Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szynowy Unimog i autobusy na prąd. Targi InnoTrans pełne nowości (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Targi InnoTrans Berlin 2014r.
Targi InnoTrans Berlin 2014r.
Kilkuset wystawców z całego świata zaprezentowało swoje pojazdy podczas targów transportowych InnoTrans w Berlinie. Wśród pociągów i tramwajów można było obejrzeć m.in. autobusy oraz najnowsze modele samochodów do specjalnego użytku.
Targi InnoTrans Berlin 2014r.
Targi InnoTrans Berlin 2014r.

Mercedes pokazał dwie wersje Unimoga wyprodukowane we współpracy z firmą Zagro. Obie to odmiana Zweiweg przystosowana do transportu drogowo-kolejowego. Takie zastosowanie pojazdów umożliwia podwójny zestaw kół – na drogę i szyny.

Hitem wystawy był nowy model U423 Bluetec 6 spełniający normę emisji spalin Euro 6. To pojazd wyposażony w 5,1-litrowy czterocylindrowy silnik Diesla. Jednostka oferuje 230 KM mocy i aż 900 Nm momentu obrotowego. Certyfikowany uciąg samochodu to 800 ton, ale na równej drodze auto potrafi sobie poradzić z ciężarem nawet 1600 ton. Tymczasem jeden wagon kolejowy to 80 ton. Cena wyjściowa pojazdu to ok. 115 tys. euro za wersję gotową do zabudowy.

– A w tej kwestii możliwości są praktycznie nieograniczone. Budujemy pojazdy specjalne m.in. dla energetyków, geologów, budowlańców oraz typowe urządzenia transportowe. W ubiegłym roku duża partia została sprzedana do Włoch. Każdy pojazd otrzymał betonomieszarkę o pojemności 3 m szesc. W porównaniu do lokomotywy manewrowej samochód jest tańszy nawet o 60 procent – przekonuje producent.

Produkujący maszyny wykorzystywane do remontów dróg Liebherr pokazał natomiast nową koparkę – A922 Rail. To pojazd drogowo szynowy wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 150 KM. Jego projekt powstał we współpracy z firmą MAN. Koparka w zależności od wersji i wyposażenie waży od 19,6 do 25 ton. Może jeździć zarówno po klasycznych torach kolejowych, jak i po wąskim torze. Uchwyt o długości od 1,85 do 2,65 m jest przystosowany do prac pod siecią trakcyjną. Co ciekawe, w nowej kabinie mogą siedzieć dwie osoby.

Czeska Skoda znana w Polsce głównie z produkcji samochodów pokazała w Berlinie nowe modele swoich tramwajów.

Sporym zainteresowaniem cieszyły się autobusy elektryczne przygotowane na bazie pojazdów Solaris i Hess przez kanadyjskiego Bombardiera.

– Zastosowany w nich system Primove opiera się na akumulatorach, które są ładowane podczas postoju autobusu na przystanku. Spod pojazdu wysuwa się wówczas płyta, która zbliża się do panelu ładującego, zamontowanego w nawierzchni zatoki. Ich rozmieszczenie jest zaplanowane tak, aby autobus mógł całą trasę przejechać wyłącznie na energii elektrycznej. Ładowanie odbywa się przez indukcję – wyjaśnia Jeremie Desjardins z Bombardiera.

Taki system jest wykorzystywany m.in., w niemieckim mieście Mannheim.

Bartosz Gubernat

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty