Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Testujemy: BMW F 800 GS – stworzony do podróżowania

Data publikacji: Autor: redakcja.regiomoto

Testujemy: BMW F 800 GS – stworzony do podróżowania Motocykle serii GS, produkowane przez monachijski koncern, są legendą. Sprawdziliśmy, czy BMW F 800 GS jest godnym następcą swoich poprzedników.

Rodzina turystycznych enduro z Niemiec to klasa sama w sobie. Jest to przecież seria, kochana przez wszystkich, którzy wolny czas spędzają podróżując motocyklem w dalekie zakątki świata. Są to zarazem osoby majętne, które stać na maszyny spod znaku kręcącego się śmigła.

Dwa cylindry, ale nie bokser
Właśnie mija trzecia dekada, od kiedy monachijski koncern zaprezentował światu protoplastę wszystkich późniejszych modeli GS. BMW R80GS z 1980 roku było napędzane silnikiem typu bokser. Dziś znajdziemy go tylko w największym GS-ie – modelu 1200.

W „osiemsetce” zastosowano rzędowego dwucylindrowca, który ma taką samą pojemność (798 cm³), jak silnik mniejszego GS 650. Także średnica cylindra oraz skok tłoka są identyczne.

Wersja 800 dysponuje 85-konnym potencjałem mocy oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 83 Nm, z czego znakomita większość dostępna jest już w niskim zakresie obrotów. Dzięki temu kierowca ma do dyspozycji maszynę o niebagatelnych jak na tę klasę osiągach - prędkość maksymalna wynosi ponad 200 km/h.

Tymczasem spalanie – co potwierdziły niezależne testy – oscyluje w granicach 3,7 litra na 100 km. BMW F 800 GS jest więc jednym z najbardziej ekonomicznych motocykli na rynku, a konkurencyjne spalanie osiągają tylko skutery.
Trzeba do tego dodać znakomicie pracującą skrzynię biegów, przełożenia wchodzą precyzyjnie, z mechanizmu nie dochodzą żadne podejrzane odgłosy.

Do pracy i na wyprawę życia
BMW GS 800 to pojazd, który można z powodzeniem użytkować na co dzień, ale sprawdzi się równie dobrze podczas wakacyjnej wyprawy na kręte, górskie trasy. Niewielkie spalanie i 16 litrowy bak (umieszczony pod kanapą), sprawiają, że tankować trzeba mniej więcej co 430 km. Drugą zaletą jest naprawdę wygodna pozycja kierowcy i pasażera, który ma do dyspozycji dwa solidne uchwyty zlokalizowane po bokach motocykla. Trzeba jednak zauważyć, że sama kanapa jest dosyć twarda, co może powodować lekki dyskomfort po kilkuset kilometrach jazdy. Swoje zadanie świetnie spełnia za to owiewka – na podmuchy wiatru narzekać będą tylko wysocy motocykliści.

Po zainstalowaniu kufrów, zwłaszcza gdy w trasę wyruszamy z pasażerem, można wyregulować napięcie wstępne tylnej sprężyny oraz stopień tłumienia jej odbicia. Zawieszenie sprawdza się zarówno na asfaltowych nawierzchniach oraz w terenie, gdzie GS-em można naprawdę ostro powalczyć. Zachęcają do tego silnik, wysoki prześwit oraz przednie koło w rozmiarze 21 cali.

Układ hamulcowy BMW składa się z podwójnej tarczy na przednim kole o średnicy 300 milimetrów oraz pojedynczej z tyłu. Do efektywnego działania przedniego hamulca należy użyć nieco większej siły, jednak całość sprawia dobre wrażenie. W testowanym motocyklu zamontowany był układ ABS, który działał bardzo dobrze, nawet na wyboistych nawierzchniach, (waży dodatkowo tylko 1,5 kilograma). Niemieccy inżynierzy pomyśleli jednak o możliwości wyłączenia tego systemu – ku uciesze miłośników off-roadu.

Do wyboru, do koloru
Testowy GS posiadał kilka elementów z szerokiego wachlarza wyposażenia opcjonalnego. Na pokładzie zainstalowano, oprócz wspomnianego już ABS-u, podgrzewane manetki z dwustopniową regulacją temperatury, diodowe kierunkowskazy, komputer pokładowy informujący m.in. o zewnętrznej temperaturze, średnim zużyciu paliwa, temperaturze płynu chłodzącego, czy aktualnym przełożeniu skrzyni biegów. Do wyboru jest jednak jeszcze długa lista dodatków, jak chociażby wydech Akrapović wykonany z tytanu i włókna węglowego lub zestaw kufrów wraz ze stelażami. Dla prawdziwego miłośnika serii GS BMW przygotowało limitowaną serię "30 Years GS", którą producent wprowadził, by przypomnieć liczne sukcesy sportowe, m.in. w rajdzie Paryż-Dakar. Sygnowane tym znakiem motocykle mają m.in. specjalne malowanie (Alpine White), ochraniacze rąk, czerwone siedzenie z wytłoczonym napisem GS oraz aluminiową osłonę miski olejowej.

Podsumowanie
BMW F 800 GS jest propozycją dla tych, którzy cenią sobie turystyczne walory motocykla. Dzięki wygodnej pozycji, niskiemu spalaniu oraz nieprzeciętnym właściwościom terenowym, ta „beemka” sprawdzi się podczas długich wypraw w nieznane. Równie dobrze będzie sprawować się w codziennej jeździe po mieście. Cena motocykla (39 800 zł) nie jest niska wśród konkurentów o podobnych właściwościach, ale maszyny z Monachium powoli tracą na wartości i są znane z dobrej jakości.

W tej klasie pojemnościowej BMW GS 800 ma kilku konkurentów. Wśród nich jest mocniejszy, ale za to w podobnej cenie (38 900 zł) Triumph Tiger 1050. Z kolei Honda 700V Transalp z silnikiem o mocy 60 KM jest do kupienia za 29 900 złotych.

Plusy:
- mocny i zarazem oszczędny silnik,
- wygodna pozycja jeźdźca i pasażera,
- bardzo dobra jakość materiałów i montażu,
- ABS z możliwością wyłączenia.

Minusy:
- obsługa kierunkowskazów wymagająca przyzwyczajenia,
- twarda i wysoko położona kanapa,
- dość wysoka cena.

BMW F 800 GS - dane techniczne:
Silnik
Pojemność    798cc
System zasilania    Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym, zapłon twin-spark
Przeniesienie napędu
Sprzęgło    Wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów    6-stopniowa
Rama    Stalowa rama przestrzenna z silnikiem przenoszącym obciążenie
Wahacz    Odlewany wahacz aluminiowy
Przednia opona    90/90 - 21 54V
Tylna opona    150/70 – 17 69V
Przednie zawieszenie    Widelec teleskopowy upside-down, średnica 41 mm; skok 230 mm
Tylne zawieszenie    z tłumieniem progresywne,z regulacją napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem. Regulowane tłumienie odbicia; skok 215 mm
Przedni hamulec    Dwie pływające tarcze, średnica 300 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy (ABS w opcji)
Tylny hamulec     Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy (ABS w opcji)
Wymiary
Długość    2320 mm
Wysokość    1350 mm (bez lusterek)
Wysokość siedzenia    880 mm(obniżone zawieszenie 850 mm)
Rozstaw osi    1578 mm
Masa pojazdu (sucha)    185 kg
Poj. zbiornika paliwa    16 l.
Osiągi (dane producenta)
Moc maksymalna    85 KM KM przy 7500 obr/min
Maksymalny mom. obrotowy    83  Nm przy 5750 obr/min
Cena
BMW F 800 GS    39 800 PLN

Karol Biela
Fot. Anna Wrona

Testujemy: BMW F 800 GS – stworzony do podróżowania
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Testujemy: BMW F 800 GS – stworzony do podróżowania

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości