Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Syrena Vosco S106 EV. Oto nowy samochód elektryczny z Kutna

Mariusz Michalak
Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA
Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA
Vosco EV2 to najnowszy samochód elektryczny z FSO Syrena w Kutnie, następca Vosco S106 EV. Syrena Vosco EV2 w pełnej krasie zadebiutuje w 2021 roku? Tak przynajmniej deklaruje producent.

Nowa Syrena. To już było?

Syrena, kultowy samochód PRL była produkowana w latach 1957 - 1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 r. do 1983 r. przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie wyprodukowano ponad 500 tys. egzemplarzy modelu.

A może by tak reaktywować legendę? Był już prototyp z silnikiem GM, wersja elektryczna, kolejne odmiany. Można się w tym pogubić. Żaden pojazd nie trafił jednak do seryjnej produkcji.

Jak widać temat powrotu kultowego auta nie umarł. Oto Vosco EV2 - najnowszy samochód elektryczny z FSO Syrena w Kutnie, następca Vosco S106 EV.

Czas pokaże czy to tylko projekt na papierze.

Syrena Vosco S106 EV. Jaka moc?

Choć Vosco EV2 opiera się na zupełnie nowej, kompozytowej konstrukcji nośnej, bazuje na platformie podwoziowej zastosowanej i opracowanej dla modelu EV1. Moc nominalna EV2 to około 156 KM w trybie normalnym. Zgromadzone w trakcie prac projektowych i testów drogowych doświadczenie pozwoliło z kolei na opracowanie auta, którego silnik w trybie sportowym osiąga moc niemal 240 KM. Projekt nowego nadwozia Vosco EV2 ma w pełni oddawać elektryczny charakter samochodu.

Syrena Vosco S106 EV. Tak powstaje!

Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA
Fot. Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie SA

Kluczowym aspektem podczas projektowania było wykorzystanie nowego typu oświetlenia przedniego LED.

- Największym wyzwaniem w trakcie projektowania nadwozia EV2 było dopasowanie powierzchni nadwozia do geometrii szyb. Przy produkcji małoseryjnej jest to bardzo trudne wyzwanie, zarówno dla projektanta jak i modelarza 3D – wyjaśnia Damian Woliński, projektant FSO Syrena S.A.

 Zmienią się także wymiary nowego auta. Vosco EV2 będzie dłuższe od poprzednika o 50 mm i szersze o 100 mm.

 – Powiększyliśmy pojazd, by uzyskać więcej miejsca w środku ze względów ergonomicznych i bezpieczeństwa. Projekt wnętrza został poprzedzony modelem ergonomicznym w skali 1:1, co pomogło nam dopasować odległości między poszczególnymi elementami, a kierowcą – mówi Damian Woliński.

Nowością w porównaniu z poprzednim modelem Vosco EV jest projekt wnętrza pojazdu. Tu zmiany obejmują deskę rozdzielczą, boczki drzwiowe, tunel centralny, a także system multimedialny z ekranem o przekątnej 9 cali oraz autorski projekt User Interface wyświetlany na ekranie kierowcy tzw. Instrument Cluster.

Syrena Vosco S106 EV. Deklaracja producenta

Zgodnie z przewidywaniami FSO Syrena S.A., Vosco EV2 światło dzienne ujrzy w 2021 roku. Spółka obecnie koncentruje się nad udoskonalaniem technologii produkcji pojazdu oraz budowy stanowisk do szybkiego i powtarzalnego montażu. Na obecnym etapie przygotowywany jest montaż mieszany, głównie gniazdowy, który będzie obsługiwany przez ludzi, a w pewnych obszarach produkcji fragmentarycznie będzie zbliżony do montażu liniowego.

 – Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi założeniami, w przyszłym roku planujemy rozpoczęcie budowy serii informacyjnej kilkudziesięciu sztuk takich pojazdów – wyjaśnia Andrzej Stasiak, główny konstruktor FSO Syrena w Kutnie S.A.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty