Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoły doskonalenia techniki jazdy - czego naprawdę uczą? Poradnik

Sławomir Draguła
Szkoły doskonalenia techniki jazdy - czego naprawdę uczą? Poradnik
Szkoły doskonalenia techniki jazdy - czego naprawdę uczą? Poradnik
Aby być dobrym kierowcą, trzeba przede wszystkim zdobyć doświadczenie. Nie zaszkodzi też zapisać się na kurs doskonalenia jazdy.
Szkoły doskonalenia techniki jazdy - czego naprawdę uczą? Poradnik
Szkoły doskonalenia techniki jazdy - czego naprawdę uczą? Poradnik

O tym, że polskie drogi od lat należą do najniebezpieczniejszych w Europie, wszyscy wiemy. W 100 wypadkach ginie u nas średnio 11 osób, podczas gdy średnia dla całej Unii Europejskiej to 5 ofiar. Zdaniem wielu fachowców główną przyczyną tak dużej śmiertelności na polskich drogach jest zły system szkolenia kierowców.

 

Najpierw prawo jazdy

Dziś aby zostać szczęśliwym posiadaczem najpopularniejszego prawa jazdy kategorii B, uprawniającego do kierowania samochodami do 3,5 tony, trzeba zapisać się na kurs.

Każdy kandydat na kierowcę musi zaliczyć 30 godzin teorii oraz 30 godzin zegarowych praktyki.

- Uczymy m.in. przepisów ruchu drogowego, pierwszej pomocy, obsługi samochodu – wyjaśnia Barbara Urbaś z jednej z opolskich szkół nauki jazdy. – Praktyka to jazda po placu manewrowym i po mieście.
 

Potem przychodzi czas na egzamin wewnętrzny. Jeśli kursant go zda, może przystąpić do państwowego. Jeśli i jego zaliczy, wówczas dostaje upragniony dokument.

"Plastik" to nie wszystko

Ale fachowcy od bezpieczeństwa uważają, że samo zdobycie prawa jazdy nie czyni z nas kierowców z prawdziwego zdarzenia. Mało tego, uważają, że nasz system szkolenia ma mankamenty.

- Na egzaminie ważniejsza jest umiejętność zrobienia zatoczki, czy równego parkowania niż jazda po ulicach – mówi Paweł Dytko, jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych i wyścigowych oraz właściciel Dytko Szkoły, zajmującej się szkoleniami kierowców. – I nic dziwnego, że to na tych elementach skupiają się instruktorzy w szkołach. Przecież chcą, by ich uczniowie zdali egzamin.

Dlatego i nowicjuszom, i bardziej doświadczonym kierowcom przyda się dodatkowe szkolenie w ośrodku doskonalenia techniki jazdy. W Polsce jest ich kilkanaście - zazwyczaj w największych miastach.

Sprawdź się w warunkach ekstremalnych

Kursy odbywają się na zamkniętych obiektach. Zazwyczaj jest tam specjalny tor, na którym można doskonalić swoje umiejętności. Kierowcy mogą m.in. sprawdzić się na płycie poślizgowej.

- Na płycie można się przekonać, jak zachowuje się samochód, gdy straci przyczepność, to na niej nauczymy sie też wyprowadzania go z poślizgu i prawidłowego reagowania w ekstremalnych sytuacjach – podkreśla Andrzej Piechaczek, instruktor nauki jazdy z Gliwic.

Lepsze tory wyposażone są w specjalną wytrząsarkę. Samochód najeżdża na nią, a maszyna wyrzuca go w taki sposób, że auto wpada w poślizg. Kierowca musi go z niego wyprowadzić.

Oprócz tego na takich torach można ćwiczyć również ruszanie pod górę. Dla utrudnienia jezdnia polewana jest wodą.

Szkoły oferują też sprawdzenie się w tzw. teście łosia (ciasny slalom pomiędzy słupkami ze sporą prędkością), jeździe na trolejach (małe kółeczka zamontowane w miejscu tylnych kół samochodu). Jazda samochodem z trolejami uczy radzenia sobie z nadsterownością.

W szkole doskonalenia jazdy można też nabyć umiejętność o tajemniczej nazwie aaltonen. To sztuka obrócenia samochodu wokół własnej osi o 360 stopni, a następnie szybkiego odjazdu. Aaltonen to nie tylko efektowna sztuczka, to także skuteczne wyjście z poślizgu poprzez obrót.

Na kursach poznamy również tajniki hamowanie z systemem ABS i bez ABS na śliskiej powierzchni. Można w nich też przejść alko-test, czyli jazdę w okularach wywołujących reakcje jak po spożyciu alkoholu.

Ale szkoły nie stawiają tylko na jazdę. Pod okiem instruktorów można zgłębić przepisy ruchu drogowego, nauczyć się jak zajmować prawidłową pozycję za kierownicą, organizowane są zajęcia z psychologii, zasad udzielania pierwszej pomocy, a policjanci prezentują skutki wypadków drogowych.


Eko–jazda w modzie

Eco-driving, czyli po polsku eko-jazda, narodził się w połowie lat 90. XX w. w Finlandii i Szwajcarii. Technika ta to umiejętności m.in. szybkiej zmiany biegów, energicznego przyspieszania i hamowania silnikiem, a także dbanie o stan techniczny pojazdu. 

Oszczędnej jazdy również nauczą nas na takich szkoleniach. 

Zasady eko-jazdy

- Uruchamiaj silnik bez wciskania pedału gazu.
- Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
- Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.
- Wrzuć najwyższy bieg najszybciej jak to możliwe.
- Jedź na najwyższym możliwym biegu na najniższych możliwych obrotach.
- Przyspieszaj dynamicznie wciskając pedał gazu w 3/4.
- Jedź płynnie i przewiduj sytuacje na drodze.
- Hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu. Nie wrzucaj luzu.
- Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.
- Unikaj zbędnego obciążenia samochodu, usuń z bagażnika niepotrzebne rzeczy.
- Dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny auta.
- Zamykaj okna w samochodzie.

Dla kogo to wszystko?

Kursy doskonalące jazdę samochodem są coraz popularniejsze w naszym kraju. Na początku klientami takich szkół były przede wszystkim firmy, które fundowały szkolenia swoim pracownikom, jeżdżącym dużo samochodami.

Po pierwsze chodziło im o bezpieczeństwo w pracy, po drugie o redukcję kosztów. Przedstawiciel handlowy przestrzegający zasady eko-jazdy może zaoszczędzić nawet dwa litry paliwa na każde 100 kilometrów. Jeśli firma jest duża, przynosi to niemałe oszczędności.
 
Teraz coraz częściej na kursy zapisują się osoby prywatne.

Ile to kosztuje?

Na polskim rynku nie brakuje firm zajmujących się organizacją kursów, podczas których można szkolić swoje umiejętności jazdy samochodem.

Ceny kursów są zróżnicowanie zależnie, od tego, co obejmuje ich program. A także od tego, czy taki kurs odbywa się na samochodzie kursanta, czy auto udostępnia szkoła.

 > Na przykład w Szkole Jazdy Renault koszt jednodniowego szkolenia dla jednego klienta indywidualnego to 600 zł netto + VAT. Cena m.in. obejmuje materiały szkoleniowe, certyfikaty i pamiątkowe zdjęcia. Kurs eko-jazdy to koszt:

- Jazda samochodem Szkoły Jazdy Renault + wykład – 350 zł netto + VAT od osoby (3 osoby w samochodzie)
- Jazda samochodem klienta + wykład – 300 zł netto + VAT od osoby (3 osoby w samochodzie)

Inna firma zajmująca się tego typu działalnością - Acceleration Sport Driving School, za szkolenie podstawowe bierze 300 – 400 zł  netto plus VAT. Cena zależy m.in. na jakim torze odbywa się szkolenie.

 Z kolei Akademia Bezpiecznej Jazdy z Warszawy ceny szkoleń oferuje od 250 zł netto plus VAT (eko-driving praktyka) do 700 zł (m.in. nauka kontroli poślizgu - kurs dwudniowy, praktyka + wykłady; program dla zaawansowanych I stopnia - kurs jednodniowy praktyka; czy program dla zaawansowanych II stopnia - kurs jednodniowy praktyka).

Podejmując decyzję o wyborze szkoły, na początek warto sprawdzić w internecie co oferują w programie i za ile. Nie zaszkodzi zajrzeć na forum i poczytać opinie internautów.

Sławomir Draguła

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty