Test Volvo XC90. Luksusowe i przestronne

Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie. fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)
Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

Zaprojektowane zostało przez Thomasa Ingenlatha. Odpowiedzialny on był za projekty aut koncepcyjnych XC Coupe, Concept Coupe oraz Concept Esteta, którymi zapoczątkował nowy trend w stylistyce marki. Kontynuacją tej myśli jest model XC90 II. Podstawą jego konstrukcji jest najnowsza modułowa platforma podłogowa SPA (Scalable Product Architecture), który stał się bazą także dla kolejnych modeli Volvo - S90, V90 oraz XC60. Stworzone zostało nowoczesne auto przy zachowaniu klasycznych linii bryły. Charakteryzuje się komfortem zarówno podczas jazdy po drogach utwardzonych jak i w terenie, łatwością obsługi i prowadzenia oraz luksusem godnym aut klasy premium. Jak przyzwyczaiła nas szwedzka marka, standardy bezpieczeństwa w jej pojazdach są na najwyższym możliwym poziomie.

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Nowy XC90 wyposażony jest w nowatorskie rozwiązania tj.: system zapobiegania kolizjom czołowym oraz układ bezpieczeństwa zapobiegający przed niezamierzonym zjechaniem z drogi. Rozwiązań poprawiających poziom bezpieczeństwa jest znacznie więcej, a wiele z nich występuje w standardowej kompletacji wyposażenia. Również nowy jest układ jezdny, zawieszenie jak i turbodoładowane jednostki napędowe. Gama silników obejmuje dwa benzynowe 2.0 T5 (254 KM) i 2.0 T6 (320 KM) oraz dwa wysokoprężne 2.0 D4 (190 KM) i 2.0 D5 (235 KM).

Ponadto producent oferuje odmianę modelu z hybrydowym układem napędowym gdzie napęd elektryczny wspomagany jest przez dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 320 KM. Auto dostępne jest z 5 lub 7 miejscami siedzącymi. Zakres kompletacji wyposażenia standardowego został również mocno zróżnicowany i dostosowany do potrzeb klientów. Na rynku polskim dostępnych jest w sumie jego pięć wersji: Kinetic, Momentum, Inscription oraz R-Design. Dla bardziej wymagających klientów istnieje możliwość zamówienia wersji Excellence, w kabinie, której drugi rząd siedzeń wyposażony został między innymi w indywidualne fotele z funkcją masażu i wentylacji, stoliki, lodówkę oraz komplet szkła kryształowego ze szwedzkiej firmy Orrefors. Nowe Volvo XC90 to auto, które sprawdzi się w każdej sytuacji zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy jak i jako luksusowe auto reprezentacyjne.

Wygląd zewnętrzny

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Nadwozie zachowało ogólny kształt poprzednika, jednak przetłoczenia i ostro zaznaczone linie bryły nadały autu zupełnie nowego wyglądu. Model wizualnie stał się bardziej dynamiczny i jednocześnie elegancki. XC90 to jeden z największych pojazdów w swojej klasie mierzy 4,95 m długości przy 2,14 m szerokości oraz 1,77 m wysokości przy rozstawie osi 2,98 m. Wymiary te plasują go na drugim miejscu pod względem wielkości, tuż za Audi Q7. Charakterystyczna dla modelu jest jego przednia część. Jest to masywny zderzak z dużych rozmiarów chromowaną kratą wlotu powietrza z tradycyjnie umieszczonym w jej centralnej części logiem producenta. To, co na pewno przyciąga wzrok to w pełni ledowe reflektory przednie z dwufunkcyjnymi światłami jazdy dziennej w kształcie położonej na płasko litery T. Pełnią one również funkcje kierunkowskazów zmieniając barwę światła białą na pomarańczową.

Cechy, które nawiązują w nadwoziu do właściwości off-roadowych auta to głównie duży prześwit, krótki zwis przedni i tylny oraz elementy wizualne w postaci aluminiowych osłon podwozia czy też podświetlanych bocznych stopni z metalowym wykończeniem. Dostojny i elegancki wygląd profilu nowy XC90 zawdzięcza dobrze dobranym proporcjom nadwozia oraz różnego rodzaju elementom wykończeniowym. Należą do nich: duże aluminiowe tarcze kół, aluminiowe relingi, srebrne listwy wykończeniowe szyb bocznych, które w tylnej części zostały mocno przyciemnione oraz różnego rodzaju chromowane wstawki wykończeniowe. Stylistycznie auto nie jest tylko typowym SUV-em, ale poprzez swoje wykończenie nawiązuje również do designu eleganckiej limuzyny. Potężna sterowana elektrycznie pokrywa bagażnika, duży spoiler dachowy, klosze lamp nawiązujące kształtem do innych modeli marki oraz dwie trapezowe końcówki układu wydechowego to cechy charakterystyczne dla tylnej części nadwozia. XC90 drugiej generacji wyróżnia się muskularnym i jednocześnie nowoczesnym oraz eleganckim designem.

Wnętrze samochodu

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Duże nadwozie nowego XC90 zawiera równie obszerne wnętrze. Prezentowany pojazd to wersja siedmioosobowa z trzema rzędami siedzeń. Wizytówką szwedzkiej marki od dłuższego czasu jest konstrukcja foteli i siedzeń, w jakie wyposaża swoje auta. Podgrzewane i wentylowane fotele przednie dysponują regulacją ustawień prawie we wszystkich możliwych kierunkach, co pozwala idealnie dopasować ich kształt i pozycję do potrzeb osób na nich zasiadających. Zarówno z przodu jak i na siedzeniach drugiego rzędu siedzi się bardzo wygodnie, a miejsca jest tam pod dostatkiem. Należy jednak zaznaczyć, że dwa dodatkowe fotele nie zapewniają osobom dorosłym tyle przestrzeni, co fotele pierwszego i drugiego rzędu, a dostęp do nich jest nieco utrudniony.

Wielkość kabiny, jej przestrzeń należy zapisać na plus. Dodatkowo wrażenie obszerności potęguje elektrycznie sterowane, panoramiczne okno dachowe. Bardzo ciekawie wygląda dwukolorowe, wielofunkcyjne pokryte skórą koło kierownicy, za którym znajduje się 12,3 calowy wyświetlacz imitujący zestaw tradycyjnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza w subtelny sposób połączony z ekranem komputera pokładowego. Całą przestrzeń pomiędzy zegarami wypełnia ekran, który poza informacjami komputera pokładowego może przemienić się i stać się dość czytelnym dodatkowym monitorem nawigacji satelitarnej. Dodatkowo testowany pojazd wyposażony był w wyświetlacz head-up, który na przedniej szybie pokazuje kierowcy np.: aktualną prędkość, proste informacje nawigacji satelitarnej czy też znaki drogowe przypominające o przepisach obowiązujących na danym odcinku drogi (dopuszczalna prędkość).

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Dwukolorowa deska rozdzielcza w górnej części ciemna, na dole jasna nadaje wrażenie lekkości wykonania. Znakomitą ergonomię użytkowania model zawdzięcza nie tylko ukształtowaniu deski rozdzielczej oraz konsoli centralnej, ale również zastosowaniu dziewięciocalowego ekranu dotykowego zastępującego wiele przycisków, który dominuje w centralnej części kokpitu. Za pomocą tego wyświetlacza sterować możemy prawie każdym urządzeniem, w jakie wyposażono pojazd począwszy od systemów komfortu, przez system audio a kończąc na nawigacji satelitarnej. Ilość pokręteł i przycisków została w pojeździe ograniczona do minimum, co spowodowało, że ergonomia jest na najwyższym poziomie. Posługiwanie się dotykowym panelem centralnym przypominającym swoją funkcjonalnością tablet jest łatwe i intuicyjne. Dodatkowo pasażerowie kanapy tylnej mają możliwość indywidualnego sterowania klimatyzacją i nawiewami przestrzeni siedzeń tylnych za pośrednictwem niewielkiego panelu umieszczonego na końcu konsoli centralnej, pomiędzy oparciami foteli przednich.

Obszerne wnętrze, tapicerka wykonana z jasnej perforowanej skóry oraz chromowane elementy wykończeniowe czy też wykonane z aluminium oraz tworzywa w kolorze czerni fortepianowej, podkreślają prestiżowy charakter testowanego modelu. W kabinie kierowca jak i pasażerowie odnoszą wrażenie jakby siedzieli w luksusowej limuzynie. Jak przystało na pojazd z klasy premium producent dołożył wszelkich starań, co do jakości wykonania. Zastosowanie szlachetnych materiałów oraz jakość spasowania poszczególnych elementów powinna być wzorem podczas konstruowania wysokiej klasy eleganckiego pojazdu. Wnętrze charakteryzuje się niebywałą harmonią, ergonomią oraz komfortem. Prezentowany pojazd wyposażony został w system audio, opracowany specjalnie dla tego modelu przez brytyjską firmę Bowers & Wilkins. Dopasowany idealnie do przestrzeni kabiny system charakteryzuje się dźwiękiem, który potrafi zadowolić najbardziej wymagających odbiorców. XC90 II to nie tylko auto eleganckie i luksusowe to też pojazd bardzo funkcjonalny. We wnętrzu znajdziemy dużą ilość różnego rodzaju schowków.

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Miłym zaskoczeniem jest pojemność oraz możliwość konfiguracji przestrzeni bagażnika. Przy wykorzystaniu siedmiu siedzeń standardowa jego objętość wynosi 314 litrów, co pozwala na przewiezienie dwóch średniej wielkości walizek. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń wzrasta ona do 692 litrów a po położeniu oparć kanapy drugiego rzędu uzyskujemy jego maksymalną objętość 1868 litrów. Wnętrze jest bardzo uniwersalne, może służyć użytkownikowi, jako luksusowa limuzyna, ale również sprawdzi się, jako auto rodzinne czy też samochód przeznaczony na dłuższe podróże.

Silnik i właściwości jezdne

Prezentowane Volvo XC90 napędzane jest czterocylindrową wysokoprężną jednostką napędową D5 o pojemności skokowej 1996 cm3, która charakteryzuje się maksymalną mocą 225 KM przy 4250 obr./min. oraz maksymalnym momentem 470 Nm osiąganym w zakresie 1750-2500 obr./min. Parametry jednostki pozwalają ważące blisko dwie tony auto rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 7,8 sekundy. Auto sprawnie i szybko przyśpiesza w prawie całym zakresie prędkości obrotowej silnika. W przeniesieniu napędu na wszystkie koła jezdne pośredniczy ośmiobiegowa przekładnia automatyczna. Zmiany poszczególnych przełożeń następują bardzo płynnie i są praktycznie nieodczuwalne dla kierowcy. Testowany pojazd wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne, którego charakterystykę możemy regulować za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej i wybrać jeden z dostępnych trybów jazdy: Eco, comfort, Off-road lub Dynamic.

Test Volvo XC90Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002
Test Volvo XC90

Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie.

fot. Robert Kulczyk / Info-Ekspert (http://www.info-ekspert.pl)

Adaptacyjne zawieszenie nowego Volvo XC90 bez względu na jego ustawienie daje pasażerom możliwie najwyższy komfort podróżowania. Do kabiny podczas pokonywania różnego rodzaju nierówności drogi nie dostają się żadne odgłosy jego pracy. Ciekawostką jest to, że standardowy prześwit auta wynoszący 24 cm w chwili wybrania trybu off-road wzrasta o 4 cm. Zawieszenie możemy również obniżyć za pomocą przycisków umieszczonych na prawej ścianie bagażnika o 5 cm w celu ułatwienia sobie załadunku bagaży. W modelu zastosowano progresywne wspomaganie układu kierowniczego, które dostosowuje siłę do aktualnej prędkości pojazdu. Bardzo skuteczny jest układ hamowania, który współpracuje z wieloma systemami zapobiegającymi przed powstaniem kolizji. Naszpikowane wręcz systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowania auto prowadzi się bardzo stabilnie praktycznie w każdych warunkach drogowych. Pojazd daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad nim przy zachowaniu komfortu przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach.

Więcej na temat XC90 oraz ofertę zakupu tego modelu znajdziecie na stronie Volvo.

Zobacz też: test Volvo XC90 źródło: TVN Turbo / TVN

Podsumowanie

XC90 drugiej generacji oferuje niespotykany poziom bezpieczeństwa i jest jednocześnie pojazdem, który rozpoczął nowy trend stylistyczny szwedzkiej marki, kontynuowany przez modele S90, V90 oraz XC60. W prezentowanym aucie wykorzystano wiele nowych technologii i rozwiązań technicznych tak, aby stworzyć auto oszczędne, ekologiczne o wysokim poziomie komfortu dając użytkownikom wiele przyjemności z jazdy. XC90 to pojazd uniwersalny, który może pełnić kilka funkcji, może być autem rodzinnym jak i luksusową limuzyną oraz pojazdem, któremu nie straszne jest zjechanie z utwardzonej drogi. Nie należy on do najtańszych, cena podstawowej wersji to 258 100 złotych i dotyczy pięcioosobowego pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym D4 2.0 (190 KM), z napędem na oś przednią oraz kompletacji wyposażenia Momentum. Nowe Volvo XC90 z powodzeniem może konkurować z niemiecką konkurencją w postaci Audi Q7 czy też BMW X5.

Dane techniczne Volvo XC90 i wybranych konkurentów

Marka/model

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Audi Q7 3.0 TDI ultra quattro tiptronic

BMW X5 xDrive30d 3.0d

Cena (zł)

294 900

277 000

301 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4950/2140/1775

5052/2212/1741

4886/2184/1762

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1669/1669

1679/1691

1640/1646

Rozstaw osi (mm)

2984

2994

2933

Masa własna (kg)

1940

1995

2070

Pojemność bagażnika (l)

721

890

650

Pojemność zbiornika paliwa (l)

71

75

85

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

2967

2993

Liczba cylindrów

4

6

6

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/8

automatyczna/8

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

225 przy 4250

218 przy 3250

258 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

470 przy 1750-2500

500 przy 1250-3000

560 przy 1500-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,8

7,1

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

220

216

230

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

5,5

6,2

Emisja CO2 (g/km)

152

144

162

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty