Samochody wyposażone są obecnie w wiele urządzeń wspomagających kierowcę. Dla niezorientowanych są to często niewiele mówiące nazwy.
ASR
Tutaj elektronika zmniejsza otwarcie przepustnicy w momencie poślizgu napędzanych kół podczas ruszania z miejsca. System ten powoduje, że koła nie mają prawa "zaboksować" w miejscu podczas ruszania ani nie możemy ruszyć z tzw. "piskiem". W większości aut za pomocą specjalnego przycisku można wyłączyć ASR.
DAV
Układ regulujący siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Im większa prędkość, tym mniejsza siła wspomagania, i odwrotnie.
EBD
Układ rozdzielający w różnym stopniu siłę hamowania na obie osie w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, prędkości auta i warunków na drodze. System ten poprawia skuteczność hamowania!
EBV lub AFU
Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. Jest on jakby odwrotnością ABS-u. EBV zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w wypadku ostrego i gwałtownego hamowania. W efekcie system ten w razie potrzeby "dociska" za nas pedał hamulca, polepszając skuteczność hamowania.
4x4
Rodzaj napędu terenowego, w którym możemy wybierać, na którą z osi ma być przenoszona moc z silnika, dodatkowe funkcje to możliwość blokady mechanizmów różnicowych oraz redukcji przełożenia skrzyni rozdzielczej (tzw. bieg terenowy). Dla porównania przeczytaj hasło AWD.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?