Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37003 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Test Volvo XC60 D4 2.0 190 KM. Zalety, wady, ceny, dane techniczne, najważniejsze informacje

Data publikacji: Autor: Marcin Rejmer

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje od 205 400 zł.

Volvo XC60 to samochód produkowany przez szwedzkie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Volvo Car Corporation, które od marca 2010 roku jest częścią firmy Geely Automobile (chińskiego producenta samochodów osobowych). Chińsko-szwedzkiemu mariażowi Geely z Volvo 8 lat temu nie wróżono dobrze. Krytycy sprzedaży Volvo uważali, że skończy się to wywiezieniem technologii, że marka zostanie „zepsuta". Tymczasem Chińczycy dali rynek i pieniądze, a jednocześnie uszanowali to, co najważniejsze – skandynawską wartość Volvo. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że Volvo - chociaż należy do firmy chińskiej - jest nadal samochodem o szwedzkim charakterze.

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer Model XC60, kompaktowy SUV spod znaku Volvo wszedł na rynek w 2008 r., gdy większość rywali miała już ugruntowaną pozycję. Dzisiaj mierzy się z konkurencją jak równy z równym. Od 2017 roku produkowana jest druga generacja Volvo XC60. Auto zbudowano na bazie modułowej płyty podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), która wykorzystana została do budowy m.in. drugiej generacji modelu XC90, a także modeli S90 i V90.

Samochód ma 4,69 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,86 m. Jego rynkowymi konkurentami są m.in. Audi Q5, BMW X3 oraz Jaguar E-Pace. Dziś sprzedaż XC60 to prawie 30% całej sprzedaży szwedzkiego producenta. Produkowany jest w szwedzkiej fabryce znajdującej się w dzielnicy Göteborga Torslanda. To największy zakład produkcyjny Volvo Cars, a 24 kwietnia minęły 54 lata od rozpoczęcia w nim produkcji samochodów.

Volvo XC60 zdobył tytuł najbezpieczniejszego samochodu w prestiżowych testach zderzeniowych Euro NCAP 2017. Uzyskał 98% w kategorii Adult Occupant oraz 95% w kategorii Safety Assist. Dało mu to przewagę dwudziestu punktów procentowych nad najbliższym konkurentem w klasie. Auto jest naszpikowane zaawansowaną technologią zaprojektowaną, by wspomagać kierowcę, chronić użytkowników pojazdu i pozostałych uczestników ruchu drogowego, jak piesi czy rowerzyści, oraz zmniejszać ryzyko kolizji.

Volvo XC60. Wygląd zewnętrzny

Stylistycznie Volvo XC60 II generacji może się podobać. Dzięki obniżeniu nadwozia, wydłużeniu go i delikatnemu poszerzeniu wygląda bardziej drapieżnie i dynamicznie niż poprzednik. Charakterystycznym elementem pojazdu jest przód zbliżony wizualnie do zastosowanego po raz pierwszy w drugiej generacji modelu XC90. Podobnie jak pierwowzór, pojazd otrzymał światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED w kształcie położonej litery "T", która nawiązuje do młota Thora.

Zobacz także: Kredyt samochodowy. Ile zależy od wkładu własnego? 

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Gwoli przypomnienia: według legendy, Thor to jeden z bogów nordyckich, bóg burzy i piorunów, sił witalnych i rolnictwa, patronował także ognisku domowemu i małżeństwu. Młot Thora według mitu był dziełem karła Sindriego, który wyposażył go w niezwykłe właściwości. Thor mógł uderzać nim tak mocno, jak tylko pragnął, a młot nie ulegał zniszczeniu i nie chybiał celu, a ponadto zawsze powracał wprost do ręki swego właściciela. Przekaz do potencjalnych nabywców wynikający z tej legendy można w pewnym uproszczeniu przetłumaczyć na kompaktowe rozmiary, mocne silniki i dobrą dynamikę.

Tylne lampy pojazdu zostały wkomponowane w układ przetłoczeń klapy bagażnika i otrzymały kształt litery "C". Testowany przez nas egzemplarz wyposażono w 19- calowe felgi, na których zamontowano opony o rozmiarze 235/55 R19.

Volvo XC60. Wnętrze

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer XC60 II generacji jest o 44 mm dłuższe, o 11 mm szersze i o 57 niższe niż poprzednik. Przy tym wszystkim rozstaw osi wzrósł o 91 mm. Takie zmiany mają swoje odzwierciedlenie w ilości miejsca w kabinie. Z przodu jest więcej miejsca na głowę (12 mm), z tyłu zwiększyła się przestrzeń na nogi (41 mm). W związku z niższym dachem pasażerowie tylnej kanapy mają o 15 mm mniej miejsca na głowę, ale w rzeczywistości przy wzroście 186 cm nad głową jest jeszcze około 5 cm. Wystarczy. Na nogi jest miejsca naprawdę sporo, choć trzeba pamiętać, że to auto ma niecałe 4,7 m.

Pojemność bagażnika wynosi 505 litrów, co jest wartością o 10 litrów większą niż u poprzednika. Nie jest to największy kufer w klasie (Audi Q5 i BMW 3 mają 550l), ale jest na tyle ustawny, że w podróż można się spakować bez problemu.Kabina robi dobre wrażenie. Z wnętrza usunięto wszystkie zbędne przyciski i pokrętła, a większość funkcji przerzucono do ładnie wkomponowanego w konsolę centralną tabletu. Jednak to co robi największe wrażen ie, to jakość wykorzystanych materiałów i ich nienaganne spasowanie. Pod tym względem Volvo nie odbiega od Audi i Mercedesa. Materiały wykończeniowe w kabinie zostały tak dobrane, aby były wolne od szkodliwych substancji i zapachów.

Volvo XC60. Silnik

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer Testowane Volvo XC60 wyposażono w czterocylindrową wysokoprężną jednostkę napędową diesla D4 o pojemności skokowej 1969 ccm, która charakteryzuje się maksymalną mocą 190 KM przy 4250 obr./min oraz maksymalnym momentem 400 Nm osiąganym w zakresie 1750-2500 obr./min. Auto od 0 do 100km/h rozpędza się w 8,4 s i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h.

Automatyczna skrzynia biegów Geartronic ma dwa różne tryby zmiany biegów: automatyczny i manualny. Położenia dźwigni sterującej przy automatycznej zmianie biegów są pokazywane po prawej stronie zespołu wskaźników (świeci się tylko jeden znacznik na raz – jest to znacznik pokazujący aktualne położenie dźwigni sterującej.)

Wciśnięcie pedału przyspieszenia do podłogi, poza normalne położenie pełnego przyspieszenia, powoduje natychmiastowe przełączenie na niższy bieg (wymuszoną redukcję biegu). Funkcja ta nosi nazwę „kick-down”. Gdy pedał przyspieszenia zostanie nieco zwolniony (poza położenie wymuszonej redukcji biegu), nastąpi samoczynny powrót do wyższego biegu. Funkcja ta służy do uzyskania maksymalnego przyspieszenia, np. przy wyprzedzaniu. Aktywacja funkcji kick-down spowoduje redukcję o jeden lub więcej biegów, zależnie od prędkości obrotowej silnika. Aby zapobiec uszkodzeniu jednostki napędowej, po osiągnięciu maksymalnej prędkości obrotowej wybrany zostanie wyższy bieg.

Ręczne sterowanie zmianą biegów „+S–” można wybrać w dowolnym momencie podczas jazdy. Gdy prędkość jazdy spadnie poniżej wartości dopuszczalnej dla danego biegu, skrzynia biegów Geartronic automatycznie redukuje przełożenie, zapobiegając szarpnięciom i zatrzymaniu pracy jednostki.

Volvo XC60. Bezpieczeństwo

To jeden z najbezpieczniejszych samochodów. Może wykryć na drodze pojazdy, pieszych i rowerzystów, korzystając  z radaru i kamery na przedniej szybie - i to zarówno w dzień, jak i w nocy. Ma aktywny tempomat, który pozwala utrzymywać bezpieczną odległość do prędkości 200 km/h i asystenta jazdy umiejącego samodzielnie ruszyć i zatrzymać auto w korku. Oczywiście funkcje te mają jedynie charakter pomocniczy, a za sposób kierowania samochodem zawsze odpowiada kierowca. Poniżej wymieniamy najważniejsze elementy bezpieczeństwa zastosowane w Volvo XC60:

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer - Funkcja jazdy półautonomicznej Pilot Assist stanowiąca uzupełnienie układu automatycznej kontroli prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control), delikatnie wspomaga kierowanie, pomagając w utrzymaniu samochodu pośrodku zajmowanego pasa ruchu oraz nastawionej prędkości lub odstępu od poprzedzającego pojazdu, dzięki czemu zapewnia płynniejszą jazdę od chwili ruszenia z miejsca. Wspomaganie kierowania może być aktywne aż do prędkości autostradowej. Jeśli kierowca nie trzyma przynajmniej jednej dłoni na kierownicy, funkcja Pilot Assist zostaje automatycznie wyłączona. Pilot Assist wchodzi w skład pakietu IntelliSafe Assist.

Uwaga: Kierowca zawsze odpowiada za sposób kierowania samochodem, a także za utrzymanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów oraz prędkości, nawet gdy wykorzystywana jest funkcja Pilot Assist. Systemy półautonomiczne, takie jak Pilot Assist, podlegają ograniczeniom dotyczącym wielkości przyspieszenia, hamowania i siły kierowania, jaką mogą zastosować.

- Układ automatycznej kontroli prędkości jazdy dostosowuje prędkość w taki sposób, by pomóc w utrzymaniu bezpiecznej odległości od jadących wolniej pojazdów. Wystarczy wybrać żądaną prędkość i odstęp czasowy od poprzedzającego pojazdu i można cieszyć się płynną jazdą w zakresie prędkości od zera do 200 km/h. Przy prędkościach powyżej 70 km/h układ automatycznej kontroli prędkości jazdy wspomaga także wyprzedzanie poprzez krótkotrwałe przyspieszenie samochodu w kierunku pojazdu znajdującego się z przodu po włączeniu kierunkowskazu. Układ dostosowuje się do trybów jazdy ECO i Dynamic, co pomaga oszczędzać paliwo lub pozwala cieszyć się bardziej dynamiczną jazdą. Dla zapewnienia jeszcze płynniejszej jazdy układ automatycznej kontroli prędkości jazdy dostosowuje się także do podjazdów i zjazdów, jeśli auto jest wyposażone w system Sensus Navigation. Układ automatycznej kontroli prędkości jazdy wchodzi w skład pakietu IntelliSafe Assist.

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer - Jeśli samochód jest wyposażony w wyświetlacz przezierny, funkcja Distance Alert pomaga w utrzymaniu odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, wyświetlając symbol ostrzegawczy, gdy samochód znajdzie się za blisko. Funkcja ta włącza się automatycznie po wyłączeniu układu aktywnej kontroli prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control).

- System antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation pomaga w zapobieganiu kolizjom z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy. Jeśli auto przekroczy oznaczenie pasa ruchu, zajeżdżając drogę pojazdowi jadącemu z naprzeciwka, system automatycznie skoryguje tor jazdy i wygeneruje ostrzeżenie. System jest aktywny przy prędkości od 60 do 140 km/h.

- Gdy samochód wykryje zbliżającą się kolizję lub niebezpieczeństwo zjechania z drogi, układ przygotowujący przednie pasy bezpieczeństwa napina pasy elektrycznie, by pomóc w zapewnieniu zapiętym osobom maksymalnej ochrony. Jeśli uda się uniknąć kolizji, przednie pasy bezpieczeństwa ponownie zostają poluzowane bez potrzeby przeprowadzania serwisu.

- Układ City Safety kontroluje otoczenie i w razie potrzeby hamuje albo pomaga wykonać manewr omijający. Wykrywa inne pojazdy, a także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta – zarówno w dzień, jak i w nocy. Wspomaga kierowcę w razie potrzeby, wysyłając dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze oraz powodując pulsowanie pedału hamulca. W przypadku grożącej kolizji lub skręcenia na skrzyżowaniu pod pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka, układ City Safety automatycznie zahamuje, pomagając uniknąć zderzenia lub łagodząc jego skutki. Funkcja wspomagania kierowania pomaga wykonać manewr mający na celu uniknięcie kolizji przy prędkości od 50 do 100 km/h. Gdy kierowca obróci kierownicę w przeciwnym kierunku w celu powrócenia na swój pas ruchu, układ pomoże jak najsprawniej wykonać ten manewr poprzez selektywne przyhamowanie kół po stronie wewnętrznej i szybsze obrócenie kierownicy.

- Układ monitorowania pasa ruchu (Lane Keeping Aid) zwiększa wygodę i bezpieczeństwo jazdy po autostradzie. Jeśli auto zbliża się do linii wyznaczającej pas ruchu, a nie został włączony kierunkowskaz, układ skieruje delikatnie pojazd z powrotem na zajmowany pas. Jeśli interwencja układu kierowniczego nie wystarczy albo samochód kontynuuje przecinanie linii pasa ruchu, kierowca zostanie ostrzeżony wibracjami kierownicy. Układ Lane Keeping Aid przez cały czas monitoruje położenie pojazdu na drodze i zapewnia płynne wsparcie przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.

- System ograniczający ryzyko zjechania z drogi pomaga uniknąć przypadkowego zjechania z drogi. Jeśli samochód niebezpiecznie zbliży się do bocznej linii lub krawędzi drogi, system aktywnie skieruje go z powrotem na bezpieczny tor. W razie potrzeby to innowacyjne rozwiązanie firmy Volvo w dziedzinie bezpieczeństwa uruchomi także hamulce, by pomóc kierowcy w utrzymaniu samochodu na drodze. System ograniczający ryzyko zjechania działa przy prędkościach od 65 km/h do 140 km/h.

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer - Układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy (Driver Alert Control) delikatnie powiadamia kierowcę, jeśli jego zachowanie za kierownicą świadczy o rozproszeniu lub zmęczeniu. W razie potrzeby układ emituje dźwiękowe ostrzeżenie i wyświetla komunikat na tablicy rozdzielczej, sugerując przerwę w podróży. Funkcja ta jest aktywna przy prędkościach powyżej 65 km/h i wykorzystuje kamerę, która monitoruje drogę przed samochodem, a Driver Alert Control sprawdza, czy ruchy wykonywane kierownicą są zgodne z normalnym stylem jazdy kierowcy. We współpracy z systemem Sensus Navigation funkcja ta może też zaproponować pobliskie miejsce na odpoczynek.

- System informacji o znakach drogowych (Road Sign Information) informuje o obowiązujących ograniczeniach ruchu drogowego. Wykorzystując kamerę lub informacje z nawigacji Sensus Navigation, system ten ostrzega o ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzania, zakazach wjazdu oraz różnych rodzajach znaków dodatkowych. Znaki są wyświetlane na prędkościomierzu lub wyświetlaczu przeziernym. System może ostrzegać o przekroczeniu dozwolonej prędkości poprzez miganie ikony ze znakiem ograniczenia prędkości. Może też informować o fotoradarach.

- Ogranicznik prędkości pomaga uniknąć przekroczenia nastawionej prędkości. Po osiągnięciu nastawionej prędkości kierowca odczuje niewielki opór ze strony pedału przyspieszenia. Aby przerwać działanie tej funkcji wystarczy, że dociśnie mocniej pedał przyspieszenia.

- Układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy zwiększa kontrolę nad pojazdem, pomagając w zoptymalizowaniu trakcji i zminimalizowaniu ryzyka poślizgu przy każdej prędkości i w każdych warunkach. Dzięki temu, że pomaga zminimalizować podsterowność przy każdej prędkości, przyczynia się też do bezpieczniejszej i bardziej ekscytującej charakterystyki pokonywania zakrętów. Układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy jest w stanie wykryć potencjalny poślizg i podejmuje działania korygujące, aby mu zapobiec, ograniczając moc silnika oraz przyhamowując odpowiednie koła. Wykrywa także przechyły nadwozia, zmniejszając ryzyko utraty przyczepności podczas wykonywania nagłych manewrów i pokonywania ostrych zakrętów. A podczas hamowania w miejscach, gdzie tarcie po obu stronach samochodu jest inne, samochód automatycznie lekko kontruje kierownicą, by pomóc kierowcy w utrzymaniu stabilności. Na zakrętach z funkcją regulacji momentu obrotowego pozwala uzyskać lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością, a także mniejszą podsterowność i lepszą charakterystykę przyspieszania, co przekłada się na bardziej dynamiczną jazdę. Jeśli wewnętrzne koło napędzane zaczyna tracić przyczepność na zakręcie, układ przyhamowuje je, przenosząc większy moment obrotowy na koło zewnętrzne.

- Układ przeciwdziałający podsterowności (Understeer Control Logic) pomaga minimalizować tendencję samochodu do podsterowności w celu zapewnienia bardziej stabilnego i dynamicznego pokonywania zakrętów. A jeśli kierowca ma ochotę przejąć większą kontrolę nad pojazdem podczas dynamicznej jazdy, wybierze tryb sportowy, w którym funkcja redukcji mocy silnika zostaje wyłączona, co pozwala na kontrolowany poślizg kół tylnych.

- Światło hamowania awaryjnego pomaga ostrzec pojazdy zbliżające się z tyłu w razie konieczności hamowania awaryjnego. Światło działa przy prędkościach powyżej 50 km/h i potrafi odróżnić zwykłe hamowanie od hamowania awaryjnego. Jeżeli system rozpozna gwałtowne hamowanie, światła hamowania zaczną migać z częstotliwością czterech razy na sekundę, jasno sygnalizując pojazdom podążającym za Tobą potencjalny problem z przodu. Kiedy w wyniku hamowania prędkość spadnie poniżej 10 km/h, światła hamowania przestaną migać, włączą się natomiast światła awaryjne.

- Podczas niektórych zderzeń czołowych pedał hamulca jest zwalniany i opada na podłogę, dzięki czemu pomaga w zredukowania ryzyka urazu prawej stopy i nogi, gdy stopa spoczywa na pedale. To rozwiązanie jest aktywowane przez te same czujniki, które w razie potrzeby uruchamiają napinacze pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrzne.

- Hamulce z funkcją wspomagania ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) i automatycznego przytrzymania (Automatic Hold) zapewniają możliwość bardziej dynamicznego prowadzenia samochodu i wykorzystują technologie IntelliSafe oraz funkcje zwiększające wygodę, takie jak wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) czy automatyczne przytrzymanie (Automatic Hold). Układ hamulcowy również wyposażono w kilka inteligentnych rozwiązań: jeśli kierowca nie zahamuje wystarczająco mocno, układ wspomagania hamowania awaryjnego (Emergency Brake Assist) zadba o maksymalne zwiększenie ciśnienia hamowania. Natomiast jeśli kierowca nagle zdejmie nogę z pedału przyspieszenia lub czujniki wykryją przeszkodę z przodu pojazdu, układ wstępnego przygotowania układu hamulcowego (RAB) natychmiast zbliży klocki hamulcowe do tarcz, aby skrócić drogę hamowania. Dodatkowym udogodnieniem jest funkcja automatycznego przytrzymania, która pozostawia włączone hamulce za każdym razem, gdy kierowca całkowicie wyhamuje samochód i zwolni pedał hamulca. Natomiast funkcja wspomagania ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) utrzymuje włączone hamulce przez krótki czas po zwolnieniu pedału hamulca i przed wciśnięciem pedału przyspieszenia – dzięki temu pojazd nie stoczy się ze wzniesienia podczas przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia.

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer - W celu ograniczenia ryzyka wystąpienia dodatkowych szkód po kolizji – na przykład spowodowanych kolizją z innymi pojazdami lub pieszymi – auto automatycznie włącza hamulce, jeśli podczas wypadku doszło do uruchomienia napinaczy pasów bezpieczeństwa lub otwarcia poduszki powietrznej.

- Łamana kolumna kierownicy to część zaawansowanego systemu bezpieczeństwa. Posiada górną i dolną część, która podczas zderzenia odkształca się w kontrolowany sposób, pomagając chronić kierowcę.

- WHIPS skutecznie pomaga zmniejszyć ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w razie uderzenia w tył samochodu. W przypadku uderzenia całe przednie oparcie wraz z zagłówkiem przesuwa się wraz z osobą zajmującą dany fotel, zapewniając oparcie dla szyi.

 

Volvo XC40. Wyposażenie

Standardowa wersja Momentum obejmuje m.in.: elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, 18-calowe alufelgi, tempomat, czujniki cofania, reflektory wykonane w technologii LED, tapicerkę winylowo-tekstylną, a także system audio wyposażony w 9-calowy ekran dotykowy, łączność Bluetooth oraz możliwość podłączenia internetu.

Bogatsza wersja Inscription (testowany egzemplarz) zawiera wyposażenie wersji Momentum oraz między innymi: fotele komfortowe z tapicerką skórzaną, koła ze stopów lekkich 19", elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, pakiet oświetlenia wnętrza poziom III, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoża, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, regulację trybów jazdy, kluczyk w kolorze tapicerki, chromowane akcenty wykończenia z przodu (przedni spojler i wlot powietrza), podwójne, zintegrowane końcówki układu wydechowego, chromowaną listwę ozdobną na bocznych drzwiach z logo, a także logo na zagłówkach foteli.

Volvo XC60. Cena

Volvo XC60 

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer Najtańszy XC 60 D4 FWD 2.0 190 KM z 6-stopniową manualną skrzynią biegów kosztuje 186 350 zł.

Testowany egzemplarz D4 AWD 2.0 190 KM z 8-stopniową automatyczną skrzynia biegów Geartronic w wersji wyposażenia Inscription kosztuje 205 450 zł. Dla porównania Audi Q5 Sport Quattro 2.0 TDI 190 KM kosztuje 208 700 zł, a BMW X3 xDrive20d 2.0 190 KM – 199 900 zł.

Volvo XC60. Wrażenia z jazdy

Zarówno podczas spokojnej jazdy, jak też podczas gwałtownych przyspieszeń we wnętrzu jest cicho. Silnik ochoczo reaguje na dodanie gazu, w przedziale 1750-2500 obr/min przez cały czas zapewnia moment obrotowy około 400 Nm. Daje to odpowiednią dynamikę, a ważący ponad dwie tony samochód (1926 kg masy własnej plus kierowca, pasażer i bagaż) rozpędza do prędkości 100 km/h w czasie 8,4 sekundy. Zmiany poszczególnych przełożeń automatycznej skrzyni biegów następują szybko i prawie niezauważalnie dla kierowcy.

Poruszając się po mieście, na drodze krajowej, jak i na autostradzie, ma się wrażenie, że mocy jest zdecydowanie na zapas. Przy prędkości do 140 km/h, gdy przyjdzie nagła potrzeba wciśnięta pedału gazu i przyspieszenia przy wyprzedzaniu, manewr można wykonać szybko, a więc bezpiecznie.  

Poza tym wszystko jest jak trzeba: czytelne cyfrowe zegary, spory dotykowy ekran i minimalistyczne wnętrze z małą ilością przycisków. Obsługa głównego wyświetlacza jest intuicyjna dla każdego, kto ma styczność ze smartfonami. Jest kilka widoków na boki, górną belkę możną rozsunąć, a ikony aranżować według własnego upodobania. Jest jednak i wada. Zmiana temperatury wnętrza za pomocą ekranu jest karkołomna – ciężko to zrobić w czasie jazdy bez oderwania wzroku od drogi.

Volvo XC60. Zużycie paliwa

Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 5,1l/100km. Nam nie udało się osiągnąć takiego wyniku. Po mieście, ale w dużych korkach komputer pokazał 11,1 l/100 km, w mieście bez korków 8,5 l/100km. Na trasie: Warszawa – Krosno – Dukla – Wetlina - Warszawa, po przejechaniu 1120 km przy spokojnej jeździe zgodnie z przepisami ruchu drogowego, komputer pokazał 7,3l/100km.  

Volvo XC60. Podsumowanie

Volvo XC60 jest samochodem dopracowanym. To bardzo dobre połączenie wyglądu, komfortu, bezpieczeństwa i jakości. Wygodna kabina, wysoka jakość wykończenia, dobre wyciszenie, harmonijnie pracująca skrzynia biegów, dynamiczny silnik, to jego atuty. Jeżeli ktoś ma do wydania na samochód klasy premium około 200 tys. zł powinien to auto koniecznie wziąć pod uwagę.

Volvo XC60 Inscription D4 2.0 190 KM i konkurenci

Marka/model

Volvo XC60 Inscription D4 2.0 190 KM

Audi Q5 Sport Quattro  2.0 TDI 190 KM

BMW X3 xDrive20d 2.0 190 KM

Cena (zł)

205 400

208 700

199 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/4

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4688/2117/1658

4663/2140/1659

4708/2138/1676

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1668/1673

1616/1609

1616/1632

Rozstaw osi (mm)

2865

2819

2864

Masa własna (kg)

1926

1845

1750

Pojemność bagażnika (l)

505

550

550

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

65

60

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

1968

1995

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/7

automatyczna/8

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

190/4250

190/3800

190/4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400/1750-2500

400/1750-3000

400/1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,4

7,9

8,0

Prędkość maksymalna (km/h)

205

218

213

Średnie spalanie (l/100 km)

5,1

5,2

5,0

Emisja CO2 (g/km)

133

136

140

             

Volvo XC60

W naszym teście Volvo XC60 II generacji w wersji Inscription z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic i napędem 4x4. Mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. W prezentowanej wersji kosztuje 217 400 zł.

Fot. Marcin Rejmer

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Vill (gość)

    A lakier ?Taką sama lipa jak w poprzednich?

  • erdi (gość)

    Fajne autko, ale ja juz wybralem lexusa nx. Lexus rzadzi wsrod marek premium

  • Martin (gość)

    Trzeba przyznać, że Volvo ma patent na SUVy - nie jestem fanem tej koncpecji samochodu, ale XC60 broni się świetnie przed takimi marudami, jak ja :) Sylwetka jest fajnym kompromisem pomiędzy klasyką a nowoczesnością, silnik D5 (testowałem tę wersję) jest bardziej niż wystarczający no i .... wnętrze! Jest tak przytulne, komfortowe i oddzielające od świata, jak lubię. Nie lubię za to ekranu dotykowego, ale cóż - takie czasy :)

  • MOTO21

    Volvo trzyma jakość. To zdecydowanie auta klasy premium, a XC60 super wykonany i z dobrymi osiągami. Do miasta i w teren, może nie off road, ale po piachu i błocku bez problemu.

  • Jon (gość)

    Do erdi opowiadasz bzdury z Lexusa została tylko nazwa. Lexus może tylko się uczyć od VOLVO . NX 300 ciasny, udziwniony , poprzeginany we wszystkie strony.

  • Robert (gość)

    Jezdze poprzednim xc60 juz 4 rok,ale w przyszlym juz autko nowe xc60 d4 zamowione w automacie r-design. Prowadzi sie swietnie, cudo. Testowalem z audi a6 i musze krotko powiedziec ze to wielkie rozczarowanie audi. Volvo bije je na glowe.

  • Mark (gość)

    Mam wersje XC60 2L D4 w automacie R-Design. To auto wymiata... od 2 lat ciesze sie jego zaletami. Jest moc, wygoda i bezpieczenstwo. System 2 razy uratowal mi tylek, bo obejrzem sie za blondynka gdzies na chodniku... Wersja Premium jest rewelacyjna! A w zime... odpalam auto bez wychodzenia z domu :) Rozgrzewam wszystko zdalnie a pozniej wsiadam jak Pan... sasiedzi skrobia swoje auta, polewaja ciepla woda, a ja - wychodze, wsiadam i odjazd!

  • Adam (gość)

    W artykule jest trochę interesujących wiadomości , ale brak mi paru ważnych informacji . 1 / na jakim paliwie przeprowadzono test , zwykłym czy premium , 2/ XC 60 oferuje trzy zawieszenia , normalne , sportowe i pneumatyczne . Powinna być krótka informacja o zaletach i wadach .To jest ważne przy podjęciu decyzji przy zakupie . 3/. 0 wrażeń z jazdy .

  • xD (gość)

    Ale zaraz zaraz... To autor pisze o XC40 czy XC60? Coś tu poszło nie tak :D

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Volvo XC60 zdjęcia

Volvo XC60 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volvo XC60 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo XC60 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł