Test używanej Honda Civic VI (1995-2001). Japończyk nie do zdarcia

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Honda Civic VI - Japończyk nie do zdarcia
Testujemy używane: Honda Civic VI - Japończyk nie do zdarcia
Jeżeli szukasz w miarę taniego, niezawodnego samochodu i nie masz przy tym wielkich oczekiwań wobec jego stylistyki, nie ma lepszego wyboru niż Honda Civic VI. Zadbany egzemplarz można kupić już za ok. 5 tys. zł. Za gwarancję świętego spokoju to naprawdę przyzwoita kwota.

Szósta generacja Hondy Civic zadebiutowała na rynku w 1996 roku. Zastąpiła niezmordowane "jajko", czyli produkowaną od 1991 roku V generację. Samochód trafił do salonów w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan i dwudrzwiowe coupe (wersje japońskie). Auto sprzedawano także w wersji brytyjskiej jako kombi (Aerodeck) i pięciodrzwiowy liftback.

Samochód występował z benzynowymi silnikami 1.4, 1.5, 1.6, oraz w topowej, 169-konnej wersji 1.8 VTI. Honda oferowała także dwulitrowego diesla produkcji Rovera. Zdecydowanie najpopularniejszy był 90-konny silnik 1.4, który pracował pod maską testowanego egzemplarza.

Skromnie i funkcjonalnie
Do testu wybraliśmy popularną szczególnie wśród młodych osób trzydrzwiową, japońską wersję hatchback. Stylistyka wnętrza samochodu jest bardzo konserwatywna. Jak w większości aut z Kraju Kwitnącej Wiśni dominuje szarość i popiel. Kokpit jest bardzo prosty i nieprzeładowany przyciskami. Dla estety uwielbiającego stylistykę Alfy Romeo nie ma tu zbyt wielu atrakcji. Z drugiej strony przemyślane rozmieszczenie przełączników pozwala na intuicyjną obsługę klimatyzacji i innych urządzeń.

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są bardzo dobrej jakości. W dwunastoletnim aucie tapicerka nie wykazuje większych oznak zużycia, a miękki welur na fotelach i boczkach jest w bardzo dobrym stanie. Ze względu na symboliczną ilość miejsca z tyłu problemem może być daleka podróż z kompletem pasażerów. Z przodu jest jednak wygodnie i przestronnie, a regulowany w dwóch płaszczyznach fotel kierowcy zapewnia komfort na całkiem przyzwoitym poziomie.

Silnik lubi wysokie obroty**Z pewnością największym atutem Hondy Civic szóstej generacji jest niezawodny silnik. Właściciel testowanego auta bez większych problemów zrobił nim już 60 tys. km. Mimo, że na liczniku niedawno pokazało się 200 tys. km, jednostka pracuje cicho, równo i nie bierze oleju. Demonem prędkości nie jest, ale 90 KM pozwala na w miarę komfortową i przyjemną jazdę. Mocy jednak brakuje - szczególnie podczas wyprzedzania. Ponieważ 1,4 od Hondy to silnik wysokoobrotowy, wymaga przyzwyczajenia się do specyficznego stylu jazdy. Mówiąc krótko, Civic lubi kierowców z cięższą nogą. 1500-2500 obr./min to dla niego nuda, a zabawa zaczyna się od 3,5-4 tys. Czy Honda Civic to auto ekonomiczne? Z pewnością znane z internetu opowieści o spalaniu na poziomie 6 litrów w mieście można włożyć między bajki. Jeżdżąc głównie w ruchu miejskim trzeba liczyć się ze spalaniem w granicach 9-10 litrów na 100 km. To jednak i tak całkiem przyzwoity wynik.

Zawieszenie jest stosunkowo twarde i raczej trwałe. Przy przebiegach rzędu 160-180 tys. km mogą pojawiać się kłopoty z łożyskami czy gumowo–metalowymi tulejami tylnych wahaczy. Naprawy nie są jednak drogie, a na rynku można dostać mnóstwo wysokiej jakości zamienników części.

Klima w standardzie
Wyposażenie większości dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy jest bardzo podobne. Standardem są dwie poduszki powietrzne, ABS, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i światła, wspomaganie kierownicy oraz welurowa tapicerka. Prawdziwym rarytasem jest podłokietnik. W nielicznych autach występuje materiałowy, panoramiczny dach albo klasyczne, szklane okno. Godna uwagi jest przede wszystkim wersja po liftingu, produkowana w latach 1999-2001 r. Od poprzedniej różni się przezroczystymi przednimi lampami, czerwono-białymi kloszami tylnych reflektorów, gładkimi zderzakami bez plastikowych pasków ochronnych oraz grillem z większym logo Hondy. Zmieniony jest tu także kokpit oraz tapicerka.

Lepiej wydać więcej
Na rynku wtórnym pochodzącą z Japonii Hondę Civic VI generacji można kupić już nawet za 2-3 tys. zł. Za taką cenę dostaniemy jednak mechanicznie zmęczony samochód z nadwoziem domagającym się interwencji blacharza. Na zadbany egzemplarz bez większych oznak korozji trzeba przygotować przynajmniej 5-7 tys. zł. Czy to dużo? Zważywszy na fakt, że Honda Civic to bezsprzecznie jeden z najbardziej niezawodnych samochodów na rynku - nie.

Honda Civic 1,4 iS - dane techniczne**Pojemność silnika: 1396 ccm Moc: 90 KM Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 sek. Prędkość maksymalna: 177 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,0 / 6,0 / 7,5 l / 100 km Pojemność zbiornika paliwa: 45 l Pojemność bagażnika: 225 l Wymiary (dł./szer./wys.): **4190 / 1695 / 1275 mm

Typowe usterki
- korozja, szczególnie w rejonie progów i błotników
- zużycie piast i metalowo-gumowych tulei tylnych wahaczy
- opadające na zawiasach drzwi
- kłopoty z podnoszeniem tylnej klapy wynikające ze zużycia teleskopów

Szukając używanej Hondy Civic należy przede wszystkim dokładnie obejrzeć jej nadwozie. Ogniska rdzy najczęściej pojawiają się na tylnych błotnikach, w sąsiedztwie gumowych osłon, na rantach sąsiadujących z kołami. Zdarza się, że rdzewieją także progi. Dlatego warto szukać egzemplarzy zakonserwowanych. Sprawny silnik używanego Civica powinien pracować równo i nie mieć żadnych wycieków nawet przy przebiegu rzędu 350-400 tys. km.

Rynkowi konkurenci:
- Toyota Corolla VIII generacji
- Volkswagen Golf III i IV generacji
- Opel Astra II generacji
- Mazda 323 V i VI generacji

Średnie ceny części zamiennych: ASO (zamiennik)
Rozrząd - komplet:
496 zł (260 zł)
Tarcze hamulcowe: 393 zł szt. (95 zł szt.)
Klocki hamulcowe: 312 zł (105 zł)
Sprzęgło: 1330 zł (270 zł)
Przedni reflektor: 602 zł (175 zł)
Amortyzator przedni: 516 zł szt. (275 zł szt.)
Tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy, tzw. cukierki: 115 zł szt. (48 zł szt.)
Łożysko przód: 362 zł szt. (105 zł szt.)

Honda Civic VI – wybrane dane techniczne i osiągi
Wersja silnikowaNadwoziePojemność skokowa (cm3)Moc maks (KM/obr/min)Maks moment obr. (Nm/obr/min)Prędkość maks. (km/h)Przysp.Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
 
0-100 km/h (s)
1,4 benzyna3d139690/6400120/480017613,37,5
1,6 benzyna3d1590113/6200140/510019210,27,3
1,6 VTI benzyna3d1595160/7600153/700020588,4
1,8 benzyna5d1797169/7600166/63002238,38,8
2,0 diesel5d1994105/420021018514,47,1

 

 

Hatchback 3d

Sedan 4d

Liftback 5d

Długość

4180 mm

4450 mm

4315 mm

Szerokość

1695 mm

1695 mm

1695 mm

Wysokość

1375 mm

1390 mm

1390 mm

Rozstaw osi

2620 mm

2620 mm

2620 mm

Prześwit

150 mm

150 mm

150 mm

Pojemność bagażnika

225/600 l

335 l

381 l

Pojemność baku

45 l

45 l

45 l

Zalety:

- Niskie zużycie paliwa
- Dobre osiągi
- Atrakcyjna cena zakupu
- Niedrogie części zamienne
- Wysoka jakość wykonania i trwałość

Wady:

- Nadwozie podatne na korozję
- Silniki źle znoszące jazdę na LPG
- Ciasna kabina w wersji trzydrzwiowej
- Awaryjne silniki diesla

Honda Civic VI – historia modelu
1995 – prezentacja modelu i początek produkcji
1996 – Honda prezentuje sportową odmianę Type-R
1997 – pierwszy lifting polegający na delikatnych zmianach stylistycznych
1997 – debiut wersji kombi
1998 – prezentacja wersji zasilanej gazem ziemnym
1999 – drugi lifting
2000 – zakończenie produkcji wersji na gaz ziemny
2001 – zakończenie produkcji modelu, prezentacja VII generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty