Wszystko
o samochodach

Premiery / Samochody osobowe

Syrena Vosco S106 EV. Oto nowy samochód elektryczny z Kutna

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA Vosco EV2 to najnowszy samochód elektryczny z FSO Syrena w Kutnie, następca Vosco S106 EV. Syrena Vosco EV2 w pełnej krasie zadebiutuje w 2021 roku? Tak przynajmniej deklaruje producent.

Nowa Syrena. To już było?

Syrena, kultowy samochód PRL była produkowana w latach 1957 - 1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 r. do 1983 r. przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie wyprodukowano ponad 500 tys. egzemplarzy modelu.

A może by tak reaktywować legendę? Był już prototyp z silnikiem GM, wersja elektryczna, kolejne odmiany. Można się w tym pogubić. Żaden pojazd nie trafił jednak do seryjnej produkcji.

Jak widać temat powrotu kultowego auta nie umarł. Oto Vosco EV2 - najnowszy samochód elektryczny z FSO Syrena w Kutnie, następca Vosco S106 EV.

Czas pokaże czy to tylko projekt na papierze.

Syrena Vosco S106 EV. Jaka moc?

Choć Vosco EV2 opiera się na zupełnie nowej, kompozytowej konstrukcji nośnej, bazuje na platformie podwoziowej zastosowanej i opracowanej dla modelu EV1. Moc nominalna EV2 to około 156 KM w trybie normalnym. Zgromadzone w trakcie prac projektowych i testów drogowych doświadczenie pozwoliło z kolei na opracowanie auta, którego silnik w trybie sportowym osiąga moc niemal 240 KM. Projekt nowego nadwozia Vosco EV2 ma w pełni oddawać elektryczny charakter samochodu.

Syrena Vosco S106 EV. Tak powstaje!

Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA Kluczowym aspektem podczas projektowania było wykorzystanie nowego typu oświetlenia przedniego LED.

- Największym wyzwaniem w trakcie projektowania nadwozia EV2 było dopasowanie powierzchni nadwozia do geometrii szyb. Przy produkcji małoseryjnej jest to bardzo trudne wyzwanie, zarówno dla projektanta jak i modelarza 3D – wyjaśnia Damian Woliński, projektant FSO Syrena S.A.

 Zmienią się także wymiary nowego auta. Vosco EV2 będzie dłuższe od poprzednika o 50 mm i szersze o 100 mm.

 – Powiększyliśmy pojazd, by uzyskać więcej miejsca w środku ze względów ergonomicznych i bezpieczeństwa. Projekt wnętrza został poprzedzony modelem ergonomicznym w skali 1:1, co pomogło nam dopasować odległości między poszczególnymi elementami, a kierowcą – mówi Damian Woliński.

Zobacz także: Czy można nie płacić OC kiedy auto tylko stoi w garażu?

Nowością w porównaniu z poprzednim modelem Vosco EV jest projekt wnętrza pojazdu. Tu zmiany obejmują deskę rozdzielczą, boczki drzwiowe, tunel centralny, a także system multimedialny z ekranem o przekątnej 9 cali oraz autorski projekt User Interface wyświetlany na ekranie kierowcy tzw. Instrument Cluster.

Syrena Vosco S106 EV. Deklaracja producenta

Zgodnie z przewidywaniami FSO Syrena S.A., Vosco EV2 światło dzienne ujrzy w 2021 roku. Spółka obecnie koncentruje się nad udoskonalaniem technologii produkcji pojazdu oraz budowy stanowisk do szybkiego i powtarzalnego montażu. Na obecnym etapie przygotowywany jest montaż mieszany, głównie gniazdowy, który będzie obsługiwany przez ludzi, a w pewnych obszarach produkcji fragmentarycznie będzie zbliżony do montażu liniowego.

 – Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi założeniami, w przyszłym roku planujemy rozpoczęcie budowy serii informacyjnej kilkudziesięciu sztuk takich pojazdów – wyjaśnia Andrzej Stasiak, główny konstruktor FSO Syrena w Kutnie S.A.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Sławek (gość)

    Zróbcie w końcu tą Syrenke,jesteśmy jedynym krajem tak duzym w Europie ktory nie ma swojej motoryzacji.

  • Komentarz usunięty.
  • Grzegorz F (gość)

    Monika obciągacz na pierwszej randce?

  • Jarek D. (gość)

    Było już kilka fajnych projektów montażu samochodów pod znakiem polskich konstruktorów ,lecz gdzieś i na jakimś etapie utknęły lub zawisły w przestrzeni ,obawiam się ,że podobny los spotka i syrenę .Kiedyś decydenci i cenzorzy mieszkali za wschodnią granicą teraz przenieśli się za zachodnią .Tak długo jak inni będą podejmować kluczowe decyzje w sprawie polskich projektów motoryzacyjnych ,tak długo będziemy zalewani samochodami niemieckich marek .Mamy świetnych konstruktorów z ogromną wyobraźnią nie docenionych .Możemy mieć własną i bardzo pożądaną markę i styl ,lecz ktoś ciągle podcina nam skrzydła

  • Emes (gość)

    Spółka powinna ze bić emisję akcji żeby pozyskać finansowanie na serię pilotażową.

  • Patrykowski (gość)

    Jaka będzie cena takiej elektrycznej syrenki ?

  • Znawca (gość)

    Zeby kierownica byla owalna na gorze jak i miedzy kolanami .dwie elipsy zlaczone inaczej jak wszyscy .Drażek zmiany biegów na kierownicy przód tył i parkowanie .Tył auta jak w samochodach mercedes B klasa .Lampy inaczej poziomo do dobrej widocznosci w miejskim ciasnym ruchu .

  • Zainteresowany (gość)

    Jaram się :-) 2 late temu kupiłem auto z 2013, ale za 2-3 lata jak Polska dorobi się lepszej infrastruktury do ładowania to chętnie wejdę do salonu na jazdę testową :-)

  • Zainteresowany (gość)

    Zobaczymy jak będą szły postępy w 2021, ale rozważam zakup akcji. Do boju Vosco!

  • Vosco Fan (gość)

    Ja osobiście od kilku lat oglądam jak idą prace nad Vosco. Słyszałem że ma być 400l bagażnika a to już jakiś rekord. Fajnie jakby były takie baterie jak w evan - 450km na jednym ładowaniu. No i jak dla mnie cena około 60tys zł.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości