Test auta używanego. Toyota RAV4 II (2000-2005)

Bartosz Gubernat
Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby punkt wymienia się przede wszystkim sondy lambda, których jest tu cztery, po dwie przy każdym katalizatorze spalin.fot. Bartosz Gubernat
Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby punkt wymienia się przede wszystkim sondy lambda, których jest tu cztery, po dwie przy każdym katalizatorze spalin.fot. Bartosz Gubernat
Samochody terenowe Toyoty od lat są ikoną w tym segmencie. Obok wygodnego i niezwykle trwałego Land Cruisera, nie można zapomnieć o nieco mniejszym, ale równie udanym modelu RAV4.
Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby
Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby punkt wymienia się przede wszystkim sondy lambda, których jest tu cztery, po dwie przy każdym katalizatorze spalin.

Fot. Bartosz Gubernat

RAV4 na rynku jest od 1994 roku. Samochód zbudowany na płycie podłogowej Toyoty Corolli od razu zyskał szeroką rzeszę zwolenników i stał się jednym z liderów segmentu SUV. II generacja trafiła do sprzedaży w 2000 roku. W Europie i Azji można ją było kupić w odmianach 3 i 5-drzwiowej, ale w USA występowała wyłącznie większa odmiana. Kierowcy mieli do wyboru benzynowe silniki 1.8 i 2.0, a także dwulitrowego turbodiesla. Mniejsza jednostka benzynowa współpracowała z napędem na przednią oś. Obie wersje dwulitrowe standardowo oferowały napęd na wszystkie koła. W 2003 roku auto przeszło niewielki lifting. W ofercie można czasem spotkać silniki benzynowe 2.4, które były montowane na rynek amerykański.

Mechanicy i kierowcy jako najlepszy wybór wskazują samochód z silnikiem benzynowym 2.0. To jednostka wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu silnik jest bardziej dynamiczni i cechuje go umiarkowany apetyt na paliwo. W cyklu mieszanym trzydrzwiowa Toyota z takim napędem zużywa średnio 8,8 litra benzyny. Spalanie rośnie jednak w mieście, gdzie w warunkach zimowych może wynieść nawet 11-12 litrów na 100 km. Jednostka jest jednak podatna na montaż instalacji gazowej. Dobrej klasy IV generacji układ (sekwencyjny) można zamontować do tego auta już za około 2400-2900 zł. Należy jednak pamiętać, że w przypadku niewłaściwego doboru podzespołów i ustawienia instalacji, bardzo szybko doprowadzimy do uszkodzenia gniazd zaworowych.

Aby ryzyko zminimalizować, można zamontować dodatkowy element odpowiadający za dodatkową lubryfikację gniazd. 350 zł kosztuje zbiornik na płyn smarujący wraz z elementami podającymi lubryfikant na koniec kolektora, na każdy cylinder. Trzeba także pamiętać, że w przypadku toyoty niewłaściwy skład mieszanki paliwowej zostanie zasygnalizowany zapaleniem się kontrolki „check engine”. Wówczas warto odwiedzić serwis LPG i zlecić mechanikowi ponowne strojenie instalacji. Minus gazu w Toyocie RAV4 to ograniczenie bagażnika. Ze względu na brak typowej wnęki na koło zapasowe można tu założyć tylko butlę w kształcie walca, która zabiera sporo miejsca.

Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby punkt wymienia się przede wszystkim sondy lambda, których jest tu cztery, po dwie przy każdym katalizatorze spalin. Dwie z nich to tzw. czujniki stosunku powietrza i paliwa. Nie da się ich naprawić, w przypadku awarii wymagają wymiany na nowe. Element firmy Denso kosztuje 450 zł za sztukę. Tyle samo trzeba zapłacić za każdą z dwóch pozostałych.

Dość powszechne są także usterki cewek zapłonowych. Nowa firmy Denso lub NGK kosztuje około 400 zł. Tańszy zamiennik można znaleźć za około 200-250 zł, ale mechanicy nie polecają takich części. Maksymalnie 90 tysięcy km wytrzymują świece zapłonowe. Niestety nie są tanie, ponieważ posiadają irydowe elektrody. Podczas gdy w wielu silnikach za sztukę płaci się około 15 zł, tu kosztują ok. 70 zł. Olej należy wymienić raz w roku, lub co 15 tys. km. Producent zaleca pełen syntetyk 5W30, którego wchodzi do 4,5 litra.

Chociaż praktycznie ten sam silnik Toyota montowała w Avensisach, wersja dla RAV4 jest tańsza w utrzymaniu. Tutaj mamy do czynienia z tradycyjnym, pośrednim wtryskiem paliwa, tymczasem Avensis to już wtrysk bezpośredni. Droższy jest do niego osprzęt, a montaż instalacji gazowej to bardzo kłopotliwa sprawa, odradzana przez fachowców. Rozrząd pracuje na bardzo trwałym łańcuchu, który jest dożywotni i tylko sporadycznie zdarza się, że z powodu naciągnięcia trzeba go wymienić.

[page_break]

Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby
Samochód nie ma większych wad, jednak pewne usterki są powtarzalne i w używanych egzemplarzach prędzej czy później można się ich spodziewać. Jako słaby punkt wymienia się przede wszystkim sondy lambda, których jest tu cztery, po dwie przy każdym katalizatorze spalin.
Fot. Bartosz Gubernat

Nadwozie jest odporne na korozję, jednak pod spodem rdza jest już problemem. Pojawia się szczególnie na elementach zawieszenia. Dlatego zaleca się, aby samochód profesjonalnie zakonserwować. Części zamienne nie sa przesadnie drogie, np. tarcze hamulcowe to około 220 zł za przód i 200 zł za tył, a klocki na przednią oś kosztują ok. 190 zł. Tyle trzeba zapłacić za zamienniki z górnej półki.

Wykonanie wnętrza jest niezłe. Na spasowanie i jakość materiałów nie można narzekać, jednak design nie powala na kolana. Plastiki są miejscami twarde i niezbyt estetyczne, a kolorystyka to typowe odzwierciedlenie japońskiej myśli projektowej sprzed 15 lat. Dominują odcienie szarości i czerni, a srebrne elementy to tylko plastikowa imitacja metalu. Miejsca w wersji trzydrzwiowej nie ma zbyt wiele. O ile z przodu nie jest to problem, z tyłu auto jest ciasne i mało praktyczne. Niezbyt pojemny jest także bagażnik. Standardowe elementy wyposażenia większości egzemplarzy na rynku wtórnym to elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radioodtwarzacz, klimatyzacja, ABS, centralny zamek i komplet przednich oraz bocznych poduszek powietrznych kierowcy i pasażerów.

Kupując używany egzemplarz należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy nie ma za sobą poważniejszych wypadków. Znacznie lepiej kupić auto z oryginalną powłoką lakierniczą, nawet, jeśli posiada ślady użytkowania, niż lakierowanego i szpachlowanego rozbitka. Dzięki temu można mieć większą pewność, że RAV4 nie będzie korodować. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się już od około 15 tys. zł. Tyle pieniędzy wystarczy na sprawny, ale niekoniecznie bardzo dobrze utrzymany samochód z początku produkcji. Na auto w znakomitej kondycji, dobrze wyposażone i z udokumentowaną historią serwisową trzeba przeznaczyć około 20-22 tys. zł.

Plusy
- atrakcyjna sylwetka
- trwałe silniki
- dobre właściwości jezdne
- wygodna pozycja za kierownicą

Minusy
- wysokie zużycie paliwa w mieście
- mały bagażnik
- smutne wnętrze

Toyota RAV4 – dane techniczne i osiągi

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr./min)

Maks moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1.8 VVTi

1794

125/6000

161/4200

175

12,2

7,4

2.0 i

1998

150/6000

192/4000

185

10,6

8,8

2.0 D4D

1995

116/3600

250/1800

170

12,1

7,1

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Silnik/rocznik

2000

2001

2002

2003

2004

2005

1.8 VVTi

15,0

16,3

17,5

20,0

22,0

24,2

2.0 i

16,0

18,1

20,0

22,3

24,5

27,5

2.0 D4D

-

18,0

19,3

20,9

24

26,9

 

Toyota RAV4 – wymiary*

Długość

4200 mm

Szerokość

1785 mm

Wysokość

1715 mm**

Rozstaw osi

2490 mm

Masa własna

1150-1300 kg

Pojemność bagażnika

150/766 l

Pojemność baku

57 l

* wersja 5-drzwiowa
** z relingami dachowymi

Prawo na drodze: Nocne ograniczenie prędkości. 60 zamiast 50 km/h Źródło: TVN Turbo/x-news

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty