Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

System viaTOLL. Jakie przynosi wpływy?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Mariusz Kapała W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, a w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów.

Wpływy i koszty

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r.. Od uruchomienia do końca czerwca 2018 roku, dzięki systemowi, zebrano już 10,05 mld zł na modernizację i budowę nowych dróg w Polsce.

– Rosnące wpływy z systemu są wynikiem kilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych – powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL. – Kolejnym ważnym czynnikiem jest sytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe, a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów – dodał Cywiński.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Do końca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3660 km) przeznaczono 299,4 mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

– Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice – powiedział Marek Cywiński. Proszę zauważyć, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodał Cywiński.

System w liczbach

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 1,175 tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największy udział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracji w systemie.

Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 82%) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Manualny pobór opłat oraz usługa viaAUTO

Na odcinkach autostrady A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica) działa zarówno manualny, jak i elektroniczny pobór opłat dla pojazdów lekkich. Od uruchomienia systemu, na tych odcinkach, dzięki opłacie manualnej zebrano 1,26 mld zł.

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście

W ramach usługi viaAUTO, od jej wprowadzenia, do KFD wpłynęło ok. 55 mln zł. Oprócz zwykłych użytkowników z usługi korzysta m.in. wielu mieszkańców aglomeracji gliwickiej zastępując tzw. bilet zerowy urządzeniem elektronicznym. 27 kwietnia 2018 r. został pobity rekord wszechczasów na gliwicko-wrocławskim odcinku autostrady A4. Po raz pierwszy w historii dobowy ruch na tym odcinku przekroczył barierę 105 000 pojazdów. 36% kierowców skorzystało z płatności elektronicznej w systemie viaTOLL, w tym aż 12,5% w ramach usługi viaAUTO, pozostałe 64% kierowców dokonało transakcji manualnej. Dzięki tak dużemu udziałowi transakcji elektronicznych, które pięciokrotnie skracają czas dokonywania opłaty, udało się uniknąć wielokilometrowych zatorów przez placami poboru opłat.

Kogo obowiązuje viaTOLL?

ViaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Będą zmiany

Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w toku są prace nad opracowaniem nowego systemu poboru opłat na drogach krajowych od samochodów, których masa przekracza 3,5 tony. Pieczę nad nim przejmie publiczny podmiot – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który po 2 listopada br. zastąpi dotychczasowego operatora. Aktualnie trwa szkolenie pracowników i przekazywanie systemu, w tym roku nie są spodziewane już jakiekolwiek zmiany w jego funkcjonowaniu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości