Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm - styl i ekonomia (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika
Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika
Alfa Romeo Giulietta jest autem budzącym pożądanie. Wielu zachwyca jej wygląd, a jeśli pod maską ma dynamicznego turbodiesla o mocy 170 koni, to żądza jest jeszcze większa.
Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika
Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika

Alfa Romeo Giulietta jest następczynią modelu 147 i tak jak poprzednik należy do klasy samochodów kompaktowych premium, czyli takich w lepszym wykonaniu i z bogatszym wyposażeniem. Jest oferowana tylko jako pięciodrzwiowy hatchback.

Auto weszło do sprzedaży w 2010 roku, ale nie jest to pierwsza Alfa o takiej nazwie. Giulietty były produkowane w latach 50. i 60. XX wieku, m.in. coupe Giulietta Sprint, sedan Giulietta Berlina, czy kabriolet Giulietta Spider.

Stylistyczne zapożyczenia

Nowa Alfa Romeo Giulietta stylistycznie zawiązuje do chlubnej tradycji modeli o tej nazwie. Szczególnie jest to widoczne w przedniej części nadwozia. Wlot powietrza, reflektory, czy stylizowana maska silnika świadczą o historycznych zapożyczeniach.

Charakterystyczną cechą tej Alfy, podobnie jak i wielu innych, jest pionowa osłona przedniego zderzaka. Ale takie rozwiązanie dodaje tylko autu dynamiki w wyglądzie.

Styliści sporo uwagi poświęcili także tylnej części samochodu. Tutaj szczególnie ciekawie wyglądają światła wykonane w technologii LED. Po włączeniu układ diod tworzy oryginalny łańcuch świetlny.

I oczywiście tylne drzwi zostały tak zaprojektowane, aby były jak najmniej widoczne, dzięki czemu Alfa Romeo Giulietta przypomina samochód coupe. Zewnętrzne klamki drzwi ukryto w słupkach C.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Alfy Romeo Giulietty 2.0 JTDm

Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika
Testujemy: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM – styl i dynamika

Dla oka i dla ciała

Stylistyczne popisy włoskich projektantów możemy równie podziwiać w kabinie. Deska rozdzielcza Alfy Romeo Giulietty jest szeroka, ale dzięki wielu metalowym detalom jej masywność ulega optycznemu wygładzeniu. To także zasługa bardzo dobrych materiałów, z których została wykonana.

Ciekawie zakomponowano środkową konsolę, gdzie w kokpit wtopiono zestaw audio, przełączniki, a także dyskretne wloty powietrza. Poniżej jest panel klimatyzacji i nawiewu z dużymi pokrętłami, które ułatwiają regulację podczas jazdy.

Zobacz także Testujemy: Alfa Romeo Giulietta - miss Italia - zdjęcia

Natomiast na samym szczycie, tuż przed przednią szybą jest miejsce na składany monitor LED. Obrazowane są na nim funkcje audio, klimatyzacji oraz nawigacji.

Znakomite są fotele, które zapewniają bardzo dobry komfort jazdy, a przy tym są estetycznie wykonane. Wygodna jest również kanapa z tyłu, ale dla trzech pasażerów jest tam raczej za ciasno.

Bagażnik ma pojemność 350 litrów, czyli nieco mniej niż u niektórych konkurentów (np. w BMW 1 – 360 l, Audi A3 – 380 l). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy do dyspozycji jest przestrzeń ładunkowa o pojemności 1045 l.

Mocny i oszczędny turbodiesel

Pod maską testowanej Alfy Romeo Giulietty pracował czterocylindrowy turbodiesel JTDm o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM. Skonstruowana przez inżynierów Fiata jednostka sprawdza się w tym samochodzie i pasuje do jego charakteru. Czyli ma werwę, a przy tym dość oszczędna.

W naszym teście średnie zużycie oleju napędowego było o 1,3 litra wyższe niż podaje producent. Ale czy spalanie na poziomie 5,8 litra na 100 km można uznać za wysokie?

Tym bardziej, że ten diesel aż się prosi o dynamiczne traktowanie. Ułatwia to automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów TCT z dwoma sprzęgłami. Kierowca nie musi się trudzić zmianą przełożeń, a auto z animuszem gna przed siebie.

Ale jak ktoś chce, to może się pobawić z sekwencyjną zmianę biegów. Ale lepiej jest korzystać ze sportowego trybu pracy przekładni. Wtedy obroty silnika są nieco wyższe, a automatyczna zmiana przełożeń szybsza.

W zasadzie jedynym minusem silnika 2.0 JTDm jest hałas, kiedy jest zimny.

Wrażenia z jazdy

Giulietta w tej wersji jest autem, który bardzo dobrze spisuje się podczas jazdy na zakrętach. To m.in. zasługa zawieszenia o utwardzonej charakterystyce.

Dobre walory trakcyjne są również efektem działania systemu czuwającego nad przekładnią TCT. Współdziała on z układem kierowniczym i hamulcowym samochodu, a także z ABS-em. Gorszym doświadczeniem jest pokonywanie kolein, np. podczas wyprzedzania innych pojazdów. 18-calowe koła z oponami o rozmiarze 225/40 sprawiają, że w takich sytuacjach trzeba mocno trzymać kierownicę.

Także przejazd po dziurawej drodze może nie być przyjemnym dla bardziej wrażliwych pasażerów.

Cena i wyposażenie

Alfa Romeo Giulietta już podstawowej wersji Veloce (z silnikiem benzynowym 1.4 105 KM) ma dość bogate wyposażenie. W jego skład wchodzi m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS, system kontroli trakcji VDC, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, reflektory przeciwmgielne, komputer podróżny, radioodtwarzacz CD/MP3, przyciski do sterowania radiem w kierownicy, tempomat. Tak skonfigurowane auto kosztuje 75900 zł.

Do testów otrzymaliśmy auto w najbogatszej wersji Distinctive. W jej wyposażeniu są jeszcze m.in.: wyświetlacz wielofunkcyjny komputera podróżnego, aluminiowe felgi, panel deski rozdzielczej malowany na kolor szary, kierownica i dźwignia skrzyni biegów obszyte skórą. Z silnikiem 2.0 JTDM auto kosztuje 104900 zł.

Ponadto samochód był doposażony w szereg elementów podnoszących komfort jazdy, m.in.: skórzano-materiałową tapicerkę Microfibra (3000 zł), sportową kierownicę obszytą skórą "Pieno Fiore" z czerwoną nicią, większe zaciski hamulców lakierowane na czerwono (1500 zł), czujni parkowania (1200 zł), aluminiowe obręcze 18 cali (4000 zł), podgrzewane przednie fotele (1500 zł), reflektory biksenonowe (3850 zł), nawigacja GPS z wyświetlaczem (6000 zł).

Wśród konkurentów Alfy Romeo Giulietta 2.0 JTDM są m.in. Audi A3 20. TDI 150 KM (118200 zł), czy BMW 1 120d 2.0 184 KM (124671 zł).

Plusy
Przyciągająca stylistyka
Dynamiczny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Nierozgrzany silnik hałasuje
Wąska tylna kanapa

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM- dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, 5-miejscowy
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1956 ccm
Moc i moment obrotowy: 170 KM przy 4000 obr./min., 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,9 s
Prędkość maksymalna: 218 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,3/4,0/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4351/1465/1798/2634 mm
Masa własna: 1395 kg
Pojemność bagażnika: 350 l
Cena auta testowego: 131800 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty