Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

System cię zaparkuje

Data publikacji: Autor: (w)

Problem ochrony samochodowej karoserii podczas jazdy na wstecznym biegu teoretycznie został już rozwiązany.

Czujniki ultradźwiękowe, umieszczone w tylnym zderzaku pojazdu, mierzą odległość do najbliższej przeszkody. Zaczynają działać po włączeniu wstecznego biegu, informując kierowcę sygnałem akustycznym o zbliżaniu się do przeszkody. Im przeszkoda bliżej, tym wyższa częstotliwość dźwięku.

W bardziej rozwiniętych wersjach sonarów stosowane są wyświetlacze optyczne, które pokazują odległość do przeszkody z dokładnością do kilku centymetrów. Takie czujniki od dawna są stosowane jako standardowe wyposażenie aut wyższej klasy.

Pomocna przy parkowaniu może być też telewizja pokładowa. Od pewnego czasu takie rozwiązanie stosuje Nissan w swojej primerze. Kamera umieszczona z tyłu przekazuje obraz na mały ekran przed oczami kierowcy. Trzeba jednak przyznać, że czujniki ultradźwiękowe czy kamery telewizyjne to tylko rozwiązania wspomagające. Zdarza się, że nawet doświadczeni kierowcy wspomagani sonarami mają kłopot z prawidłowym zaparkowaniem czy precyzyjnym cofaniem na zatłoczonych parkingach i ulicach.

Do totalnego rozwiązania problemu zmierzają prace prowadzone przez BMW. Pomysł niemieckich badaczy polega na tym, aby podczas parkowania rolę kierowcy ograniczyć do minimum, a najtrudniejsze czynności powierzyć specjalistycznemu systemowi. Rola systemu rozpoczyna się już w trakcie poszukiwania wolnego miejsca, kiedy samochód przejeżdża ulicą, na której kierowca zamierza się zatrzymać.

Czujnik umieszczony po prawej stronie tylnego zderzaka bez przerwy wysyła sygnały, które badają odległość między zaparkowanymi samochodami. Jeśli miejsca jest wystarcząco dużo, samochód zatrzymuje się w pozycji, która jest najdogodniejsza do wjechania tyłem w lukę. Jednak czynność ta nie jest powierzana kierowcy. Parkowanie tyłem wykonywane jest automatycznie. Kierowca nie trzyma nawet rąk na kierownicy.

Znacznie trudniejszym zadaniem niż zaparkowanie tyłem, może być znalezienie miejsca parkingowego w dzielnicy, do której kierowca się udaje. Problem ten można rozwiązać za pomocą stałej obserwacji parkingów i przekazywaniu informacji na przykład za pośrednictwem Internetu, z którym coraz częściej bez przeszkód łączą się dobrze wyposażone samochody.

Z kolei informację, jak najkrótszą drogą dostać się do parkingu, można też otrzymać dzięki niewielkiemu urządzeniu do odbioru sygnałów nawigacji satelitarnej. Prawda, że w przyszłości wszystko będzie o wiele prostsze, chociaż bardziej skomplikowane?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości