Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Szybsze poduszki

Data publikacji: Autor: Rzeczoznawcy - PZM

 Poduszka powietrzna jest urządzeniem, które musi skutecznie zadziałać stosunkowo szybko po zaistnieniu zderzenia o odpowiednio dużej sile i energii uderzenia...

Na początku poduszki były pojedyńczymi urządzeniami dla kierowcy, potem także dla pasażera. Ich ewolucja postępuje zarówno w kierunku zwiększenia liczby poduszek, jak i poszerzenia zakresu ich funkcji ochronnej.

Oczywiście, wyposażenie auta w te dodatki zależy od klasy samochodu i znacznie podnosi jego cenę. Jeszcze nie tak dawno, bo 5 lat temu, poduszki powietrznej kierowcy nie było w standardzie wyposażenia wielu samochodów i najzwyczajniej należało dopłacać za nią całkiem spore sumy.

Napełnianie
Poduszka powietrzna jest urządzeniem, które musi skutecznie zadziałać stosunkowo szybko po zaistnieniu zderzenia o odpowiednio dużej sile i energii uderzenia. Jednak dynamiczne napełnianie poduszki powoduje hałas szkodliwy dla ludzkiego ucha, dlatego napełniane są kolejno z niewielkim opóźnieniem czasowym. Tym procesem steruje odpowiednie urządzenie, które otrzymuje z czujników właściwe sygnały elektryczne. W każdym przypadku określona jest siła uderzenia i kąt, pod którym została przyłożona do karoserii auta, po to, aby uniknąć uruchamiania poduszek powietrznych w sytuacji, gdy kolizja jest niegroźna, a dla ochrony podróżujących wystarczą prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa.

Liczące czujniki
Dostępne i stosowane dotychczas czujniki reagujące na energię zderzenia, wykrywały incydent dopiero po ok. 50 milisekundach (ms) po uderzeniu. Nowy system opracowany przez firmę Bosch potrafi wykryć i w precyzyjny sposób obliczyć absorbowaną energię 3 razy szybciej, czyli już w 15 ms po uderzeniu. Jest to bardzo istotne dla efektu działania poduszki. Szybszy czas zadziałania stwarza możliwość pełniejszej ochrony głowy przed skutkami uderzenia w twarde przedmioty.
System składa się z 2. czujników zderzenia czołowego i aż 4. czujników zderzenia bocznego, które przekazują sygnały do sterownika elektronicznego. Czujniki wykrywają natychmiast, czy miało miejsce lekkie uderzenie, przy którym nie ma konieczności aktywacji poduszki powietrznej (poduszek powietrznych), czy też doszło do poważnej kolizji, przy której konieczne jest zadziałanie systemów bezpieczeństwa pojazdu.

Pierwsze egzemplarze nowatorskich rozwiązań zawsze są drogie. Jednak uruchomienie produkcji na skalę masową powoduje znaczne obniżenie i kosztów wytwarzania, i ceny. Wyraża się to dostępnością nowych rozwiązań, które mogą być wykorzystywane w wielu markach samochodów i w optymalny sposób zabezpieczać pasażerów przed skutkami zderzeń.

» Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości