Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Systemy ułatwiające życie kierowcy

(ip)
Fot: Mercedes-Benz
Fot: Mercedes-Benz
Jeszcze kilkanaście, a nawet kilka lat temu szczytem bezpieczeństwa był samochód wyposażony w pasy bezpieczeństwa z samonapinaczami, poduszkę powietrzną i system ABS. Współczesne samochody mają przynajmniej po kilka elektronicznych układów, które czuwają nad naszym bezpieczeństwem, mają ograniczać wydatki na paliwo i sprawiać, że podróż staje się wygodniejsza, a obsługa naszego pojazdu powinna być bezproblemowa. Które z tych rozwiązań są najbardziej przydatne kierowcy?

Bezpieczeństwo
ABS, EBD, ESP, czy BLIS, to nie tylko skróty, ale przede wszystkim bardzo ważne rozwiązania dla motoryzacji, które mają

Fot: Mercedes-Benz
Fot: Mercedes-Benz

niwelować ryzyko wypadku. Tak jest chociażby ABS (Anti-Lock Breaking System), który uniemożliwia blokowanie kół podczas nagłego hamowania, przez co samochód nie powinien wpaść w poślizg. Układ jest na tyle ważny, że stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich aut produkowanych na rynek europejski. Coraz częściej jest on wspomagany przez EBD.
– System EBD będący standardowym wyposażeniem na przykład w Hyundaiu i30 dobiera adekwatną siłę hamowania w zależności od występujących czynników. Jego działanie przydaje się najczęściej w razie gwałtowanego hamowania, bądź też wykonywania niebezpiecznego manewru na zakręcie – wyjaśnia Wojciech Kacperski, Dyrektor Sprzedaży Auto Club w Szczecinie.

Inny system czuwający nad bezpieczeństwem podróżujących to ESP, który już coraz częściej jest wyposażeniem standardowym w autach miejskich. – Elektroniczny System Stabilizacji Jazdy montowany standardowo na przykład w Suzuki Alto, mierzy wiele parametrów: prędkość obrotową kół, tor jazdy czy przechył auta. Kiedy samochód traci przyczepność, układ ESP dohamowuje poszczególne koła oraz dopasowuje pracę silnika w taki sposób, aby koła pozwoliły na skierowanie pojazdu we właściwą stronę. Efekt funkcjonowania systemu jest taki, że pojazd nawet na ostrych zakrętach przy dużej prędkości nie wypada z trasy i lepiej trzyma się drogi – mówi Żaneta Wolska-Marchewka, kierownik Suzuki Auto Club w Poznaniu.

Fot: Hyundai
Fot: Hyundai

Elektronika pomaga także uniknąć zderzeń z pojazdami wyprzedzającymi nas lewym pasem. – W samochodach Volvo od pewnego czasu stosowany jest układ BLIS (Blind Spot Information System), który pomaga kierowcy wykryć pojazd znajdujący się w tak zwanym „martwym polu” – mówi Filip Wodziński, Dyrektor Sprzedaży Volvo Auto Bruno w Szczecinie. – W obu zewnętrznych lusterkach zamontowane są cyfrowe kamery, wykonujące 25 zdjęć na sekundę. Porównując obrazy na zdjęciach, system potrafi rozpoznać, czy w monitorowanych po obu stronach samochodu strefach o długości 9,5 i szerokości 3 metrów pojawił się jakiś pojazd. System reaguje zarówno na samochody, jak i motocykle, tak przy świetle dziennym, jak i nocą – wyjaśnia Filip Wodziński.

Słynący z innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa koncern Volvo opracowało także system City Safety. Zapobiega on lub minimalizuje skutki ewentualnej kolizji. Jeśli radary zamontowane z przodu pojazdu odnotują szybkie zbliżanie się do samochodu jadącego przed nami i nie nastąpi odpowiednia reakcja ze strony kierowcy, pojazd sam uruchomi hamulce i zatrzyma auto. System działa przy prędkości do 30 km/h, której i tak zazwyczaj nie przekraczamy w zatłoczonym mieście. Według najnowszych danych ze Szwecji, samochody flotowe, które zostały wyposażone w City Safety miały o 1/3 mniej kolizji niż te, które nie posiadały tego systemu. Szwedzki koncern zaczął już montować w swoich autach City Safety II generacji, który będzie działać przy prędkości do 50 km/h.

Z kolei Mercedes-Benz w modelu Klasy A zadbał o jak największe bezpieczeństwo w zakresie prowadzenia samochodu. Poza

Fot: Ford
Fot: Ford

asystentem układu hamulcowego BAS oraz systemem stabilizacji jazdy ESP, Klasa A została wyposażona również w sygnalizację spadku ciśnienia w oponach. – System ten zwraca kierowcy odpowiednio wcześnie uwagę na niebezpieczny spadek ciśnienia w poszczególnych oponach, zmniejszając ryzyko wypadku. System monitoruje prędkości obrotowe kół i na podstawie ich zmiany potrafi rozpoznać znaczne straty ciśnienia. Ostrzeżenie wyświetlane jest na zintegrowanej tablicy wskaźników – informuje Klaudiusz Czerwiński, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Osobowych w łódzkim Auto-Studio Mercedes-Benz.

Oszczędność
Coraz częściej systemy montowane w nowych samochodach mają również za zadanie zmniejszać zużycie paliwa. Wśród nich coraz bardziej popularny jest system Auto Stop & Go. – System ten zamontowany chociażby w Mitsubishi ASX wyłącza silnik podczas postoju, na przykład przed światłami, przez co zmniejsza się zużycie paliwa i emisja CO2 do atmosfery. Silnik jest ponownie uruchamiany natychmiast po wciśnięciu pedału sprzęgła – mówi Wojciech Kacperski, Dyrektor Sprzedaży Auto Club w Szczecinie. – Co więcej, w Mitsubishi ASX na desce rozdzielczej został zamieszczony wskaźnik biegów, który podpowiada kierowcy, kiedy powinien zmienić bieg, aby jazda była ekonomiczna – dodaje Wojciech Kacperski.

Fot: Mitsubishi
Fot: Mitsubishi

Podobne rozwiązanie znalazło się także w nowym modelu Forda Focusa. Jednak to nie jedyny układ w tym modelu, który ułatwia poruszanie się nim. – Focus wyposażony jest w system rozpoznawania znaków drogowych (TSR) oraz regulowany układ ograniczenia prędkości, co może zapobiec płaceniu mandatów – mówi Przemysław Bukowski, Kierownik Sprzedaży Flotowej Ford Bemo Motors w Poznaniu. – Pierwszy z nich automatycznie odczytuje standardowe znaki drogowe z ograniczeniem prędkości i pokazuje informację o nich na wyświetlaczu deski rozdzielczej. Drugi natomiast jest ważnym uzupełnieniem tempomatu i pozwala uniknąć nieumyślnego rozpędzenia samochodu powyżej określonej prędkości. Korzystając ze znajdujących się na kierownicy przycisków, można zaprogramować maksymalną prędkość pojazdu w zakresie między 30 a 180 km/h. Układ sterowania pracą silnika uniemożliwia przyspieszanie powyżej wybranej prędkości – wyjaśnia Przemysław Bukowski.

Wygoda i funkcjonalność
Kolejną grupą systemów są te, które mają za zadanie ułatwiać kierowcy i pasażerom obsługę pojazdu. Jednym z nich jest coraz popularniejszy system Key Free, który umożliwia otwarcie oraz uruchomienie samochodu bez użycia kluczka. Wystarczy, że ten znajduje się w pobliżu auta, na przykład w kieszeni lub torebce. – Z Key Free w Fordzie Kuga współpracuje również system Easy Open, który ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej. Jest to przydatne zwłaszcza w sytuacji, kiedy ręce mamy zajęte pakunkami. Czujniki zamontowane w tylnym zderzaku reaguje na ruch i automatycznie otwiera klapę bagażnika – mówi Przemysław Bukowski.

W zatłoczonym mieście przydają się również systemy ułatwiające parkowanie.  – Mercedes Klasy A wyposażony jest w

Fot: Suzuki
Fot: Suzuki

aktywnego asystenta parkowania. Jeżeli prędkość jest mniejsza niż 30 km/h, system sygnalizuje znalezienie wolnego miejsca literą „P” i strzałką kierunkową na wyświetlaczu zintegrowanej tablicy wskaźników. W momencie, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny i potwierdzi propozycję do zaparkowania, asystent wykona manewr parkowania samodzielnie. Co istotne, kierowca może w każdej chwili dokonać ingerencji w manewr parkowania i poprawić go samodzielnie– wyjaśnia Klaudiusz Czerwiński z łódzkiego Auto-Studio Mercedes-Benz.

Zaawansowaną technologię ułatwiającą parkowanie zastosował również Nissan w bardzo popularnym modelu Qashqai. – System Around View Monitor – kamera 360stopni zapewnienia znacznie lepszą widoczność otoczenia wokół pojazdu. Pozwala on uzyskać widok pojazdu i jego otoczenia „z lotu ptaka”  dzięki połączeniu obrazu z czterech szerokokątnych kamer wysokiej rozdzielczości umieszczonych z przodu, z tyłu oraz po bokach pojazdu – mówi Artur Kubiak, kierownik Nissan Auto Club w Poznaniu.

Mimo że samochody w coraz większym stopniu czuwają nad naszym bezpieczeństwem i wygodą, to jednak bezpieczna podróż zależy przede wszystkim od nas i naszej rozwagi. Warto o tym pamiętać, nawet jeśli nasz samochód wyposażony jest we wszystkie systemy wspierające kierowcę. Jeżeli jednak dojdzie już do wypadku, to niektóre samochody także w takiej sytuacji dbają o bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. – Żeby zmniejszyć szkody powypadkowe i ułatwić ratowanie pasażerów, w zależności od rodzaju wypadku i siły uderzenia mogą zadziałać różne mechanizmy. Jeśli uderzenie było bardzo silne, wówczas silnik pojazdu automatycznie się wyłącza, dopływ paliwa zostaje przerwany, a zamki w drzwiach automatycznie się odblokowują. Samoczynnie włączają się również światła awaryjne oraz awaryjne oświetlenie wnętrza, aby zapobiec zdarzeniom powypadkowym, a także ułatwić znalezienie pojazdu – wyjaśnia Klaudiusz Czerwiński.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty