, między silnikiem a kolumną kierownicy - mówił po wypadku Krzysztof Hołowczyc.

W krajach Europy Zachodniej i w Skandynawii od wielu lat na drogach stosuje się wyłącznie bariery, które udowodniły swoją skuteczność w czasie crash- testów. W Polsce dopiero od roku obowiązuje Norma Europejska dotycząca barier. - Bezpieczeństwa na drogach zależy nie tylko od zachowań kierowców, ale także od infrastruktury, stąd wprowadzamy nowe standardy także w zakresie barier ochronnych - przyznaje Andrzej Maciejewski- zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Test z barierami w warunkach zbliżonych do wypadku z udziałem Roberta Kubicy jest częścią ogólnopolskiej akcji Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa "Weekend bez ofiar". Poza crash testem na specjalnym torze,

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

przez cały dzień na inowrocławskim Rynku odbywać będzie się piknik edukacyjny. Inowrocławianie zobaczą m.in.: symulacje wypadków, pokazy akcji ratowniczych, ćwiczenia z obrony cywilnej. Najmłodsi wezmą udział w konkursach, a nieco starsi sprawdzą się za kierownicą komputerowych symulatorów. Odważni przejdą też próbę dachowania.

Organizatorem Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa "Weekend bez Ofiar“ jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Partnerzy przedsięwzięcia: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Ministerstwo Zdrowia, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Komenda Główna Policji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Patronat honorowy objął Minister Infrastruktury. Akcję wspierają media ogólnopolskie i regionalne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty