Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Systematyczna kontrola opon

Data publikacji: Autor: (mg)

Jednym z często popełnianych przez kierowców błędów, jest brak jakiejkolwiek kontroli stanu opon w samochodzie, którym jeżdżą.


Jednym z często popełnianych przez kierowców błędów, jest brak jakiejkolwiek kontroli stanu opon w samochodzie, którym jeżdżą. Tymczasem nie wystarczy tylko wymienić opony na "zimówki", ale należy systematycznie kontrolować poziom ciśnienia i stan bieżnika.

Komplet nowych opon wystarcza zwykle na pokonanie 50-60 tysięcy kilometrów, jednak wiele zależy od stylu jazdy i stanu dróg, po których się poruszamy. Stosowanie dwóch kompletów ogumienia - zimowego i letniego - zdecydowanie przedłuża ich żywotność. Jednak podstawową wartością, którą należy brać pod uwagę podejmując decyzję o wymianie opon jest głębokość bieżnika. Według przepisów, minimalna głębokość bieżnika opon nie może być mniejszą niż 1.6 milimetra.

Wielu specjalistów uznaje jednak ten przepis za dość liberalny i radzi, by dla własnego bezpieczeństwa kupić nowe opony, gdy bieżnik ma mniej niż 4 mm. Obecnie produkowane ogumienie charakteryzuje się zwykle ośmiomilimetrowym bieżnikiem. Pamiętajmy także, że zgodnie z kodeksem drogowym, zabronione jest poruszanie się pojazdem z widocznymi uszkodzeniami opon, a także z różną budową bieżnika na kołach. Jeżeli podczas jazdy wpadniemy w dziurę na jezdni lub gwałtomnie uderzymy w krawężnik sprawdźmy, czy opona nie uległa uszkodzeniu. Do podstawowych obowiązków kierowcy należy także częsta kontrola poziomu ciśnienia w oponach.

Zgodnie z instrukcją
Lech Kraszewski, właściciel firmy Kralech
- W instrukcji obsługi samochodu zapisane jest z pewnością, jaką wartość powinno mieć ciśnienie w oponach auta. Dane te mogą różnić się w zależności od tego, czy samochód jest załadowany, czy pusty. Cięższa masa pojazdu wymaga zwykle nieco wyższej wartości ciśnienia. Nieprawidłowo napompowane opony powodują większe zużycie paliwa, prowadzą do szybszego zużycia się ogumienia, a także nie zapewniają wykorzystania jego optymalnych właściwości. Nie należy zapominać również o systematycznej kontroli stanu bieżnika opon, czy nie jest on uszkodzony lub zanadto starty. Nieodpowiednia głębokość nacięć na oponie oznacza mniejsza przyczepność do podłoża i stwarza problemy podczas hamowania.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości