Test TomTom GO Classic. Świetna nawigacja budżetowa

Stanisław Rochowicz
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.Fot. Mark Horn
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.Fot. Mark Horn
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.

Wiele osób o kilku lat wieszczy zbliżający się koniec przenośnych nawigacji samochodowych. Dowodem na to ma być wzrastająca liczba aut fabrycznie już wyposażonych w nawigację oraz aplikacje na smartfony umożliwiające nawigowanie. Trudno się z tym nie zgodzić, choć informacje o „śmierci” przenośnych nawigacji są mocno przesadzone, co dobitnie udowadnia TomTom GO Classic.

TomTom to marka sama w sobie. Jej produkty nie należą wprawdzie do najtańszych, ale w pełni rekompensują to jakością i trwałością wykonania, a przede wszystkim zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

TomTom GO Classic należy do linii popularnych, budżetowych nawigacji samochodowych. W porównaniu jednak do konkurencji, oferuje coś więcej niż tylko urządzenie do skutecznego prowadzenia z punktu „A” do punktu „B”.

TomTom GO Classic. W szczegółach

Model ten jest dostępny na rynku w dwóch rozmiarach wyświetlacza o przekątnej 5- lub 6-cali. Dzięki temu przy swoich stosunkowo małych wymiarach jest dość dyskretny w instalacji, nie tracąc przy tym nic z czytelności wyświetlanych informacji.

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

Urządzenie mocujemy do szyby za pomocą przyssawki, w której podciśnienie wywołujemy przez pokręcenie pokrętłem, a nie przez przesunięcie dźwigni – jak w większości innych urządzeń, które są mocowane do powierzchni szyby. To rozwiązanie z powodzeniem jest już od dłuższego czasu stosowane przez TomTom i mimo że początkowo podchodziłem do niego dość nieufnie, to szybko przekonałem się o jego wyjątkowej skuteczności.

Zasilanie nawigacji odbywa się za pomocą kabla USB A - USB Micro B. Kabel ma długość 150 centymetrów i jest on wystarczający do typowej instalacji nawigacji. Jeśli jednak chcemy poprowadzić go dyskretnie pod tapicerką, to wtedy lepiej jest pomyśleć o dokupieniu dłuższego przewodu.

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

Na pochwałę zasługuje fakt, że kabel zakończony jest wtyczką USB A, którą wpinamy w układ zmieniający napięcie z 12-24V na 5V, a umieszczony we wtyczce do gniazda zapalniczki. Rozwiązanie to pozwala nie tylko na bezpośrednie wpięcie kabla w gniazdo USB powszechnie dostępne w nowych pojazdach, ale też na skorzystanie z wtyczek do zapalniczki o więcej niż jednym gnieździe USB. W innych budżetowych nawigacjach nadal powszechnie stosuje się zasilanie bezpośrednio za pomocą typowej, „starej” wtyczki do gniazda zapalniczki 12V, przez co jeśli używamy więcej urządzeń zasilanych z jednego źródła, wtedy musimy stosować dość duże i nieporęczne rozdzielacze.

Ponieważ nawigacja jest na stale połączona kulowym przegubem z uchwytem mocującym do szyby, zatem nie możemy zdjąć samej nawigacji i musimy ją demontować razem z uchwytem. To trochę problematyczne rozwiązanie, ale typowe w budżetowych modelach.

Na tylnej ściance urządzenia umieszczono gniazdo zasilania, głośnik oraz włącznik.

TomTom GO Classic. W użyciu

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

Przy pierwszym włączeniu nawigacji zostaniemy poproszeni o jej skonfigurowanie w zależności od własnych potrzeb. I warto ją rzetelnie przeprowadzić, bowiem dzięki połączeniu Bluetooth i WiFi, będziemy mogli skorzystać z wielu funkcjonalnych rozwiązań, niedostępnych zazwyczaj w innych tanich nawigacjach.

Sama obsługa urządzenia jest prosta i intuicyjna i wybaczy nam, jeśli nie będziemy od razu chcieli przebrnąć przez dość obszerną instrukcję obsługi.

Urządzenia nawigacyjne TomTom znane są z bardzo czytelnego przedstawiania trasy, występujących na niej utrudnień czy fotoradarów. Również asystent pasa ruchu pomaga we wcześniejszym zajęciu odpowiedniego pasa do zjazdu czy na skrzyżowaniu. Na legendarnym już półprzeźroczystym pasku informacyjnym (pasek trasy), umieszczonym po prawej stronie wyświetlacza, mamy informacje o aktualnej godzinie, dystansie do celu, przewidywanej godzinie dotarcia, a także o ważnych punktach na drodze (np. stacje benzynowe, pomiar prędkości), z którymi możemy się zetknąć. Jeśli korzystamy z TomTom Traffic zostaniemy również w czasie rzeczywistym poinformowani o zdarzeniach na drodze i przewidywanych opóźnieniach. Przy trasie do 50 km wyświetlana jest cała trasa, natomiast przy trasie dłuższej niż 50 km wyświetlane jest tylko najbliższe 50 kilometrów.

Nawigacja działa bardzo stabilnie i nie ma tendencji do zawieszania się. Bardzo szybko też proponuje trasy alternatywne w przypadku naszej pomyłki czy przeoczenia danej ulicy lub zjazdu.

TomTom GO Classic. Czym zaskakuje?

TomTom Go Classic może nas zaskoczyć różnorodnością funkcji, które otrzymujemy w standardzie.

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

Przede wszystkim warto tu wspomnieć o funkcji TomTom Traffic, z której możemy skorzystać korzystając z aplikacji TomTom MyDrive i parując nasz telefon poprzez Bluetooth z nawigacją. TomTom Traffic dostarcza nam w czasie rzeczywistym informacje o korkach, wypadkach czy innych zdarzeniach występujących na wybranej przez nas trasie. Z dość dużą dokładnością estymuje, ile czasu musimy doliczyć wskutek danego zdarzenia i może – jeśli to możliwe – zaproponować nam trasę alternatywną (objazd). Według informacji producenta funkcja ta wykorzystuje (zużywa) miesięcznie około 7 MB danych.

Inną, dość ciekawą funkcją, jest możliwość odbierania za pomocą nawigacji wiadomości SMS. Kiedy ktoś wyśle do nas wiadomość SMS, to na ekranie urządzenia zostanie wyświetlone jego imię (pod warunkiem, że znajduje się ono na liście kontaktów) wraz z nazwą aplikacji, z której wysłano wiadomość. Urządzenie może nam odczytać wiadomość na głos lub my możemy odpowiedzieć używając szablonu wiadomości (np. „nie mogę teraz rozmawiać”). Ta ostatnia funkcja dostępna jest tylko dla telefonów z systemem Android.

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

To co zawsze sprawia najwięcej problemów użytkownikom nawigacji, to ich aktualizacja, wiążąca się z koniecznością podłączania do komputera i ściągania za jego pomocą nowych map. W TomTom GO Classic można zaktualizować urządzenie poprzez sieć Wi-Fi, bez potrzeby łączenia go z komputerem. W dodatku, wcześniejsze połączenia z sieciami Wi-Fi są zapamiętywane w celu uruchomienia aktualizacji urządzenia w momencie, gdy znajdzie się ono w zasięgu którejś z tych sieci. Wraz z dodaniem nowej mapy może być też oferowana użytkownikowi aktualizacja oprogramowania systemowego. Aktualizacja trwa zazwyczaj około 20 minut.

TomTom GO Classic wyposażony został również w funkcję przewidywania miejsca docelowego. Urządzenie przez kilka dni zapisuje w swojej pamięci pokonywane przez nas trasy i odwiedzane miejsca (dom, praca, sklepy) i na tej podstawie podpowiada i pyta nas czy chcemy w danym momencie tam właśnie się udać.

TomTom GO Classic. Podsumowanie

TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy
TomTom GO Classic udowadnia, że są jeszcze możliwości udoskonalenia przenośnych nawigacji samochodowych tak, by były one atrakcyjne dla klienta, a przy tym nie rujnowały budżetu.
Fot. Mark Horn

Bez wątpienia TomTom GO Classic pozwala zrealizować więcej funkcji niż tania, budżetowa nawigacja. Jest dobrze zaprojektowana i solidnie wykonana. Mapy są czytelne, urządzenie proste w obsłudze i użytkowaniu. Możliwość parowania ze smartfonem i aktualizacji poprzez sieć Wi-Fi podnosi jeszcze jej funkcjonalność. Ogromną zaletą urządzenia – co szybko docenimy - są przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o utrudnieniach na drodze otrzymywane dzięki funkcji TomTom Traffic. Już choćby ta funkcja w pełni rekompensuje nam cenę trochę wyższą niż ma konkurencja.

 

Sugerowana cena nawigacji TomTom GO Classic z ekranem o przekątnej 5 cali wynosi 549 złotych, a z ekranem o przekątnej 6 cali 649 złotych.

TomTom GO Classic
zalety:

  • jakość wykonania;
  • przejrzyste menu i prosta obsługa;
  • czytelne mapy;
  • funkcja TomTom Traffic.

wady:

  • brak możliwości szybkiego demontowania nawigacji z uchwytu.

Dane techniczne:

  • Wymiary dł/szer/grubość (mm) – 16,25/10,48/ 2,38
  • Waga - 201 g
  • Rozmiar ekranu - 5 cali (13 cm) lub 6 cali (15 cm)
  • Rozdzielczość ekranu - 480 × 272 pikseli lub 800 × 480 pikseli
  • Typ ekranu - WQVGA
  • Typ ekranu dotykowego - rezystancyjny
  • Czas pracy baterii - do 1 godziny
  • Pamięć wewnętrzna - 16 GB
  • Obsługa karty microSD - tak, do 32 GB
  • Wi-Fi – tak
  • Bluetooth - tak
  • Usługi TomTom przez smartfon - tak

 

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty