Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test opon letnich ADAC. Zwycięzca może być tylko jeden?

Adam Mirosiński
fot. ADAC
fot. ADAC
Ma świetnie „trzymać” na suchym asfalcie, ale i doskonale radzić sobie z odprowadzaniem wody w przypadku mokrej nawierzchni. Która z letnich opon jest najbliższa ideałowi? Sprawdzili to eksperci ADAC.

Wiosna trwa od kilku dni, chociaż ani temperatury, ani warunki atmosferyczne na to nie wskazują. Nic więc dziwnego, że większość kierowców wciąż nie zmieniło ogumienia w swoich samochodach z zimowego na letnie. Biorąc pod uwagę, że w naszej szerokości geograficznej opady śniegu zdarzają się nawet w kwietniu (a i majówka może być biała, czego dowody mieliśmy w 2011 r.), decyzje te trudno uznać za nieroztropne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby w spokoju zastanowić się nad zakupem nowego kompletu opon. W tej kwestii pomocne mogą okazać się wyniki testów przeprowadzonych przez Niemiecki Automobilklub ADAC. Poddano im ogumienie w dwóch rozmiarach: 195/65 R15 91V przeznaczonym do samochodów kompaktowych oraz 215/65 R 16 H przewidzianym dla SUV-ów.

Pięć kategorii

Opony oceniano w pięciu kategoriach: jazdy po suchej nawierzchni, mokrej nawierzchni, hałasu, wpływie na oszczędność paliwa (opory toczenia), a także pod kątem odporności na zużycie. Z wyłączeniem pomiarów zużycia, wszystkie sprawdziany przeprowadzano na zamkniętym torze testowych. Każdemu produktowi losowo przypisywano numer, aby badanie miało charakter anonimowy.

W przypadku właściwości jezdnych na suchym asfalcie, zwracano uwagę m.in. na: ogólne zachowanie opony w trakcie jazdy na wprost, reakcje na ruch kierownicą, bezpieczeństwo przy prowadzeniu w łuku i przy zmianie toru jazdy. Istotne były też wyniki hamowania z użyciem ABS z prędkości od 100 km/h do 1 km/h.

Jeśli chodzi o zachowanie opon na mokrej nawierzchni, to w grę wchodziła jazda po okręgu z najwyższą możliwą prędkością (mierzono czasy przejazdów, a ponadto kierowca doświadczalny oceniał subiektywnie, jak auto się zachowuje – w tym czy ma tendencje do podsterowności lub nadsterowności), najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego toru o długości 1900 m (parametry takie same jak wyżej). Oceniano także hamowanie z prędkości 80 km/h do 20 km/h na nawierzchni asfaltowej i betonowej (hamowanie rozpoczynało się przy prędkości 85 km/h, a jego drogę mierzono od osiągnięcia 80 km/h) oraz aquaplaning wzdłużny (prędkość, przy jakiej na warstwie wody uślizg przednich kół przekracza 15 proc. – wartość wynikająca z różnicy między prędkością rzeczywistą samochodu a tą, jaką powinien on mieć w związku z prędkością obrotową kół) i aquaplaning poprzeczny (przyspieszenie boczne powstające podczas wzrostu prędkości w zakręcie z 65 km/h do 95 km/h co 5 km/h podczas pokonywania toru kołowego o średnicy 200 m z 20-metrowym basenem z wodą o głębokości 7 mm; pod uwagę brane jest też zachowanie samochodu, gdy zacznie ono wpadać w poślizg po przekroczeniu przyspieszenia granicznego dla danej opony). Hamowania przeprowadzano z użyciem specjalnej szyny, zapobiegającej zboczeniu z toru jazdy. Konstrukcja ma tę zaletę, że każdy pomiar może być powtarzany w takich samych warunkach.

W próbach hałasu głośność pracy opon oceniano zarówno z wnętrza pojazdu (subiektywna opinia dwóch osób dwie siedzących wewnątrz podczas jazdy z prędkością 80 km/h i 20 km/h) jak i z zewnątrz (szum mieszony wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu z prędkością 80 km/h przy niepracującym silniku). Testy wpływu opony na spalanie polegały na trzykrotnym pokonywaniu 2-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 100 km/h i mierzeniu zużytego paliwa.

Pomiary zużycia ogumienia prowadzono przede wszystkim podczas jazd w konwojach kilku identycznych pojazdów w okolicach Landsberg am Lech na dystansie 15 tys. km (40 proc. dystansu pokonywano po autostradach z prędkością do 150 km/h). Co 5 tys. km opony trafiały na stanowisko badawcze, gdzie mierzono głębokość bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. Dodatkowo testy odporności na zużycie przeprowadzono w laboratoriach Bridgestone.

Ocena końcowa, czyli…

W przypadku oceny końcowej należy wziąć pod uwagę, że wynika ona z najgorszej noty w jednym z głównych kryteriów: „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia”, „zużycie paliwa” „odporność na zużycie”. Jeśli, na przykład, opona w trzech z czterech kryteriów otrzymała 2,0 i tylko w jednym 2,6, ocena końcowa nie może być lepsza niż 2,6. Innymi słowy: kryterium, które doprowadziło do obniżenia lokaty, otrzymuje wagę 100 proc., a pozostałe 0 proc. Ma to dać pewność, że dobrą ocenę i rekomendację ADAC otrzyma tylko ogumienie, które we wszystkich kryteriach spełnia określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości.

Gdy lokata została obniżona w wielu podstawowych kryteriach, ocena końcowa wynika z najsłabszych not. Jeśli, na przykład, model ogumienia w dwóch z sześciu głównych kryteriów miał 2,0, w jednym kryterium – 2,6, a w innym 2,7, ogólna ocena nie może być lepsza niż 2,7. Ten sposób ustalania ostatecznej oceny ma zapobiec sytuacji, w której opona mający jedno lub więcej istotnych uchybień, może zrekompensować te słabości przez wyraźne mocne punkty w innych głównych kryteriach. Warto zaznaczyć, że kryterium „hałas” nie jest brane pod uwagę w tym sposobie ustalania oceny końcowej.

Do samochodu kompaktowego

W klasie opon przeznaczonych do aut takich jak VW Golf (z jego udziałem prowadzono próby), Ford Focus czy Renault Megane, przetestowano 16 modeli. Przyznano pięć ocen „dobry”, dziesięć „zadowalający” i jedną „wystarczający”. Wnioski? Kierowcy, którzy przykładają szczególną wagę do zachowania samochodu na mokrej nawierzchni, powinni wybrać Continental ContiPremiumContact 5, a zmotoryzowani stawiają na dobre właściwości jezdne na suchym asfalcie – Dunlop Sport BluResponse. Bardzo wysokie przebiegi zapewnia Michelin Energy Saver+ (ale konieczna jest akceptacja słabych wyników na mokrej drodze), W kategorii „zużycie paliwa” najwyższe noty przypadły w udziale GT Radial Champiro FE1, która również najmniej hałasuje.

Do SUV-a

W przypadku opon dobieranych pod kątem zastosowania w kompaktowych SUV-ach (takich jak VW Tiguan czy Nissan Qashqai), testy objęły 15 modeli. Nie wzięto pod uwagę produktów marek Dunlop i Continental, ponieważ – jak wyjaśnia ADAC – byłyby one porównywalne tylko z częścią pozostałych modeli mających nieco bardziej off-roadowy charakter. Dwie opony otrzymały ocenę „dobre”, jedenaście – „zadowalający”, jedną uznano za „wystarczającą”, a jednej przyznano notę „niedostateczny” do czego przyczyniło się fatalne zachowanie na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w próbie hamowania, manewrowania oraz jazdy po okręgu/w zakrętach. Eksperci Niemieckiego Automobilklubu zwrócili uwagę, że sześć modeli opon miało oznaczenie M+S (Mud and Snow). Otrzymuje je ogumienie przeznaczone do poruszania się po błocie i śniegu. I chociaż często traktowane jest jako zimowe, to – jaka wskazują przedstawiciele ADAC – nie do końca jest to prawidłowa interpretacja. Odnosi się raczej do opon wielosezonowych, niż stricte zimowych. Potwierdzeniem tego są pomiary trakcji i hamowania, jakim dodatkowo poddano wspomniane sześć opon (wyniki nie zostatały ujęte w punktacji). Wynika z nich, że w praktyce tylko dwa modele mają zadowalające właściwości na zaśnieżonej nawierzchni. Dlatego eksperci zalecają, aby przy doborze opon do SUV-ów, które mają być używane w zimie, decydować się na te, które oprócz oznaczenia M+S mają też symbol płatka śniegu wskazujący na to, że są ogumieniem zimowym.

Opony letnie 195/65 R15 91V

Marka/model

Sucha nawierzchnia

Mokra nawierzchnia

Hałas

Zużycie paliwa

Odporność na zużycie

Ocena końcowa

Procentowy udział w ocenie końcowej

20%

40%

10%

10%

20%

100%

Pirelli Cinturato P1 Verde

    2,1
2,0

2,9

2,3

1,5

2,1

Bridgestone Turanza T001

1,7

2,1

3,4

1,9

2,5

2,2

Continental ContiPremiumContact 5

1,8

1,9

3,1

2,4

2,5

2,2

Goodyear EfficientGrip Performance

1,6

2,1

3,5

1,9

2,5

2,2

Esa-Tecar Spirit 5 HP*

2,5

2,3

3,2

2,0

2,5

2,5

Dunlop Sport BluResponse

1,5

2,6**

3,2

1,9

2,5

2,6

Nokian Line

2,2

2,6**

3,5

2,3

2,0

2,6

Vredestein Sportrac 5

2,6

2,8**

3,2

2,0

1,0

2,8

Aeolus PrecisionAce 2 AH03

2,5

2,2

3,1

2,5

3,0**

3,0

Kumho Ecowing ES01 KH27

2,3

2,7

3,2

1,8

3,0**

3,0

Michelin Energy Saver+

1,9

3,0**

3,2

1,8

0,5

3,0

Sava Intensa HP

2,2

3,0**

3,2

2,1

1,5

3,0

Semperit Comfort-Life 2

2,9

3,0**

3,4

1,8

2,0

3,0

Hankook Ventus Prime 3 K125

1,8

3,3**

3,0

2,2

2,5

3,3

Maxxis Premitra HP5

1,9

2,3

3,2

2,3

3,5**

3,5

GT Radial Champiro FE1

2,9

4,0**

2,8

1,6

1,5

4,0

0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
*Dystrybuowane przez Tecar International Trade GmbH
**Nota mająca bezpośredni wpływ na ocenę końcową

Opony letnie 215/65 R16 H

Marka/model

Sucha nawierzchnia

Mokra nawierzchnia

Hałas

Zużycie paliwa

Odporność na zużycie

Ocena końcowa

Procentowy udział w ocenie końcowej

20%

40%

10%

10%

20%

100%

Goodyear EfficientGrip SUV

2,02,0

3,0

2,3

2,0

2,1

Cooper Zeon 4XS Sport

2,2

2,5

3,1

2,3

2,5

2,5

Firestone Destination HP

1,7

2,8*

3,1

2,1

2,5

2,8

Nokian Line SUV XL

2,1

2,6

3,2

2,8*

2,5

2,8

Pirelli Scorpion Verde XL

1,8

2,8*

3,1

2,1

1,5

2,8

Semperit Comfort-Life 2 SUV

2,4

2,9*

3,2

1,9

2,0

2,9

Uniroyal Rain Expert 3 SUV

3,0*

2,0

3,1

2,1

2,5

3,0

Barum Bravuris 4x4

3,1*

2,7

3,0

2,1

2,0

3,1

General Grabber GT

2,3

3,1*

3,1

2,0

2,0

3,1

Apollo Apterra H/P

3,2

3,3*

3,0

2,0

2,0

3,3

Hankook Dynapro HP2 RA33

2,3

3,3*

2,8

1,9

2,0

3,3

BF Goodrich g-Grip SUV

2,0

3,4*

3,2

1,5

2,0

3,4

Bridgestone Dueler H/P Sport

1,6

3,5*

2,9

2,0

2,0

3,5

Michelin Latitude Tour HP

2,3

3,9*

3,1

1,9

0,5

3,9

Yokohama Geolandar SUV

2,9

5,5*

2,9

1,7

1,5

5,5

0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
*Nota mająca bezpośredni wpływ na ocenę końcową

Źródło: TVN Turbo/x-news

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty