Gośćmi ostatniego posiedzenia sesji Rady Gminy Morawica byli mieszkańcy Podwola i Brzezin. Przyszli, aby rozmawiać z władzami gminy oraz radnymi o wariantach przebiegu planowanej obwodnicy Radkowic i Brzezin.
Nie będą wyburzać domów?
Pierwsze konsultacje w sprawie obwodnicy Brzezin odbyły się w połowie grudnia. Wtedy firma konsultingowa Promost Consulting przedstawiła opracowane na zlecenie Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich trzy warianty przebiegu nowej obwodnicy. Żaden z nich nie spodobał się mieszkańcom, bo w grę wchodziły wyburzenia domów i wywłaszczenia. Podczas konsultacji władze gminy Morawica zaproponowały swoją koncepcję, czyli wariant czwarty, według którego obwodnica miałaby przebiegać północną stroną Brzezin w dużej części przez lasy i tereny przemysłowe bez konieczności wyburzania budynków.
Zobacz też: Jakie autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice powstaną do 2023? Nowe plany
- Koncepcja przedstawiona przez nas jest najmniej szkodliwa dla mieszkańców - wyjaśnia wójt gminy Morawica, Marian Buras i dodaje, że chciałby ograniczyć do minimum wywłaszczenia.
Mieszkańcy jednak się obawiają
Ta wersja nie wszystkim się podoba. Sprzeciw podczas posiedzenia sesji Rady Gminy w Morawicy wnieśli mieszkańcy Podwola, którzy twierdzą, że obwodnica biegnąc po północnej stronie Brzezin będzie za blisko ich domów.
- Będziemy mieć drogę i ekrany akustyczne w odległości stu metrów od domów - argumentowało kilku mieszkańców Podwola, którzy poparli wcześniej analizowany wariant. - Ten wariant nie jest aktualny w związku ze zmianą Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego, która weszła w życie w listopadzie - odpowiadał wójt Marian Buras.
Powstanie też obwodnica Kielc?
Wójt Morawicy wyjaśniał, że nie wiadomo jeszcze dokładnie, którędy będzie przebiegać obwodnica Brzezin, bo firma konsultingowa nadal nie przedstawiła jej przebiegu zgodnego z wojewódzkim planem.
- Będziemy chcieli zorganizować spotkanie w tej sprawie, na które planujemy zaprosić przedstawicieli Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, a także przedstawicieli władz miasta Kielce i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Musimy spojrzeć na sprawę globalnie - mówił wójt Buras. - W naszej ocenie, zgodnej z wypracowanym stanowiskiem Rady Gminy Morawica, odciążeniem Brzezin i Radkowic z ruchu tranzytowego byłoby wybudowanie wschodniej i południowej obwodnicy Kielc - proponował wójt Marian Buras.
Radni są "za"
Podobnego zdania są także radni z Morawicy.
- Wobec braku wschodniej obwodnicy Kielc tysiące pojazdów przejeżdża codziennie drogą wojewódzką numer 763, stanowiącą najkrótsze połączenie pomiędzy drogą krajową numer 73 Kielce - Tarnów, a drogą ekspresową S7 - północno-zachodnią obwodnicą Kielc. Pomysł z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z ulicy Chęcińskiej i ulicy Radkowskiej w Brzezinach oceniamy pozytywnie - czytamy w oficjalnym stanowisku Rady Gminy Morawica. - Jako jedyny wariant, który może być brany pod uwagę uważamy koncepcję zgłoszoną w trakcie konsultacji społecznych przez Urząd Gminy w Morawicy - stwierdzili radni.
Zobacz pełną wersję mapy Mapy pochodzą z:
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?