Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Tablice rejestracyjne. Będzie nowy wzór?

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. Archiwum Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w przyszłym roku ma zacząć prace nad nad nowym rozporządzeniem dotyczącym rejestracji i oznaczania pojazdów. Jakich zmian mogą spodziewać się posiadacze aut?

Właściciele aut sprowadzonych do Polski, a wyprodukowanych na rynek amerykański i japoński zwracają uwagę na dość istotny problem. Wymiary tablic rejestracyjnych nie pasują do fabrycznie przeznaczonego na nie miejsca.

Obecnie tablice rejestracyjne w Polsce mierzą 520 mm x 114 mm (tablica jednorzędowa) lub 305 mm x 214 mm (tablica dwurzędowa). Tymczasem auta z rynku japońskiego oraz amerykańskiego przystosowane są do zamontowania tablic o wymiarze 305 mm x 155 mm. W takiej sytuacji właściciele aut zwyczajnie zaginają tablicę. Innym sposobem jest wykonanie na zamówienie tablic o innym niż obowiązujący w naszym kraju wymiarze, ale poruszanie się takim pojazdem po polskich drogach jest wtedy niezgodne z prawem.

Redakcja poleca:

Samochód na gaz. Niezbędne formalności 
Te auta są najpopularniejsze w Polsce
Toyota Celica z filmu „Chłopaki nie płaczą". Jak dziś wygląda auto?

Poseł Paweł Grabowski zwraca uwagę, że w wielu krajach Unii Europejskiej, obowiązującym wymiarem tablic rejestracyjnych jest standard amerykański, czyli 305 mm x 155 mm.

Historia polskich tablic rejestracyjnych sięga okresu międzywojennego. Pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się na polskich autach w 1937 roku, miały wtedy białe tło oraz czarne znaki i czarną obwódkę. Numer rejestracyjny składał się z litery serii, określającej rodzaj pojazdu oraz pięciocyfrowego numeru. O tym, gdzie zarejestrowano auto, można było się zorientować właśnie po tym numerze - każde z ówczesnych województw posiadło ściśle określony zakres liczb, np. Warszawa od 00 001 do 19 999.

Na przestrzeni lat polskie tablice rejestracyjne zmieniały się wielokrotnie. Najnowsze zostały wprowadzone do użytku w maju 2000 roku (wcześniejsze - czarne z białymi znakami, pochodzą z 1976 roku).

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • gosc (gość)

    wymiar tablic w PL: 520 mm x 114.

  • driver (gość)

    Obecnie tablice rejestracyjne w Polsce mierzą 20 mm x 114 mm - noszę swoje w portfelu i zakładam jak chce gdzieś jechać :D

  • Oczywiście! (gość)

    Wszystko co najgorsze z USA należy przenieść do Polski, zarobki, prawo do broni, karę śmierci broń Boże nie, bo obywatele najbiedniejszego baraku w Unii mogliby się wtedy upomnieć o swoje prawa, zabrane przez jewropę.

  • waldi (gość)

    mam juz ktorys z kolei samochod sprowadzony z Niemiec w ostatnich latach ,i nigdy nasze tablice nie mieszcza sie w niemiecka ramke bo sa o 5 mm za szerokie

  • ?? (gość)

    po co nowy wzór? niech wprowadzą nowe wymiary i tyle? nowy wzór - nowy projekt- nowe pomysły, bo będzie kilka, jakiś przetarg jeszcze pewnie dla projektantów, itp itd. nowy wymiar odgórnie i tyle w temacie, po co szastać pieniędzmi obywateli, żeby się popisać jak zwykle?

  • piiotr m (gość)

    DOWOD REJESTRACYJNY - smiech i kasa bo trzeba wymienic z brasku miejsca na dalsze stempelki. Zamiast tablic moze jaskawie nam panujacy / jeszcze/ wymienia nasz stare auta na hamaerykanskie

  • sewkol (gość)

    A może czas na jedne tablice na cały okres użytkowania samochodu? Naprawdę największym problemem w Polsce jest ich rozmiar?

  • Gość (gość)

    Eskimosi czy Papuasi też chyba mają inne wymiary tablic rejestracyjnych i nasze nie będą pasowały do ich pojazdów. Czemu nie mamy się do nich dostosować ?.

  • normalny (gość)

    Kiedy ten idiotyzm,się skończy? nie mają biurwy co robić ,do zamiatania ulic.

  • szofer (gość)

    Polska ma jedne z najbrzydszych tabli rejestracyjnych w Europie. Za na jest chyba tylko Ukraina. Wielkie, toporne litery, żywcem przepisane ze starych czarnych tablic.

  • szofer, pierd*lisz Waść (gość)

    może ty masz z tym jakiś problem, ale inni nie. Tablica ma być czytelna i jednoznaczna, oraz zabezpieczona przed podrobieniem - koniec tematu.

  • grubb (gość)

    System ewidencji pojazdów to skansen PRL, można nieźle się ubawić podczas rejestracji samochodu, te pieczątki, naklejki, formularze, wpisy, stos kartek, nowe tablice za każdym razem, kolorowo jest i wesoło, tylko czasu szkoda. Bo jedna wizyta w urzędzie nie wystarczy, zwykle trzeba dwa razy się stawić.

  • kierowca (gość)

    Do Szofera, masz kolego rację w 100%, nasze tablice rejestracyjne są najbrzydsze w calej uni i nie tylko, powinny być o takich rozmiarach jak niemieckie/nie jestem fanem niemców/, do tego chama co napisał brzydkie slowo-wal się.

  • Europejczyk (gość)

    A dlaczego w całej Unii nie ma jednolitych rozmiarów? Ujednolicają krzywiznę banana, a dużo ważniejszych rzeczy nie chcą ujednolicić. Być może nie stoi za tym żadne lobby? Powinny być w całej Unii Europejskiej: jednolite warunki techniczne pojazdów, jednolite przepiy dotyczące badań technocznych, ubezpieczeń, jednakowe znaki drogowe i wszystkie przepisy drogowe. Nie da się? Jak by ktoś miał w tym interes to by w podskokach wymusili na krajach członkowskich.

  • Kierowca (gość)

    Tytuł na wyrost - tylko po to, aby denerwować ludzi. Dodadzą nowy wymiar i po krzyku. Poza tym, to prawda, że rejestracja samochodu może być żmudna, ale to m.in. konsekwencja notorycznego rejestrowania kradzionych samochodów - ta plaga skończyła się wraz z nowymi zasadami rejestracji i pierdyliona błyszczących nalepek. No niestety, taka cena za zwiększone bezpieczeństwo kupujących. Do Europejczyka a co z jednakowymi mandatami i stawkami ubezpieczeniowymi? Stać nas na to? raczej nie!

  • kris (gość)

    Tekst nie do końca oddaje prawdę o tym co opisuje. Poseł Grabowski zgłaszający interpelację w sprawie tablic (do znalezienia na stronie Sejmu) miał na myśli jedynie dodanie kolejnego wymiaru tablic właśnie w wymiarach "amerykańskich", jako dodatkowej opcji dla właścicieli aut pochodzenia z USA czy Kanady itp. Nie chodziło mu aby zmieniać rozmiary polskich tablic w ogóle. Miał też na myśli, że w wielu krajach UE jednym ze standardów tablic jest ten "amerykański", a nie, że obowiązuje tam jako jedyny. Z tekstu przeczytanego literalnie wynika coś innego. No i jeszcze jeden błąd. Polskie tablice zostały wprowadzone w 1922 r. Wyglądały mniej więcej jak z opisu w artykule. W 1937 r. wprowadzono nowe tablice z białymi znakami na czarnym tle. Ich zmodyfikowana wersja obowiązywała w pierwszych latach po II wojnie światowej. Kolejną zmianę wprowadzono w 1956 r. (2litery + 4 cyfry i od 1964 r. odwrotnie). Kolejną w 1976 r., a ostatnią w 2000 r. z modyfikacją (gwiazdki) w 2006 r.

  • max (gość)

    takich jak polskie brzydkie tablice rej. chodzi o trzcionki nie ma żaden kraj,niemcy austryjacy francuzi każdy ma wymiarowe trzcionki.Co za lewus projektowal te tablice

  • michal (gość)

    artykuł znow o niczym. Nagłowek czy bedzie nowy wzor a tresc jak zawsze dno

  • Aik (gość)

    Jakies nowe woesci w zwiazku z tematem? Mam auto, do ktorego tablica w rozmiarze USA bylaby idealna. Czekam na to z utesknieniem. Szczerze mowiac mam gdzies styl czcionki, ogolny wyglad tablicy i to czy sie blyszczy czy nie. Ma byc taka mozliwosc zeby zalozyc to na kazdy mozliwy pojazd. A poki co takiej mozliwosci mie ma. Prostokaty trzeba zaginac po bokach, kwadrat od dolu. I takie rozwiazanie ma byc niby legalne? Bzdura!

  • KIEROWCA (gość)

    ZMIENIĆ TĘ PASKUDNĄ CZCIONKE PAMIĘTAJĄCĄ JESZCZE CZASY ZAPADŁEJ komuny I PRZYPISAĆ TABLICE NA STAŁE DO POJAZDU BEZ WYRÓŻNIKA MIASTA CZY POWIATU I CAŁE ZMIANY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości