Test Seat Ateca 1.4 TSI. Hiszpański charakter, niemiecka technika

Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

Model powstał na modułowej płycie podłogowej MQB, która posłużyła również do konstrukcji takich aut jak: Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq czy Audi A3. Oferta na rynku polskim obejmuje pojazdy napędzane jednym z sześciu silników. Potencjalny nabywca ma do wyboru jednostkę benzynową 1.0 TSI (115 KM), 1.4 Eco TSI (150 KM) lub 2.0 TSI (190 KM), ewentualnie wysokoprężną 1.6 TDI CR (115 KM) czy też 2.0 TDI CR (150 lub 190 KM). Zróżnicowana oferta to nie tylko szeroka gama silników; to również cztery zakresy kompletacji wyposażenia, które otrzymały tradycyjne dla marki nazwy: Reference, Style, Xcellence i FR.

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Przygotowując do sprzedaży Atecę producent nie zapomniał o klientach ceniących sobie zarówno wygodę jak i możliwość zjechania autem z utwardzonej drogi. Auto może być napędzane na jedną (przednią) oś lub na obydwie (4Drive). W przekazywaniu momentu na koła może pośredniczyć zarówno sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, jak i zautomatyzowana DSG o siedmiu przełożeniach. Konkurencja w tym segmencie aut jest imponująca. Należą do niej pojazdy takie jak: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Hyundai Tucson,Toyota C-HR, jak również spokrewnione modele z koncernu Volkswagen: Tiguan oraz Skoda Kodiaq.

Charakterystyczna stylistyka nowego Seata Ateca wyróżnia się dużą dozą dynamiki i elegancji. Swoim wyglądem nawiązuje do mniejszego modelu marki - Leona. Trudno jednak nie dostrzec wspólnych cech z Volkswagenem Tiguanem i Skodą Kodiaq. Wymiarowo jest jednak od nich mniejszy, jego gabaryty to: długość 4363 mm, szerokość 1841 mm oraz wysokość 1601 mm. Zastosowany dość duży rozstaw osi, który wynosi 2638 mm, skutkuje nie tylko bardzo dobrą stabilnością jazdy, ale też pozwolił konstruktorom na wygospodarowanie sporej przestrzeni we wnętrzu pojazdu.

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Przednią część prezentowanego pojazdu charakteryzuje masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory ze zintegrowanymi światłami jazdy dziennej LED o kształcie znanym z modelu Leon oraz umiejscowiona pomiędzy nimi krata wlotu powietrza wykończona chromowaną obwódką i chromowanym logiem producenta. Profil auta to esencja dynamicznego designu. Ostre linie nadwozia, wyraźna krawędź przetłoczenia pod unoszącą się ku górze linią okien, wraz przetłoczeniami nadkoli nadają sylwetce charakterystycznego wyglądu. Pozbawione powłoki lakierowej dolne części zderzaków, szerokie listwy w dolnej części drzwi zasłaniające progi oraz wykończone w kolorze aluminium osłony podwozia, to elementy charakterystyczne dla pojazdów typu SUV. Liczne chromowane wstawki oraz listwy okalające szyby boczne, relingi dachowe w kolorze srebrnym oraz aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie nadają nowemu autu eleganckiego wyglądu. Tył to szeroka pokrywa komory bagażnika ze zintegrowanym spoilerem dachowym oraz zachodzące na poszycia boczne diodowe lampy tylne. Stylistyka nadwozia testowanego Seata powoduje, że przyciąga on wzrok innych użytkowników drogi.

[page_break]

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

W przypadku Seata Ateca kompaktowe wymiary nie oznaczają ograniczonej przestrzeni w jego wnętrzu. Konstruktorzy stworzyli bardzo obszerną i znakomicie doświetloną kabinę, a zastosowanie dachu panoramicznego, tak jak w prezentowanym aucie, potęguje to wrażenie. Łatwość zajmowania miejsc w kabinie to cecha pojazdów o nadwoziu typu SUV i nie inaczej jest w prezentowanym pojeździe. W tej topowej wersji zastosowano przednie fotele sportowe, które swoją konstrukcją zapewniają nie tylko wygodę, ale znakomite trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Sposób regulacji siedzeń przednich pozwala na optymalne ich dostosowanie do sylwetki. Z przodu jak i w tylnej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem, nikt nie powinien narzekać na jego brak zarówno nad głową jak i na nogi. Dwukolorowa tapicerka wykonana z alcantary trochę ożywia stonowane stylistycznie wnętrze. Wsiadając do wnętrza trudno oprzeć się wrażeniu, że deska rozdzielcza swoim kształtem przypomina tą z Leona, lecz jest nieco powiększona i dostosowana do gabarytów modelu Ateca. Za wielofunkcyjną, obszytą miłą w dotyku skórą kierownicą, znalazł się tradycyjny panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza z kolorowym 3,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym systemu Navi Plus.

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Dla testowanej wersji modelu system ten dostępny jest za dopłatą w kwocie około 5500 złotych. Obejmuje on: nawigację satelitarną, system audio - Seat Sound, Bluetooth, funkcję rozpoznawania mowy i sterowania głosem oraz wyświetla obraz systemu kamer 360 z widokiem z góry lub kamery cofania. Ciekawostką jest wyposażenie auta w funkcje bezprzewodowego ładowania telefonu w schowku w konsoli centralnej pomiędzy panelem sterowania dwustrefową automatyczną klimatyzacją a dźwignią zmiany biegów. Konstruktorów należy pochwalić za ergonomie modelu, która jest w nim na najwyższym poziomie gdzie wszystkie pokrętła i przyciski do sterowania układami, w jakie go wyposażono zostały rozmieszczone intuicyjnie.

Wykończenia w postaci elementów i listew w kolorze aluminium nadają wnętrzu elegancji uzupełniając jego stylistykę. Zastosowane materiały we wnętrzu oraz jakość spasowania poszczególnych elementów jest na dosyć wysokim poziomie. Podczas wyjazdu na wakacje lub podczas zakupów duże znaczenie będzie miała przestrzeń ładunkowa, jaką posiada pojazd. Seat Ateca wyposażony został w bagażnik o standardowej pojemności 510 litrów przy napędzie na jedną oś, którą możemy powiększyć przez złożenie siedzeń tylnych do 1604 litrów. Objętość przestrzeni pasażerskiej oraz bagażowej jest atutem nowego Seata. Eleganckie wnętrze i ponadczasowy stonowany design oraz funkcjonalność to cechy charakteryzujące prezentowany samochód.

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Pod maską prezentowanego modelu znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności skokowej 1395 ccm, który dysponuje maksymalną mocą 150 KM przy 5000 obr/min i charakteryzuje się momentem wynoszącym 250 Nm uzyskiwanym w zakresie prędkości obrotowej od 1500 do 3500 obr/min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Cicha oraz wysoka kultura pracy to charakterystyczne cechy jednostki. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany w pojeździe system ACT, odłączania dwóch cylindrów w chwili poruszania się ze stałą prędkością, co w bezpośredni sposób obniża zużycie paliwa. Wyłączenie i ponowne ich załączenie jest praktycznie niezauważalne dla kierowcy.

Napęd w testowanej Atece przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej zautomatyzowanej przekładni DSG (Direct Shift Gearbox). Zaletą tego rozwiązania jest bardzo szybka, w praktyce niezauważalna, zmiana poszczególnych przełożeń. Właściwości układu napędowego powodują, że auto na drodze jest dość dynamiczne, sprawnie przyśpiesza i znakomicie radzi sobie podczas jazdy miejskiej jak i w trasie. Zestrojenie zawieszenia to kompromis pomiędzy sztywnością a komfortem. Na drodze Ateca zachowuje się stabilnie i wraz z precyzyjnie funkcjonującym układem kierowniczym daje kierowcy poczucie pewności prowadzenia oraz bezpieczeństwa. Model powinien poradzić sobie w każdym środowisku dzięki możliwości wyboru trybu jazdy gdzie właściwości jezdne dostosowane zostaną do wybranych warunków. Kierowca w prezentowanej odmianie modelu ma do wyboru cztery tryby: Normal, Eco, Sport oraz Individual. Nowa Ateca jest wręcz naszpikowana systemami bezpieczeństwa oraz wspomagającymi kierowcę, co w efekcie przyczyniło się do przyznania jej najwyższej oceny 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG ExcellenceProdukowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu
Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover Seata, który zaliczany jest do grona aut segmentu C otrzymał nazwę Ateca. Podczas konstruowania pojazdu Seat wykorzystał doświadczenie oraz wiele technologii stosowanych przez koncern Volkswagen AG.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Dynamiczny design to cecha pojazdów hiszpańskiej marki. Stylistyka Seata Ateca to jego atut, charakteryzuje się wyrazistymi przetłoczeniami nadwozia i eleganckimi elementami wykończenia, co z pewnością przyciąga wzrok. Ten SUV o kompaktowych wymiarach sprawdzi się nie tylko w drodze na wymarzone wakacje czy też podczas zakupów, ale również, jako auto rodzinne do codziennego użytku. Przemawia za nim funkcjonalność, komfort, oszczędne jednostki napędowe jak i wysoki poziom bezpieczeństwa oraz bogate wyposażenie. Porównując model z konkurencją może okazać się, że i jego cena może być atutem. Najtańsza wersja Reference z silnikiem 1.0 TSI 115 KM dostępna jest od kwoty 79 700 zł, a wersja 1.4 Eco TSI startuje z pułapu 98 900 zł. Seat Ateca to auto, któremu trudno cokolwiek zarzucić zarówno od strony stylistycznej jak i właściwości jezdnych. Model ma duże szanse, aby stać się głównym produktem i przywrócić marce jej dawną silną pozycję na rynku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty