Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie... tylko dla kogo? Jak zapłacić za autostradę?

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Janusz Wójtowicz Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.

Tematem zainteresowaliśmy się po wielu interwencjach Czytelników, informujących o skomplikowanym użytkowaniu aplikacji. Ponieważ nie korzystaliśmy z nowej usługi, sprawdziliśmy na stronach rządowych i... tam na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko banalnie proste. Pokusiliśmy się jednak o pobranie tej aplikacji i sprawa zaczęła się komplikować. Faktycznie trzeba się sporo natrudzić, aby móc opłacać autostradę.

System E – Toll. Zacznijmy jednak od początku...

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Marzena Bugała-AzarkoOd 1 grudnia br. użytkownicy samochodów osobowych i motocykli opłacają przejazdy płatnymi odcinakami autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica jedynie w sposób elektroniczny. Dotychczasowy system manualny, w którym wjeżdżając na płatny odcinek autostrady pobieraliśmy bilet, a zjeżdżając – zatrzymywaliśmy się, aby bilet opłacić u inkasenta, przestał istnieć.

Zamiast tego, Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli nową metodę płacenia za przejazdy państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4.

Zrealizować można to zakupując e-bilet autostradowy. Można go nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono.

Dostępne są dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. Jak podano na stronach Ministerstwa Finansów, w przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).

System E – Toll. Proste, łatwe i przyjemne

O ile forma papierowa jest banalnie prosta i przypomina zakup krótkoterminowych opłat autostradowych na Słowacji, w Czechach, w Austrii czy na Węgrzech i można jej dokonać m.in. na stacjach ORLEN, to znacznie bardziej skomplikowana jest forma elektroniczna.

Każdy kto kiedykolwiek jechał przez Słowację, czy Węgry (np. na wakacje do Chorwacji) i kupował jeszcze w Polsce winietę przez internet, wpisywał tylko podczas zakupu: numer rejestracyjny samochodu, jego typ i datę wjazdu. W Polsce jest to nieco bardziej skomplikowane...

Zobacz także: Zatrzymanie prawa jazdy za prędkość na trzy miesiące. Kiedy następuje?

Aby skorzystać ze swobodnego przejazdu musimy pobrać aplikację e-TOLL PL BILET. Można ją pobrać bezpłatnie w sklepach GooglPlay oraz w AppStore. Jest obsługiwana przez system Android wersji nie niższej niż 6.0 oraz IOS w wersji nie niższej niż 14.

Aplikacja umożliwia:

  • zakup e-biletu autostradowego, a tym samym opłatę za przejazd odcinkami państwowych autostrad płatnych A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica);
  • wygenerowanie potwierdzenia zakupu e-biletu autostradowego w formie pliku PDF;
  • wgląd w historię wszystkich zakupionych e-biletów autostradowych;
  • zwrot niewykorzystanego e-biletu autostradowego.

Jak sprawdzaliśmy na stronie rządowej etoll.gov.pl, gdzie umieszczono film instruktażowy, zakup taki jest banalnie prosty link. 

Wystarczy jedynie:

  • wybrać którą trasą jedziemy (do wyboru A2 i A4);
  • wpisać numer rejestracyjny i kategorię pojazdu (samochód czy motocykl);
  • wpisać punkt początkowy i końcowy przejazdu, oraz datę i godzinę rozpoczęcia podróży.

W efekcie uzupełnienia tych danych, ukaże nam się ramka z kwotą jaką musimy zapłacić. Teraz mamy tylko wybrać metodę płatności jak w sklepie internetowym i... po problemie.
Cała operacja przypomina tę z zakupu winietek, podczas przejazdu na wakacje. Co zatem tak niepokoi Czytelników, którzy uważają aplikację za skomplikowaną i nieprzyjazną w obsłudze?

System E – Toll. Ściągnęliśmy aplikację, czyli sprawdzam

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Bogusław KorzeniowskiAby osobiście przekonać się o ewentualnych problemach w sklepie GooglePlay ściągamy darmową aplikację i uruchamiamy ją.
Otwiera się strona Rządowego Centrum Legislacji, sygnowana godłem państwa i po naciśnięciu rejestracji otrzymujemy indywidualny „identyfikator biznesowy”.

Na tej stronie jest też podświetlony na czerwono link do strony mojekonto.etoll.gov.pl. Po jego naciśnięciu zostajemy przekierowani na strony Ministerstwa Finansów.

To właśnie tutaj zapewne pojawiają się problemy Czytelników.

Aby uzyskać dostęp do serwisu musimy bowiem potwierdzić swoją tożsamość. Dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą i kontaktującą się z urzędami dość często, są to zagadnienia oczywiste, ale dla osoby pierwszy raz spotykającej się z tym zagadnieniem, jest to co najmniej dziwne.

Potwierdzić tożsamość można poprzez profil zaufany (realizowany przez e-dowód lub bankowość elektroniczną) albo aplikację mObywatel. Ponieważ zawsze realizuję to poprzez bankowość, także tym razem wybieram profil zaufany i loguję się przez bank. Łącząc się z bankiem otrzymuję SMS-em z PzePUAP kod autoryzacyjny.

Równocześnie jestem przekierowany na stronę rejestracji, gdzie wpisuję otrzymany kod autoryzacyjny.
Wpisując otrzymany kod autoryzacyjny do rubryki logowanie, potwierdziłem swoje dane i... otwiera się strona e-Toll dla mojej osoby (imię nazwisko, PESEL są potwierdzone automatycznie przez profil zaufany i są wyświetlone na górze strony).

Następnie należy wprowadzić dane rejestrującego e-toll i dane pojazdu. W tym miejscu mamy też podać identyfikator biznesowy. Wpisujemy zatem wszystkie dane oraz identyfikator, który dostaliśmy w chwili rejestracji (dane te są widoczne w aplikacji, a wszystkie nasze wpisy były na stronie, więc po dotknięciu apki możemy odczytać dane, nie komplikując procesu rejestracji).

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Bogusław KorzeniowskiKolejną stroną jest adnotacja, że potrzebna jest kwota pierwszego doładowania. Tutaj... się zatrzymałem. Gdybyśmy wpisali kwotę (minimum 20 złotych), moglibyśmy faktycznie wykupić opłatę i przejść do banalnej - wg zapewnień filmu instruktażowego - rejestracji przejazdu i opłaty.

Warto wiedzieć, że tak skomplikowana procedura jest tylko jednorazową rejestracją aplikacji i przypisanie jej (poprzez identyfikator biznesowy wysłany na początku rejestracji) do danej osoby.

Prawda jest jednak taka, że o ile nie jeżdżę ustawicznie po tych drogach, ale jadę tylko np. na wycieczkę czy wakacje, to... osobiście podarowałbym sobie stratę czasu na pobieranie tej aplikacji.

Nie dość, że zakupu mogę dokonać na stacji benzynowej, to zakup może być też z wyprzedzeniem. Zatem jadąc np. na wybrzeże w lipcu kupię w czerwcu bilety przejazdowe w obie strony i spokojnie jadę.

Ponadto nie widzę powodów, aby Ministerstwo Finansów musiało mieć wiadomość, że człowiek o danym numerze PESEL miał ochotę jechać na świeżą rybkę nad Bałtyk.

System E – Toll. Jak działa e-bilet?

Kupując e-bilet (obojętnie czy zakup przez aplikację, czy na stacji) musimy podać trasę od miejsca do miejsca. Jest to zatem identyczna forma naliczania opłat, jak w dotychczasowych biletach, tylko sami wskazujemy długość przejazdu.
Forma sprawdzania ważności opłaty jest elektroniczna. Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych.

Na zakończenie ważna informacja:
Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

System E – Toll. Podsumowanie

Opłaty należy dokonać, gdyż zaniechanie tego grozi dużymi karami. Jeżeli zaś chodzi o wybór opłaty, to ja osobiście wybieram zakup opłaty za przejazd na stacji benzynowej. Opcja jest prostsza, a moje kulinarne zamiłowanie do smażalni ryb, nie będzie wiadomością odnotowaną na moim koncie.

Zobacz także: Tak prezentuje się Rolls-Royce Cullinan

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Janusz Wójtowicz

Od pierwszego grudnia obowiązuje kierowców nowy sposób pobierania opłat na części autostrad A2 i A4. Elektroniczny system E – Toll miał być super ułatwieniem, ale... wyszło jak zawsze.
Fot. Janusz Wójtowicz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • qwerty (gość)

    Proste, łatwe i przyjemne - jasne... To rozwiązanie nie jest proste, ani łatwe. Tekst na zamówienie?

  • Ydna (gość)

    A dlaczego autor nie wspomniał o alternatywnych sposobach płatności? Np Autopay...

  • Andrzej(gość) (gość)

    Dlaczego wszystko co ma być lepsze okazuje się być gorsze.Zróbcie chociaż jedną bramkę tak jak było dla seniorów.

  • remi (gość)

    Czemu u nas nie idą w łatwiejsze, tylko brną w skomplikowane. W Autopay wystarczy tylko jeden raz wpisać numer pojazdu , podłączyć pod konto w banku i jeździć do woli. Tak przynajmniej jest na A4 kraków -Mysłowice i na A1 Rusocin -Gdańsk. Tutaj wymyślili proste, łatwe a trzeba każdy wjazd osobno wpisywać w aplikację. Jeszcze w Kodeksie drogowym powinni wprowadzić nakaz używania smartfona w czasie jazdy i zakaz karania za jego używanie, w przeciwnym razie, przed wjazdem na odcinki płatne, powinien powstać obowiązkowy parking, na którym kierowcy wpiszą w smartfon dane trasy i dopiero włączą się do ruchu.

  • plastuś (gość)

    taaa... tragiczna ta aplikacja!! już aplikacja mpay do płacenia za te autostrady jest dużo prostsza i przynajmniej działa...

  • Jurek (gość)

    Takich sobie durni wybraliście brawo

  • Powiesić twórców etoll (gość)

    Tych którzy to wymyślili powinno się stosownie ukarać. Nieuzywalne rozwiązanie.

  • Waranga (gość)

    Jak ma się zachować cudzoziemiec, który nie posiada polskiego e- dowodu, konta bankowego w Polsce i nie ma pojęcia co to jest pesel? Zwykły turysta. Tych, co taką aplikację wymyślili naprawdę pogięło.

  • Gosc (gość)

    Cały ten system jest chyba stworzony do coraz dogłębniejszej inwigilacji społeczeństwa. A miało być z PIS-em tak fajnie i prosto. Czekamy więc na dalsze uproszczenia.

  • John (gość)

    Nie ma problemu. 10 minut i hula jak ta lala

  • Niezadowolona (gość)

    A nikt nie napisał co się stało z tymi pracownikami z kas na bramkach... Tyle ludzi straciło pracę, bo ktoś coś znowu wymyślił...

  • Stary turysta 87 (gość)

    Nie mam telefonu......gdzie mam wpisywać jakieś e-bilety.....telefon jaki znam to na korbkę. dawniej jechałem pobierałem bilet i na zjeździe płaciłem. Proponuję zamontować urządzenie które odnotuje wjazd na autostradę i zjazd z niej a kasa pobierana z konta. To jest proste jak budowa cepa.

  • kiki (gość)

    Dlaczego trzeba podpiąć kartę ? Chcę przedpłacić w banku i to wszystko.

  • Turysta (gość)

    Dzięki, będę omijał te odcinki

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości