Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Sztuka zawracania cz. 1

Data publikacji: Autor: (maj)

 Jak przy każdym manewrze kodeks drogowy nakazuje... zachowanie szczególnej ostrożności przy zmianie kierunku jazdy. Bo zawracanie to nic innego, tylko zmiana kierunku jazdy.

Żeby zawrócić wystarczy przecież dwukrotnie skręcić w lewo na tym samym skrzyżowaniu.

Na rysunku pokazaliśmy skrzyżowanie dróg równorzędnych. Pojazd A zbliża się do skrzyżowania i zamierza na nim zawrócić. Ale na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo przed nim ma pojazd B. Zatem pojazd A w pozycji A1 przepuszcza pojazd B i zaczyna wykonywać manewr zawracania. W pozycji A2 natrafia na pojazd C, który w stosunku do jego początkowej pozycji nadjeżdża z przeciwka, a w pozycji A2 znajduje się z prawej strony. Tak czy inaczej C ma pierwszeństwo.

Po wykonaniu kolejnej części manewru pojazd A w pozycji A3 natrafia (znów ze swojej prawej strony pojazd D). Może opuścić skrzyżowanie dopiero po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi D.

Inaczej sytuacja wyglądałaby, gdyby uregulowane było pierwszeństwo na skrzyżowaniu? Załóżmy, że A jedzie drogą z pierwszeństwem. Zatem droga, po której jadą pojazdy A (zawracający) i C, ma pierwszeństwo przejazdu. Poprzeczna (z pojazdami B i D) jest drogą podporządkowaną. Wciąż obowiązuje zasada, że pojazd skręcający ustępuje nadjeżdżającemu z przeciwka. Zatem pojazd A znajdzie się od razu w pozycji A2 i - jak w pierwszym przypadku - będzie musiał ustąpić pierwszeństwa pojazdowi C. Kiedy przejedzie pojazd C, kierowca A może zakończyć manewr zawracania, a dopiero za nim na skrzyżowanie będą mogły wjechać pojazdy B i D.

Przy zawracaniu ważne jest, żebyśmy właściwie wykonali manewr, ale też aby inni właściwie zrozumieli nasze intencje. W sytuacji na rysunku kierowcy B, C i D powinni obserwować sytuację, bo do końca nie będą wiedzieli, czy kierowca A skręca w lewo, czy zawraca. Szybka analiza sytuacji będzie kierowcy bardzo pomocna.

Zobacz też: Sztuka zawracania cz.2 | cz. 3 | cz. 4

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Mauro (gość)

    zibi_scj55 pisze:Podniesienie poziomu trogasnomii w Polsce to problem tak obszerny, że wymaga bardzo szerokich zmian systemowych, począwszy od szkolnictwa przez solidną naukę zawodu, powrf3t stopni zawodowych, odbudowanie autorytetu mistrza, stworzenie obowiązkowych programf3w nauczania, kadry nauczycieli i zawodowych instruktorf3w gotowania na wysokim poziomie, a więc proces żmudny, rozciągnięty na wiele laty. Jest to zadanie trudne i niepopularne. Zresztą, resztki szkolnictwa zawodowego zlikwidowano w początku lat 90-tych. Poziom tego szkolnictwa był z roku na rok coraz bardziej zaniżany, chociażby przez brak właściwych praktyk. Zaczęła się tworzyć grupa kucharzy, ktorzy sami dochodzili do wiedzy i umiejętności, niekoniecznie w systemie szkolnictwa zawodowego. Ale to są rodzynki zbyt rzadkie by mf3wić o dobrym placku z rodzynkami.O tworzącej się grupie prawdziwych restauratorf3w długo będzie można pomarzyć. W programach Kuchenne Rewolucje pani Gessler jest jedno podstawowe, błędn

  • Komentarz usunięty.
  • PAWEŁ (gość)

    No dobra a jeśli mamy skrzyżowanie 3 wlotowe typu T i jedziemy od dołu i mamy na nim zawrócić, patrzymy z prawej wolne więc wjeżdżamy wywijamy się i od lewej (patrząc na początkową pozycję) pojawia się samochód więc musimy go puścić, ale w tym samym czasie z drogi z której wyjechaliśmy przyjeżdża kolejny samochód i tamten ma tego po prawej a my stoimy na skrzyżowaniu. i co dalej?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości