Testujemy: Abarth Punto - niepozorny, ale mocny zawodnik (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Abarth Punto - mocny zawodnik z Włoch
Testujemy: Abarth Punto - mocny zawodnik z Włoch
Poruszanie się Abarthem Punto jest zabawne, bo miło patrzeć na miny kierowców, którzy nie dowierzają, że Punto może być aż tak dynamiczne.
Testujemy: Abarth Punto - mocny zawodnik z Włoch
Testujemy: Abarth Punto - mocny zawodnik z Włoch

Abarth Punto wygląda jak tuningowany Fiat Punto. Jest solidna dawka spoilerów, owiewek, piękne alufelgi, a nawet czarne pasy na białej karoserii. Mało kto jednak przypuszcza, że Abarth Punto ma pod maską 165-konny silnik.

Sportowa marka

Abarth to sportowa marka należąca do Fiata. Nazwa pochodzi o jej założyciela Carlo Abartha, który powołał ją do życia w 1949 roku. W 1971 roku właścicielem marki Abarth został Fiat. Lata 70. to złoty czas dla Abartha, którego auta święciły triumfy w sportach samochodowych. Potem gwiazda marki przygasła, a oficjalna reaktywacja nastąpiła w 2007 roku.

Dynamiczny styl

Abarth Punto jest dostępny tylko w wersji trzydrzwiowej. W stosunku do pierwowzoru, czyli Fiata Punto, auto ma o 6 mm wydłużony rozstaw osi. Jednak ważniejsze są zmiany, które widać na pierwszy rzut okaz. To m.in. dwa czarne pasy biegnące wzdłuż nadwozia oraz czarne obudowy lusterek.

Przedni zderzak ma duży wlot powietrza, który wraz ze spojlerami bocznymi oraz światłami przeciwmgielnymi optycznie obniża samochód. Wloty są także na obu krańcach przedniego spoilera, w miejscu, gdzie zwykle są światła przeciwmgielne. Te z kolei osadzono dość blisko siebie poniżej tablicy rejestracyjnej.

Zobacz także: Testujemy: Fiat 500 TwinAir - turbocwaniak z Polski 

Jednak ponieważ przedni spoiler jest dość nisko nad ziemią, to trzeba uważać przy podjeżdżaniu do krawęźników.

Natomiast pod tylnym zderzakiem widać dyfuzor, czyli fragment podwozia z kanałami powietrznymi. Efektownym dodatkiem są 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, które wypełniają poszerzone nadkola.

Rajdowa kabina

Sportowe elementy znajdziemy również w kabinie Abartha Punto. To np. niemal kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami z logo marki na oparciach. Ponadto na tapicerce dojrzeć można czerwoną i żółtą stebnówkę. W tym kolorze jest również skala na wskaźnikach w zestawie zegarów.

Efektowny wygląd kabiny uzupełniają takie detale, jak kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, aluminiowe nakładki na pedałach czy czarna podsufitka.

Silnik ma moc

Do Abartha Punto montowany jest tylko jeden rodzaj silnika. Jest nim benzynowa jednostka o pojemności 1,4 litra z turbodoładowaniem. Silnik ma moc 165 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm osiągany przy 2250 obr./min.

W połączeniu z ręczną, sześciobiegową przekładnią, jednostka ta sprawie, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 213 km/h. Czasem odnosiliśmy wręcz wrażenie, iż ten samochód ma aż nadmiar mocy. Np. podczas ruszania na zielonym świetle to auto mimowolnie startuje niczym w wyścigu ulicznym. Przy czym wcale nie trzeba mocno naciskać pedału gazu.

Paradoksalnie jest to czasem uciążliwe, np. w sytuacjach, gdy w asflalcie wyżłobione są koleiny, bo mocny silnik w połączeniu z obniżonym zawieszeniem i szerokimi oponami powoduje, że w takich warunkach nadwoziem nieprzyjemnie rzuca.

Wrażenia z jazdy

Wielką frajdę Abarth Punto sprawia podczas jazdy krętą drogą. Utwardzone zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, iż jedzie się jak po szynach. Byleby tylko nawierzchnia nie była nadto dziurawa, albo pofałdowana, bo wtedy narzekać będą pasażerowie.

A spalanie? Można wytrzymać. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi 6 litrów. My, jeżdżąc dość ostro (ale bez łamania przepisów), zanotowaliśmy wynik o 1,5 litra wyższy. Czyli nie jest źle.

Zaletą auta jest bogate wyposażenie (Abarth Punto występuje tylko w jednej wersji wyposażeniowej). W zasadzie jest wszystko, co służy bezpiecznej i komfortowej jeździe. Jednak włączniki świateł przeciwmgielnych i regulacji reflektorów są nieco za nisko, przez co schowane przed oczami kierowcy.

Konkurentami Abartha Punto są m.in.: Citroen DS3 1.6 156 KM Ultra Prestige (86 590 zł), Ford Fiesta ST2 1.6 182 KM (74 500 zł), Skoda Fabia RS 1.4 TSI 180 KM (72 000 zł).

Plusy
Dynamiczny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Niefortunna lokalizacja niektórych włączników na desce rozdzielczej
Niski spoiler

Abarth Punto - dane techniczne
Nadwozie: trzydrzwiowy hatchback, 5-miejscowy
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1368 ccm
Moc i moment obrotowy: 165 KM przy 5000 obr./min., 250 Nm przy 2500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,9 s
Prędkość maksymalna: 213 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,1/4,8/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4065/1490/1726/2510 mm
Masa własna: 1075 kg
Pojemność bagażnika: 275 l
Cena auta testowego: 75 000 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty