Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szósta generacja Fiata Ducato debiutuje

(ip)
Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat
Nowy Fiat Ducato to najnowsza odsłona bestsellera, który przez 33 lata, przez 5 generacji, udowadnia, że jest najlepszym kompanem w podróży i partnerem w pracy dla ponad 2,6 miliona klientów, którzy zdecydowali się na jego zakup od 1981 roku. Aby zachować pozycję lidera, pojazd ten wyposażono w szereg nowych rozwiązań spełniających potrzeby klientów - za sprawą nowoczesnej technologii, większej efektywności, a co za tym idzie, większego zysku dla jego użytkowników.

Nowy model Fiat Professional stanowi rozwinięcie koncepcji „wzornictwa powiązanego z funkcjonalnością", która  jest cechą

Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat

charakterystyczną  tego modelu. Nowe elementy wyposażenia obejmują możliwość indywidualizacji wyglądu pojazdu z wykorzystaniem dwóch kolorów przedniego grilla, ozdobnej listwy zderzaka, nowych reflektorów ze światłami do jazdy dziennej - DRL (dostępnym opcjonalnie w technologii LED),  a także nowych, 16-calowych kół ze stopu aluminium. Wysoko zamocowane reflektory i 4-częściowy zderzak to metoda redukcji potencjalnych kosztów naprawy po kolizji, nowa konstrukcja maski  zmniejsza koszty serwisowania i polepsza dostęp do komory silnikowej.

Nowy Ducato oferuje trzy wersje wykończenia wnętrza - Classic, Techno i Lounge - o rosnącym  poziomie wyrafinowania i elegancji, wyposażone w nowe siedzenia pokryte nieplamiącym się materiałem tapicerki i zapewniające najwyższy w swojej klasie komfort jazdy oraz nowy uchwyt na kubek wbudowany w konsolę centralną. Nowy Ducato jest również pierwszym pojazdem w swojej klasie oferującym fabrycznie montowany uniwersalny uchwyt do urządzeń mobilnych pośrodku deski rozdzielczej na takie urządzenia jak smartfony, tablety, a także papierowe notatniki.

Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat

Ducato w większym niż dotąd stopniu odpowiada na potrzeby globalnego rynku i potrafi sprostać coraz ostrzejszym wyzwaniom eksploatacyjnym. Jest to zasługa zwiększonej  wytrzymałości i niezawodności pojazdu w efekcie wzmocnienia konstrukcji nadwozia i drzwi, zwiększenia komfortu jazdy, zastosowania trwalszego i wydajniejszego układu hamulcowego, układu zawieszenia i sprzęgła o wydłużonej żywotności oraz nowego, o wysokiej jakości  białego lakieru nadwozia zachowującego nieskazitelną barwę w dłuższym okresie czasu. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów i komponentów, udało się zredukować masę własnej o 20 kg (w wersjach podwozia do zabudowy) pomimo wzrostu ciężaru wynikającego ze wzmocnień nadwozia. Tylne zawieszenie z materiałów kompozytowych (oferowane w tej kategorii pojazdów wyłącznie w Nowym Ducato) pozwala na dalszą redukcję masy własnej o kolejne 15 kg.

Zmniejszona masa własna pojazdu oznacza również obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, niezależnie od silnika. Sprzyja temu zastosowanie rozwiązań przyjaznych dla środowiska, jak np. opon o obniżonych oporach toczenia, oleju silnikowego o niskiej lepkości oraz pierścieni tłokowych o niskim współczynniku tarcia.

Gama nowych silników z serii MultiJet (Euro 5+)  to potwierdzenie sprawdzonej strategii Fiat Professional opartej na zasadzie  „optymalny wybór silnika" („one mission-one engine").  Jako przykład downsizingu,  jednostka 2.0 MultiJet o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm (5-biegowa skrzynia przekładniowa) wyróżnia się niskim zużyciem paliwa i doskonałymi osiągami, zwłaszcza w ruchu miejskim.  Kolejnym silnikiem jest 2.3 MultiJet o mocy 130 koni i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm (skrzynia 6-biegowa), idealne rozwiązanie w zróżnicowanych warunkach: zwinny w mieście, efektywny na długich dystansach, a to dzięki pokaźnemu momentowi przy niskich obrotach. Warto podkreślić, że silnik 2.3 MultiJet ECO o mocy 130 KM (elektronicznie ograniczony do maksymalnej prędkości 90 km/h)  odznacza się niezwykłą wprost

Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat

wartością emisji 153 g/CO2 i spalaniem na poziomie 5.8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Trzecim z serii MultiJet jest silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 150 KM, momencie obrotowym 350 Nm (skrzynia 6-stopniowa) - najlepszy w swojej klasie, dzięki niskiemu zużyciu paliwa oraz wysokim osiągom w połączeniu z niewielką małą masą własną, a więc idealny dla wymagających zastosowań. Najmocniejszym z silników serii MultiJet jest 180-konna jednostka o pojemności 3 litrów i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm (skrzynia 6-stopniowa), która zadowoli zarówno profesjonalistów preferujących moc  i przyspieszenie, jak również firm zabudowujących, które robią ciężkie zabudowy, jak np.  kamper. Wkrótce po premierze Nowego Ducato dostępna będzie 3-litrowa, dwupaliwowa wersja silnika MultiJet Natural Power na metan/benzynę (Euro 6) o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm.

Aby w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, nowy Ducato oferuje również trzy inne technologie: zautomatyzowaną skrzynię biegów Comfort-Matic (dostępną dla silników o pojemności 2,3 i 3 litrów), która zapewnia oszczędność zużycia paliwa do 5% oraz podwyższony komfort prowadzenia; funkcję Start&Stop, która pozwala zredukować zużycie paliwa do 15% w cyklu miejskim (dostępna dla silników 2.3 MultiJet o mocy 130 i 150 koni); oraz wskaźnik zmiany biegów Gear Shift Indicator, pomagający zoptymalizować styl prowadzenia pojazdu, sugerując załączenie właściwego biegu i tym samym zmniejszając zużycie paliwa.

Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat

Dzięki wytrzymałości, trwałości i wynikającemu z nich wzrostowi wartości rezydualnej pojazdu -  w połączeniu z efektywnością oraz obniżeniem kosztów obsługi i części zamiennych -  Nowy Ducato odznacza się zaliczanymi do najniższych w swojej klasie kosztami użytkowania, co stanowi znaczący krok w kierunku optymalizacji „Całkowitego Kosztu Użytkowania", tzn. ogólnego kosztu eksploatacji  pomiędzy  zakupem a sprzedażą pojazdu.

Nowy Ducato pokazuje również swoje walory pod względem zastosowania zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i wspomagania jazdy oraz systemów multimedialnych. Wszystkie wersje wyposażone są standardowo w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC). Został on ulepszony o system zapobiegania dachowaniu na wypadek przemieszczenia się ładunku współpracujący z systemem kontroli ładunku (LAC), asystentem ruszania pod górę Hill Holder, systemem antypoślizgowym (ASR) oraz elektronicznym systemem awaryjnego hamowania (EBA).

W celu zapewnienia lepszej manewrowości i polepszenia komfortu jazdy, dla wersji silnikowych MultiJet 2,3 i 3,0 oferowane jest seryjnie wspomaganie kierownicy Servotronic (EVO). Opcjonalnie  dostępne są dodatkowe systemy wspomagania jazdy, m.in. Traction+ (wraz z asystentem zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), systemem ostrzegania przed zmianą pasa

Fiat Ducato, Fot: Fiat
Fiat Ducato, Fot: Fiat

ruchu (Lane Departure Control)  i systemem automatycznego rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition).

Ulepszeniu uległy również systemy multimedialne, m.in. w postaci szerszej oferty radioodbiorników MP3 z technologią Bluetooth. Oprócz radia podstawowego, dostępny jest system Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym, kamerą  cofania  i systemem nawigacji.  Każde radio może być opcjonalnie wyposażone w  cyfrowy tuner radiowy (DAB).

Nowością jest  najwyższa dopuszczalna masa całkowita Ducato w kategorii  pojazdów wyposażonych w tylną oś z pojedynczymi kołami (w odróżnieniu od bliźniaczych) - wartość ta to 4,4 tony dla wersji kamper i 4,25 tony dla Maxi - najwyższe dopuszczalne obciążenie na przednią oś (do 2100 kg) i tylną oś (podwyższone do 2500 kg) oraz rekordowa ładowność użytkowa (do 2,1 tony dla wersji furgon). Gama nowego Ducato obejmuje ponadto nowe wersje wywrotki trójstronnej i siedmioosobowej brygadówki, a także nowe wyposażenie opcjonalne, m.in.  stały lub wypinany hak holowniczy i ułatwiający załadunek stopień wejściowy, pozwalający jeszcze bardziej obniżyć próg załadunkowy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty