Kia Stonic. Nadwozie/wnętrze
Kia Stonic być może nie jest najciekawiej zaprojektowanym autem w segmencie i nie wygra konkursu piękności, ale wiele interesujących elementów i śmiałe akcenty sprawiają, ze auto może się podobać, szczególnie młodszemu pokoleniu kierowców. Widać, że projektanci postawili na dynamiczną i ciekawą sylwetkę, co rozpoczyna się już w przedniej części nadwozia. Dynamiczne światła, prosty, ale nowoczesny grill w „starym stylu”, zderzak z dużym wlotem powietrza w dolnej części oraz czerwonymi wstawkami nieco wyżej. Na samym dole jest kontrastująca, srebrna listwa ze światłami przeciwmgielnymi. Naprawdę sporo się tu dzieje.
Linia boczna jest raczej spokojna i nie zwraca na siebie uwagę, z wyjątkiem ciekawego przetłoczenia na tylnych drzwiach. Wygląda to tak, jakby stylista, rysując dolną linię drzwi nagle… kichnął. Nie zabrakło oczywiście nakładek z tworzywa sztucznego na nadkola i progi, zaś testowaną odmianę nieco rozjaśniały akcenty w czerwonym kolorze, m.in. dach oraz słupki A. Z tyłu zobaczymy bardzo ładne klosze lamp i masywny zderzak z dużą, srebrną wstawką skrywającą atrapy końcówek układu wydechowego. O ile w samochodach sportowych można na to narzekać, tu nie mam do tego elemetu zastrzeżeń. Na pochwałę zasługuje na pewno możliwość doboru kolorów dachu i innych elementów, co daje spore możliwości personalizacji.
Kia Stonic we wnętrzu jest równie ciekawa, choć nie ma co liczyć na stylistyczną ekstrawagancję. Jest bardzo ładnie, na pochwałę zasługuje ergonomia i logiczne rozmieszczenie przycisków. W konsoli środkowej znajdziemy sporą półkę np. na smartfona, ekran środkowy jest sporych rozmiarów, nieco wystaje poza obrys deski rozdzielczej, ale nie jest to uciążliwe. Jakość dobranych materiałów, jak na segment B, niczym się nie wyróżnia. W wielu miejscach straszy twardy plastik przeciętnej jakości, ale to nie segment premium, aby mieć o to pretensje. Pojemność bagażnika w zależności od konfiguracji tylnej kanapy – od 332 do 1135 litrów.
Kia Stonic. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Pozornie układ napędowy w Kii Stonic nie wyróżnia się niczym ciekawym. To silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Jak na małe, ważące 1150 kilogramów auto, takie parametry są w zupełności wystarczające. Ba! Zapewniają sporo frajdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, prędkość maksymalna to 185 km/h, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h trwa 12,1 sekundy. Napęd trafia oczywiście na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, która działa naprawdę rewelacyjnie. Chodzi lekko, precyzyjnie i pozwala na trochę zabawy. Poza tym pedał sprzęgła nie jest mechanicznie połączony z przekładnią, dzięki czemu możliwe było zastosowanie ciekawego systemu żeglowania, który zazwyczaj kojarzony jest z przekładniami automatycznymi. Elektronicznie sterowane sprzęgło pozwala na rozłączenie silnika i przekładni np. podczas zwalniania, zjeżdżania ze wzniesienia itp. Podczas żeglowania silnik całkowicie się wyłącza i pozwala pokonać pewien odcinek „za darmo”. Wystarczy jednak wcisnąć pedał gazu, aby system miękkiej hybrydy natychmiastowo i bezszelestnie uruchomił motor. Mimo faktu, iż sprzęgło jest w pewnym sensie udawane, nie ma problemu z jego wyczuciem, choć na początku działanie całego układu może wydać się odrobinę dziwne. A jak to się przekłada na oszczędności?
Nie jest to cudowny system, dzięki któremu można oszczędzić wiele. Działa sprawnie, ale spalanie wydaje się po prostu przyzwoite. W mieście zużycie paliwa oscyluje w okolicach 7 l/100km, w trasie przy prędkości 100-120 km/h spada do około 5,5-6 l/100km. Trasy podmiejskie to żywioł Kii Stonic, bowiem tam spalanie może spaść znacznie poniżej 5 litrów.
Kia Stonic. Ceny i wyposażenie
Najtańszą Kię Stonic kupimy za 65 490 złotych. Będzie to model z silnikiem 1.2 DPi o mocy 84 KM i z manualną 5-biegową skrzynią oraz wyposażeniem M. Testowana przeze mnie odmiana GT Line z silnikiem 1.2 T-GDI o mocy 120 KM i skrzynią iMT to koszt 90 990 złotych. Wersja z 7-biegowym automatem kosztuje 96 990 złotych i wystarczy kilka dodatków, aby przekroczyć granicę 100 000 złotych. A co znajdziemy w wersji GT Line? Jest tego sporo, m.in. światła mijania i drogowe wykonane w technologii LED, światła przeciwmgielne LED, tylne lampy LED, podgrzewana kierownica oraz fotele przednie z 3-stopniową regulacją, przednie czujniki parkowania, system multimedialny z nawigacją itp.
Kia Stonic. Podsumowanie
Do Kii Stonic podchodziłem nieco sceptycznie, ale koreańska propozycja przekonała mnie swoją dynamiką, przyjemną charakterystyką układu napędowego, precyzyjną skrzynią biegów i sprawnym systemem miękkiej hybrydy z funkcją żeglowania. Ale to wszystko jest cechą niemal topowej odmiany, która kosztuje sporo. Sęk w tym, że konkurencja nie jest o wiele tańsza, więc wybór opiera się w głównej mierze o indywidualne preferencje. Kia Stonic to naprawdę udane auto i niewiele brakuje jej do ideału w segmencie B.
Kia Stonic – zalety:
- przyjemna dla oka estetyka i sporo możliwości personalizacji;
- przestronne i ergonomiczne wnętrze;
- świetnie działający system miękkiej hybrydy i żeglowania;
- niezła dynamika i przyzwoite spalanie;
- spory wybór dodatkowego wyposażenia.
Kia Stonic – wady:
- mimo wszystko – wysoka cena;
- początkowo trudno wyczuć elektromechaniczny pedał sprzęgła;
- coraz groźniejsza konkurencja.
Porównanie Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 KM (iMT6) do wybranych konkurentów:
| Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 KM (iMT6) | Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force 125 KM (MT6) | Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 110 KM (MT6) |
Cena (zł, brutto) | od 72 490 | od 75 900 | od 84 690 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4140/1760 | 4180/1765 | 4108/1760 |
Wysokość (mm) | 1520 | 1560 | 1584 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | b.d./b.d. | 1490/1485 | 1526/1508 |
Rozstaw osi (mm) | 2580 | 2560 | 2551 |
Pojemność bagażnika (l) | 332/1135 | 397/b.d. | 455/1281 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1150 | 1110 | 1195 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 36 | 40 |
Rodzaj paliwa | benzyna (mHEV) | benzyna | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 120 | 125 | 110 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 153 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 10,9 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 180 | 189 |
Spalanie (l/100km) | 5,1 (WLTP) | 5,9 (WLTP) | 5,8 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 116 | 133 | 131 |
Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?