Szczegóły nowego Seata Leona

(pp)
Fot. Seat
Fot. Seat
Na rozpoczynających się 27 września targach samochodowych w Paryżu, Seat zaprezentuje nową, trzecią już generację modelu Leon. Choć zdjęcia tego pojazdu zostały pokazane już kilka tygodni temu, dopiero teraz ujawniono szczegóły techniczne hiszpańskiego kompaktu.
Fot. Seat
Fot. Seat

Seat Leon pojawił się na rynku w 1999 roku i od samego początku był oferowany wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej - jako pięciodrzwiowy hatchback. Pomimo sportowego charakteru pojazdu, producent nigdy nie zdecydował się na wprowadzenie do oferty odmiany trzydrzwiowej. Podobnie było w przypadku drugiej generacji Leona. Teraz jednak się to zmieni.

Choć początkowo Leon III będzie sprzedawany jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback, Seat zapowiedział poszerzenie oferty nie tylko o wersję wyposażoną w jedną parę drzwi, lecz także o praktyczne kombi. Ich premiera powinna nastąpić podczas marcowych targów w Genewie.

Nowy Leon powstał na płycie podłogowej MQB. Tej samej, która posłużyła do budowy m.in. Volkswagena Golfa VII, a także Audi A3. Natomiast stylistyka nadwozia stanowi ewolucję designu prezentowanego przez prototypy IBE, IBX czy IBL, które wystawiano na salonach samochodowych przez ostatnie lata. Za projekt odpowiedzialny jest natomiast Luc Donckerwolke, który obecnie przejął już funkcję szefa designu Grupy Volkswagena.

Leon III mierzy 4263 mm długości, 1816 mm szerokości i 1459 mm wysokości. Oznacza to, że nowy model jest o 52 mm krótszy, 48 mm szerszy oraz 4 mm wyższy od swojego poprzednika. Wydłużeniu uległ także rozstaw osi, który wynosi teraz 2636 mm. Zastosowanie nowej płyty podłogowej, a tym samym lżejszych materiałów, pozwoliło na redukcję masy pojazdu o ok. 90 kg (w zależności od wersji wyposażenia). Teraz, najlżejsza odmiana Leona waży ok. 1150 kg.

Pod maską hiszpańskiego kompaktu znajdą się znane już jednostki benzynowe z rodziny TSI o pojemnościach 1.2, 1.4 oraz 1.8-litra. Będą one dysponowały mocą odpowiednio 85 lub 105, 120 i 140, oraz 180 KM. Oferta diesli będzie się składała z silników 1.6 TDI (90 lub 105 KM) i 2.0 TDI (150 lub 180 KM). Jak zapewnia producent, 150-konny motor wysokoprężny zadowala się średnio 4 litrami ON na 100 km. Z kolei najbardziej ekonomiczna będzie mniejsza jednostka 1.6 TDI, zużywająca 3,8 l/100 km. W zależności od wersji, silniki te będą współpracowały z pięcio oraz sześciobiegowymi przekładniami manualnymi lub skrzynią DSG o sześciu lub siedmiu przełożeniach.

Nowością będzie natomiast system Seat Driver Profile (SDP). Dzięki niemu, kierowca będzie mógł wybierać spośród trzech trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz dźwięku wydobywającego się z układu wydechowego - Eco, Comfort i Sport. Ponadto, wraz z nimi będzie się zmieniał kolor podświetlenia wskaźników na desce rozdzielczej. W przypadku dwóch pierwszych ustawień, diody LED będą świeciły na biało, zaś w trybie Sport zmienią kolor na czerwony.

Przednie zawieszenie nowego Leona będzie opierało się na tradycyjnym rozwiązaniu z kolumnami McPhersona, zaś tylne będzie zależało od wersji silnikowej. Podstawowe odmiany auta otrzymają belkę skrętną, natomiast usportowione będą posiadały zawieszenie wielowahaczowe.

Seat Leon III będzie produkowany w hiszpańskiej fabryce tego producenta w Martorell. To właśnie tam powstają także inne modele tego producenta, jak Ibiza czy Exeo. Docelowo, Seat chce wytwarzać tam 600 tys. pojazdów. Wprowadzenie do oferty nowego Leona ma pomóc w osiągnięciu tego celu.

Auto ma wejść do sprzedaży w lutym 2013 roku. Nieco wcześniej powinniśmy poznać ceny nowego Leona.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty