Wiosna trwa od kilku dni, chociaż ani temperatury, ani warunki atmosferyczne na to nie wskazują. Nic więc dziwnego, że większość kierowców wciąż nie zmieniło ogumienia w swoich samochodach z zimowego na letnie. Biorąc pod uwagę, że w naszej szerokości geograficznej opady śniegu zdarzają się nawet w kwietniu (a i majówka może być biała, czego dowody mieliśmy w 2011 r.), decyzje te trudno uznać za nieroztropne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby w spokoju zastanowić się nad zakupem nowego kompletu opon. W tej kwestii pomocne mogą okazać się wyniki testów przeprowadzonych przez Niemiecki Automobilklub ADAC. Poddano im ogumienie w dwóch rozmiarach: 195/65 R15 91V przeznaczonym do samochodów kompaktowych oraz 215/65 R 16 H przewidzianym dla SUV-ów.
Pięć kategorii
Opony oceniano w pięciu kategoriach: jazdy po suchej nawierzchni, mokrej nawierzchni, hałasu, wpływie na oszczędność paliwa (opory toczenia), a także pod kątem odporności na zużycie. Z wyłączeniem pomiarów zużycia, wszystkie sprawdziany przeprowadzano na zamkniętym torze testowych. Każdemu produktowi losowo przypisywano numer, aby badanie miało charakter anonimowy.
W przypadku właściwości jezdnych na suchym asfalcie, zwracano uwagę m.in. na: ogólne zachowanie opony w trakcie jazdy na wprost, reakcje na ruch kierownicą, bezpieczeństwo przy prowadzeniu w łuku i przy zmianie toru jazdy. Istotne były też wyniki hamowania z użyciem ABS z prędkości od 100 km/h do 1 km/h.
Jeśli chodzi o zachowanie opon na mokrej nawierzchni, to w grę wchodziła jazda po okręgu z najwyższą możliwą prędkością (mierzono czasy przejazdów, a ponadto kierowca doświadczalny oceniał subiektywnie, jak auto się zachowuje – w tym czy ma tendencje do podsterowności lub nadsterowności), najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego toru o długości 1900 m (parametry takie same jak wyżej). Oceniano także hamowanie z prędkości 80 km/h do 20 km/h na nawierzchni asfaltowej i betonowej (hamowanie rozpoczynało się przy prędkości 85 km/h, a jego drogę mierzono od osiągnięcia 80 km/h) oraz aquaplaning wzdłużny (prędkość, przy jakiej na warstwie wody uślizg przednich kół przekracza 15 proc. – wartość wynikająca z różnicy między prędkością rzeczywistą samochodu a tą, jaką powinien on mieć w związku z prędkością obrotową kół) i aquaplaning poprzeczny (przyspieszenie boczne powstające podczas wzrostu prędkości w zakręcie z 65 km/h do 95 km/h co 5 km/h podczas pokonywania toru kołowego o średnicy 200 m z 20-metrowym basenem z wodą o głębokości 7 mm; pod uwagę brane jest też zachowanie samochodu, gdy zacznie ono wpadać w poślizg po przekroczeniu przyspieszenia granicznego dla danej opony). Hamowania przeprowadzano z użyciem specjalnej szyny, zapobiegającej zboczeniu z toru jazdy. Konstrukcja ma tę zaletę, że każdy pomiar może być powtarzany w takich samych warunkach.
W próbach hałasu głośność pracy opon oceniano zarówno z wnętrza pojazdu (subiektywna opinia dwóch osób dwie siedzących wewnątrz podczas jazdy z prędkością 80 km/h i 20 km/h) jak i z zewnątrz (szum mieszony wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu z prędkością 80 km/h przy niepracującym silniku). Testy wpływu opony na spalanie polegały na trzykrotnym pokonywaniu 2-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 100 km/h i mierzeniu zużytego paliwa.
Pomiary zużycia ogumienia prowadzono przede wszystkim podczas jazd w konwojach kilku identycznych pojazdów w okolicach Landsberg am Lech na dystansie 15 tys. km (40 proc. dystansu pokonywano po autostradach z prędkością do 150 km/h). Co 5 tys. km opony trafiały na stanowisko badawcze, gdzie mierzono głębokość bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. Dodatkowo testy odporności na zużycie przeprowadzono w laboratoriach Bridgestone.
Ocena końcowa, czyli…
W przypadku oceny końcowej należy wziąć pod uwagę, że wynika ona z najgorszej noty w jednym z głównych kryteriów: „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia”, „zużycie paliwa” „odporność na zużycie”. Jeśli, na przykład, opona w trzech z czterech kryteriów otrzymała 2,0 i tylko w jednym 2,6, ocena końcowa nie może być lepsza niż 2,6. Innymi słowy: kryterium, które doprowadziło do obniżenia lokaty, otrzymuje wagę 100 proc., a pozostałe 0 proc. Ma to dać pewność, że dobrą ocenę i rekomendację ADAC otrzyma tylko ogumienie, które we wszystkich kryteriach spełnia określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości.
Gdy lokata została obniżona w wielu podstawowych kryteriach, ocena końcowa wynika z najsłabszych not. Jeśli, na przykład, model ogumienia w dwóch z sześciu głównych kryteriów miał 2,0, w jednym kryterium – 2,6, a w innym 2,7, ogólna ocena nie może być lepsza niż 2,7. Ten sposób ustalania ostatecznej oceny ma zapobiec sytuacji, w której opona mający jedno lub więcej istotnych uchybień, może zrekompensować te słabości przez wyraźne mocne punkty w innych głównych kryteriach. Warto zaznaczyć, że kryterium „hałas” nie jest brane pod uwagę w tym sposobie ustalania oceny końcowej.
Do samochodu kompaktowego
W klasie opon przeznaczonych do aut takich jak VW Golf (z jego udziałem prowadzono próby), Ford Focus czy Renault Megane, przetestowano 16 modeli. Przyznano pięć ocen „dobry”, dziesięć „zadowalający” i jedną „wystarczający”. Wnioski? Kierowcy, którzy przykładają szczególną wagę do zachowania samochodu na mokrej nawierzchni, powinni wybrać Continental ContiPremiumContact 5, a zmotoryzowani stawiają na dobre właściwości jezdne na suchym asfalcie – Dunlop Sport BluResponse. Bardzo wysokie przebiegi zapewnia Michelin Energy Saver+ (ale konieczna jest akceptacja słabych wyników na mokrej drodze), W kategorii „zużycie paliwa” najwyższe noty przypadły w udziale GT Radial Champiro FE1, która również najmniej hałasuje.
Do SUV-a
W przypadku opon dobieranych pod kątem zastosowania w kompaktowych SUV-ach (takich jak VW Tiguan czy Nissan Qashqai), testy objęły 15 modeli. Nie wzięto pod uwagę produktów marek Dunlop i Continental, ponieważ – jak wyjaśnia ADAC – byłyby one porównywalne tylko z częścią pozostałych modeli mających nieco bardziej off-roadowy charakter. Dwie opony otrzymały ocenę „dobre”, jedenaście – „zadowalający”, jedną uznano za „wystarczającą”, a jednej przyznano notę „niedostateczny” do czego przyczyniło się fatalne zachowanie na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w próbie hamowania, manewrowania oraz jazdy po okręgu/w zakrętach. Eksperci Niemieckiego Automobilklubu zwrócili uwagę, że sześć modeli opon miało oznaczenie M+S (Mud and Snow). Otrzymuje je ogumienie przeznaczone do poruszania się po błocie i śniegu. I chociaż często traktowane jest jako zimowe, to – jaka wskazują przedstawiciele ADAC – nie do końca jest to prawidłowa interpretacja. Odnosi się raczej do opon wielosezonowych, niż stricte zimowych. Potwierdzeniem tego są pomiary trakcji i hamowania, jakim dodatkowo poddano wspomniane sześć opon (wyniki nie zostatały ujęte w punktacji). Wynika z nich, że w praktyce tylko dwa modele mają zadowalające właściwości na zaśnieżonej nawierzchni. Dlatego eksperci zalecają, aby przy doborze opon do SUV-ów, które mają być używane w zimie, decydować się na te, które oprócz oznaczenia M+S mają też symbol płatka śniegu wskazujący na to, że są ogumieniem zimowym.
Opony letnie 195/65 R15 91V
Marka/model | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Hałas | Zużycie paliwa | Odporność na zużycie | Ocena końcowa |
Procentowy udział w ocenie końcowej | 20% | 40% | 10% | 10% | 20% | 100% |
Pirelli Cinturato P1 Verde |
| 2,0 | 2,9 | 2,3 | 1,5 | 2,1 |
Bridgestone Turanza T001 | 1,7 | 2,1 | 3,4 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
Continental ContiPremiumContact 5 | 1,8 | 1,9 | 3,1 | 2,4 | 2,5 | 2,2 |
Goodyear EfficientGrip Performance | 1,6 | 2,1 | 3,5 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
Esa-Tecar Spirit 5 HP* | 2,5 | 2,3 | 3,2 | 2,0 | 2,5 | 2,5 |
Dunlop Sport BluResponse | 1,5 | 2,6** | 3,2 | 1,9 | 2,5 | 2,6 |
Nokian Line | 2,2 | 2,6** | 3,5 | 2,3 | 2,0 | 2,6 |
Vredestein Sportrac 5 | 2,6 | 2,8** | 3,2 | 2,0 | 1,0 | 2,8 |
Aeolus PrecisionAce 2 AH03 | 2,5 | 2,2 | 3,1 | 2,5 | 3,0** | 3,0 |
Kumho Ecowing ES01 KH27 | 2,3 | 2,7 | 3,2 | 1,8 | 3,0** | 3,0 |
Michelin Energy Saver+ | 1,9 | 3,0** | 3,2 | 1,8 | 0,5 | 3,0 |
Sava Intensa HP | 2,2 | 3,0** | 3,2 | 2,1 | 1,5 | 3,0 |
Semperit Comfort-Life 2 | 2,9 | 3,0** | 3,4 | 1,8 | 2,0 | 3,0 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 1,8 | 3,3** | 3,0 | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
Maxxis Premitra HP5 | 1,9 | 2,3 | 3,2 | 2,3 | 3,5** | 3,5 |
GT Radial Champiro FE1 | 2,9 | 4,0** | 2,8 | 1,6 | 1,5 | 4,0 |
0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
*Dystrybuowane przez Tecar International Trade GmbH
**Nota mająca bezpośredni wpływ na ocenę końcową
Opony letnie 215/65 R16 H
Marka/model | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Hałas | Zużycie paliwa | Odporność na zużycie | Ocena końcowa |
Procentowy udział w ocenie końcowej | 20% | 40% | 10% | 10% | 20% | 100% |
Goodyear EfficientGrip SUV | 2,0 | 2,0 | 3,0 | 2,3 | 2,0 | 2,1 |
Cooper Zeon 4XS Sport | 2,2 | 2,5 | 3,1 | 2,3 | 2,5 | 2,5 |
Firestone Destination HP | 1,7 | 2,8* | 3,1 | 2,1 | 2,5 | 2,8 |
Nokian Line SUV XL | 2,1 | 2,6 | 3,2 | 2,8* | 2,5 | 2,8 |
Pirelli Scorpion Verde XL | 1,8 | 2,8* | 3,1 | 2,1 | 1,5 | 2,8 |
Semperit Comfort-Life 2 SUV | 2,4 | 2,9* | 3,2 | 1,9 | 2,0 | 2,9 |
Uniroyal Rain Expert 3 SUV | 3,0* | 2,0 | 3,1 | 2,1 | 2,5 | 3,0 |
Barum Bravuris 4x4 | 3,1* | 2,7 | 3,0 | 2,1 | 2,0 | 3,1 |
General Grabber GT | 2,3 | 3,1* | 3,1 | 2,0 | 2,0 | 3,1 |
Apollo Apterra H/P | 3,2 | 3,3* | 3,0 | 2,0 | 2,0 | 3,3 |
Hankook Dynapro HP2 RA33 | 2,3 | 3,3* | 2,8 | 1,9 | 2,0 | 3,3 |
BF Goodrich g-Grip SUV | 2,0 | 3,4* | 3,2 | 1,5 | 2,0 | 3,4 |
Bridgestone Dueler H/P Sport | 1,6 | 3,5* | 2,9 | 2,0 | 2,0 | 3,5 |
Michelin Latitude Tour HP | 2,3 | 3,9* | 3,1 | 1,9 | 0,5 | 3,9 |
Yokohama Geolandar SUV | 2,9 | 5,5* | 2,9 | 1,7 | 1,5 | 5,5 |
0,5-1,5 – bardzo dobry, 1,6-2,5 – dobry, 2,6-3,5 – zadowalający, 3,6-4,5 – wystarczający, 4,6-5,5 – niedostateczny
*Nota mająca bezpośredni wpływ na ocenę końcową
Źródło: TVN Turbo/x-news
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?