Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test opon. ADAC sprawdziło opony letnie

Wojciech Frelichowski
W przypadku opon 235/55 R17 pojazdem testowym był Ford Kuga. Fot. ADAC
W przypadku opon 235/55 R17 pojazdem testowym był Ford Kuga. Fot. ADAC
ADAC przetestował opony letnie o rozmiarze 225/40 R 18 przeznaczonych do samochodów z niższej klasy średniej, a także opony o rozmiarze 235/55 R 17 dla SUV-ów i samochodów dostawczych klasy średniej. Generalna ocena: poziom większości opon był wysoki, ale niektóre modele zawiodły.

Testerzy ADAC w ocenie opon przyznają następującą punktację:
05 do 1,5 - bardzo dobrze
1,6 do 2,5 - dobrze
2,6 do 3,5 - zadowalające
3,6 do 4,5 - wystarczające
od 4,6 - słabe

Test ADAC. Opony letnie rozmiar 225/40 R18

Spośród 16 testowanych opon UHP (Ultra-High Performance) żaden model nie powodował nierównego poślizgu. Ogólnie rzecz biorąc testerzy ADAC przyznali czterokrotnie ocenę dobrą, a jedenastokrotnie zadowalającą. Jak zauważono, testowane modele opon nie wykazały typowych wad opon, które często określa się mianem „opon wyścigowych na drodze”, czyli słabej przyczepność na mokrej nawierzchni i dużego zużycie.

Producent i opona                    Ocena ADAC
Continental PremiumContact 6           2.1
Michelin Pilot Sport 4                         2.1
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5           2,2
Maxxis Victra Sport 5                         2,2
Nexen N`Fera Sport                           2.6
Sava Intensa UHP 2                          2,7
Vredestein Ultrac Vorti                        2,7
Falken Azenis FK510                          2,9
Bridgestone Potenza S001                  3,0
Kumho Ecsta PS71                             3,0
Nokian Powerproof                             3,0
Pirelli P Zero                                      3,0
Toyo Proxes Sport                              3,0
Hankook Ventus S1 evo3                    3,1
Cooper Zeon CS-Sport                        3,3
Rotalla Setulla S-Pace RU01                3,6

Tym razem Continental PremiumContact 6 i Michelin Pilot Sport 4 są w czołówce testu ADAC. Dzięki doskonałym wartościom hamowania opony Continental koncentrują się przede wszystkim na doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni, ale trzeba zaakceptować wyższy poziom hałasu i nieco gorszy efekt osuszania opony. Michelin jest tu trochę lepszy pod względem zużycia paliwa.

Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 i Maxxis Victra Sport 5 również zachowują równowagę między dobrymi osiągami na suchej i mokrej nawierzchni. Pod względem zużycia żadna z czterech opon z oceną dobrą nie miała problemów.

Test ADAC. Opony letnie wymiar 235/55 R17

Ten rozmiar opon jest alternatywą dla rozmiaru 215/65 R16 C - opon, które ADAC testował w 2019 roku. Wówczas dziewięć modeli zostało ocenionych jako słabe. Najnowszy test przyniósł znacznie lepsze wyniki. Jedyny minus: przewidywany przebieg 17-calowego rozmiaru jest niższy niż w przypadku opon C. Jednak, jak wyjaśniają specjaliści z ADAC, należy to zaakceptować dla zwiększenia bezpieczeństwa obecnie testowanych opon

Producent i opona                      Ocena ADAC
Michelin Primacy 4                            1.9
Bridgestone Turanza T005                 2.1
Maxxis Premitra 5                            2,3
Pirelli Cinturato P7                            2,3
Hankook Ventus Prime 3                   2,7
Semperit Speed-Life 2 SUV                2,7
Yokohama BluEarth RV-02                 2,7
Continental Eco Contact 6                  2,8
Esa+Tecar Spirit Pro                          2,8
Kumho Ecsta HS51                            3,0
Kleber Dynaxer HP 3                         3,3
Laufenn S-Fit EQ                              5,0

Opony ocenione jako „dobre” nie tylko mają zalety na mokrej i suchej nawierzchni, ale także pod względem zużycia paliwa i zużycia. Najlepiej wypadła opona Michelin Primacy 4, która wyróżnia się najwyższym wskaźnikiem zużycia (prognozowany przebieg: prawie 46 700 km).

Również Bridgestone Turanza T005 i Maxxis Premitra 5 mogą się pochwalić całkiem dobrymi wynikami pod kątem zużycia (odpowiednio: 41 400 i 37 000 kilometrów). Pirelli Cinturato P7 osiągnęła prognozowany przebieg 35 000 km.

Pięć opon nieznacznie przekroczyło ogólną ocenę „dobrą” ze ocenami 2,7 i 2,8, dwie z 3,0. Semperit Speed-Life 2 SUV, Esa + Tecar Spirit PRO, Kleber Dynaxer HP3 i Continental EcoContact 6 zdobywają punkty na suchych drogach, ale tracą je z powodu zachowania na mokrych drogach. W przypadku Semperit, Esa + Tecar i Kleber jest to słabe hamowanie. W przypadku Yokohama BlueEarth RV-02 i EcoContact 6 jest to ledwie wystarczająca wydajność w aquaplaningu.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty