Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Tata Xenon

Data publikacji: Autor: Robert Tomaszewski

Fot. Robert Tomaszewski Tata to nadal jeszcze dość egzotyczna marka na polskim rynku wyróżniająca się niskimi cenami. Model Xenon w tej rodzinie to auto stworzone do ciężkiej pracy.

Fot. Robert Tomaszewski
Prowadzenie Xenona wymaga przyzwyczajenia. W czasie jazdy wyczuwalna jest prostota zawieszenia oraz układu kierowniczego, który mimo zastosowania wspomagania kierownicy, wymaga stałej uwagi i kontroli. Manewrowanie nie sprawia jednak większych problemów, w czym pomaga niewielka, bo 12-metrowa średnica zawracania. Twarde, tylne zawieszenie może dać się nam we znaki, ponieważ nieobciążonym autem mocno trzęsie na wybojach.

Do dużych mankamentów należy brak ABS-u, który nie jest wymagany, gdyż auto rejestruje się, jako dostawcze, które nie ma wymogu posiadania takiego systemu. Koncern planuje jednak w najbliższym okresie wprowadzić ABS do standardowego wyposażenia pickupa.

Xenon zdecydowanie lepiej radzi sobie poza utwardzonymi drogami. Posiada napęd na cztery koła sterowany elektronicznie, który przełącza się za pomocą kółeczka na desce rozdzielczej. Do wyboru mamy napęd na tylną oś oraz na obie osie z możliwością blokady dyferencjału. Należy przy tym pamiętać, żeby przed zmianą rodzaju napędu zatrzymać się i wcisnąć sprzęgło inaczej zniszczymy przekładnię. Właściwości terenowe są ograniczone przez kąty wejścia (24 stopnie), zejścia (21 stopni) i niewielki kąt rampowy – 115 stopni.

Fot. Robert Tomaszewski Xenon występuje tylko z jednym, turbodoładowanym silnikiem diesla o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. To dynamiczna jednostka, posiadająca 320 Nm momentu obrotowego, który według producenta jest dostępny przy 1700 obr. na min. a w rzeczywistości przyrost mocy jest odczuwalny bliżej 2000 obr./min. Auto rozpędza się maksymalnie do 160 km/h a do przejechania każdych 100 km potrzebuje średnio ok. 8,5 l. oleju napędowego.

Istotne przy zakupie pickupa są jego możliwości ładunkowe. Na „pakę” o długości 1429 mm i szerokości 1860 mm, można wrzucić ładunek o masie do 1 tony. Jeżeli chcemy przewieźć więcej, to Xenon może jeszcze pociągnąć za sobą dodatkowo dwutonową przyczepę.

Indyjski pickup nie został zaprojektowany, by czarować wyglądem, ale mimo to z zewnątrz prezentuje się zupełnie nieźle. Wnętrze za to jest jakby trochę z poprzedniej epoki – surowe i pozbawione wszelkich zbędnych elementów za to funkcjonalne. Deska rozdzielcza została wykonana z twardych, ale przyzwoicie spasowanych plastików. Wyróżniają się w niej całkiem ładne i czytelne zegary. Niezbyt szczęśliwie dobrano kształt gałki dźwigni biegów – jest szeroka i źle leży w dłoni. Fot. Robert Tomaszewski
Miejsca w kabinie jest wystarczająca tak przednim rządzie foteli, jak i na tylnej kanapie. W trasie mogą nam jednak dokuczać niezbyt wygodne fotele i hałas docierający z komory silnika. Uważać należy także przy regulacji wysokości kolumny kierowniczej, która po zwolnieniu blokady z dużą siłą wyskakuje do góry.

Do największych atutów Xenona należy jego cena. To obecnie najtańszy dostawczy pickup na polskim rynku. Wersja podstawowa z pojedynczą kabiną kosztuje według cennika 54 900 zł, a pięcioosobowa, czterodrzwiowa 64 900 zł. Na wyposażeniu standardowym znajduje się m.in. klimatyzacja, elektrycznie otwierane szyby, felgi aluminiowe i skórzana kierownica.

Jeśli wziąć pod uwagę cenę, to ciężko znaleźć dla Xenona konkurentów na naszym rynku. Za Forda Rangera, Isuzu D-Max, czy Mitsubishi L200 trzeba zapłacić ponad 100 tys. zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Komentarze

  • nabaam

    Ile to ma gwiazdek w testach zderzeniowych? www.euroncap.com Zero! Nie ma tam takiego modelu ani tejże marki.

  • Bart3kk

    jako wół roboczy się nadaje takie auto,nie szkoda go zatłuc, a czy jest bezpieczny to już dla mnie akurat w tym przypadku mniejsze miałoby znaczenie, traktuje te auto jako zwykłe auto robocze nic więcej ;p

  • KocykL

    Podobno wóz tragiczny, konkurentów to można szukać chyba tylko wśród aut koreańskich czy chińskich.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Tata Xenon dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl