Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)
Dacia Logan MCV wyglądem nie powala na kolana. Nie jeździ też jak sportowe auto. Ma za to inne, bardziej praktyczne zalety. Przede wszystkim jest najtańszym rodzinnym samochodem na rynku.
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)

Fabrycznie nowa Dacia to nierzadko alternatywa dla kilkuletnich używanych aut. Polscy klienci wiedzą, że kupno samochodu z drugiej ręki wiąże się z niemałym ryzykiem, a cennik należącej do koncernu Renault Dacii wydaje się całkiem atrakcyjny. I nie chodzi tu o bogaczy, ale zwykłych zjadaczy chleba.

Przestronne wnętrze, duży bagażnik

W przypadku osób szukających rodzinnego auta ciekawą propozycją może być Dacia Logan MCV, której ceny zaczynają się od 33 900 złotych.

Logan II generacji zaprezentowany został na targach w Paryżu w 2012 roku wraz z bliźniaczym hatchbackiem Sandero.

Wersja kombi, nazwana tak jak w poprzedniku MCV, dostępna jest na rynku od zeszłego roku. Samochód nie wygląda źle. Mocno zaakcentowane przetłoczenia na błotnikach, czy masywna osłona chłodnicy sprawiają, że Dacia w ogóle nie kojarzy się z tanim autem dla ludu.

Gdyby nie oznaczenia producenta, niektórym w ogóle ciężko by było skojarzyć to auto z rumuńską marką.

Oczywiście nie jest to też samochód, którego już sam wygląd wywołuje dreszczyk emocji. Złośliwi przyczepić się mogą do sporej klapy zasłaniającej korek wlewu paliwa.

Deska rozdzielcza Dacii Logan MCV nie różni się niczym od tej z wersji sedan, czy hatchback. Prosty, nieprzeładowany przełącznikami kokpit wykonano jednak z przeciętnej jakości materiałów, a spasowanie poszczególnych elementów nie wyznaczy na pewno nowych standardów w segmencie miejskich kompaktów.

Mało ergonomicznym rozwiązaniem jest też umiejscowienie przycisków do sterowania przednimi szybami na konsoli środkowej.

Jeszcze gorzej jest ze sterowaniem szybami tylnymi. Przyciski znajdują się na tunelu środkowym za dźwignią hamulca postojowego. Kierowca chcąc uchylić tylne okno musi sięgać za siebie, a osoby podróżujące z tyłu porządnie się nachylić. Takie rozwiązanie jest jednak tańsze.

Jeżeli jednak chodzi o miejsce na przednich czy tylnych fotelach to Dacia Logan MCV może walczyć nawet z mniejszymi kompaktami.

Co prawda do regulacji przednich siedzisk służy metalowy pręt, a podczas jazdy po wybojach fotel kierowcy lekko skrzypiał, ale na Dacię Logan trzeba zawsze spojrzeć przez pryzmat pieniędzy, za które możemy kupić to auto.

Bagażnik rumuńskiego kombi należy klasowej czołówki. 573 litry ze złożonymi oparciami oraz 1518 litrów po ich złożeniu robią spore wrażenie nawet na posiadaczach kompaktowych kombi.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Dacii Logan MCV 1.5 dCi

Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)

Dla przykładu Renault Clio Grandtour może poszczycić się w tej konkurencji wynikiem 443/1380 l, a należący do segmentu C Ford Focus w wersji kombi ma bagażnik o pojemności 490/1516 l.

1.5 dCi: wybitnie oszczędny

W gamie silnikowej Dacii Logan dostępnych jest kilka jednostek napędowych konstrukcji Renault. Poza wolnossącym benzyniakiem 1.2 16V/75 KM ,do którego można zamówić fabryczną instalację LPG, do wyboru jest też trzycylindrowy turbodoładowany TCe 90.

W ofercie znajduje się też silnik wysokoprężny 1.5 dCi występujący w dwóch wariantach mocy: 75 oraz 90 KM.

Pod maską testowanej Dacii Logan MCV pracował mocniejszy turbodiesel. Logan z tym silnikiem oferuje wystarczające osiągi (Vmax-173 km/h, start od 0-100 km/h w 12,1 sek.).

Podczas testu w mieście i poza nim samochód spalał 5,5 litra oleju napędowego na "setkę", co nie jest złym wynikiem, zwłaszcza, że pedał przyspieszenia nierzadko wciskany do oporu.

Wydaje się więc bardzo prawdopodobne, że przy spokojnej jeździe - a taką Dacia Logan MCV lubi najbardziej - zużycie paliwa będzie o wiele niższe. Dzięki oszczędnej jednostce napędowej i 50-litrowemu zbiornikowi przejechanie na jednym tankowaniu 1 000 kilometrów nie powinno stanowić większego wyzwania.

Zawsze jest jakieś "ale "...

Podczas jazdy po mieście Dacia Logan spisuje się bardzo dzielnie. Za sprawą sporej wielkości lusterek zewnętrznych w połączeniu z opcjonalnym systemem wspomagania parkowania tyłem (ekstra 650 złotych) nawet znalezienie miejsca postojowego w samym centrum zatłoczonej aglomeracji nie musi być mordęgą.

Mankamentem jest natomiast to, że osłona przeciwsłoneczna nie ma osłony lusterka. Niby mało istotna rzecz?

Podczas szarówki lub jazdy nocą w ogóle nie będzie mam to przeszkadzać, ale w słoneczny dzień wystarczy opuścić osłonę, aby w drgającym lusterku odbijała się nasza klatka piersiowa lub koło kierownicy, co mocno dekoncentruje uwagę.

W trakcie szybszej jazdy wychodzi kolejna wada Dacii Logan MCV. Przy jeździe z prędkościami powyżej 120-130 km/h w kabinie zaczyna się robić głośno, a przy pokonywaniu ostrzejszych zakrętów wychodzi przeciętna precyzja układu kierowniczego.

Cennik i konkurencja

Cennik Dacii Logan MCV zaczyna się od 33 900 złotych. W tej cenie otrzymamy auto w wersji Access z silnikiem 1.2/75 KM.

Prezentowany egzemplarz kosztuje już o wiele więcej. Najbogatsza wersja Laureate (manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby z przodu, zewnętrzne lusterka boczne regulowane i podgrzewane elektrycznie, stalowe 15-calowe obręcze z pełnowymiarowymi kołpakami) w połączeniu z jednostką 1.5 dCi 90 wyceniona została na 51 900 zł.

Do tego - w przypadku prezentowanego egzemplarza - należy dodać m.in. lakier metalizowany (1 900 zł), kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą (310 zł), regulator/ogranicznik prędkości (650 zł), elektrycznie podnoszone szyby tylne (310 zł), czy system MEDIA NAV z 7-calowym ekran dotykowy z nawigacją, radioodtwarzaczem z wejściem USB i jack oraz łącznością Bluetooth, a także z pilotem do sterowania przy kierownicy (950 zł).

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Dacii Logan MCV 1.5 dCi

Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)
Testujemy: Dacia Logan MCV 1.5 dCi - kombi dla oszczędnych (WIDEO)

Wspomniane już Renault Clio Grandtour z pakietem Techno Feel (np. manualna klimatyzacja, 16-calowe alufelgo) oraz z identycznym silnikiem jak w Dacii, kosztuje 62 400 zł.

Seat Ibiza ST z jednostką 1.6 TDI/90 KM i w bogatszej wersji wyposażeniowej Style (m.in automatyczna klimatyzacja, 15-calowe alufelgi) kosztuje 69 700 zł.  

Plusy:- przestronne wnętrze i olbrzymi bagażnik,
- oszczędna jednostka napędowa 1.5 dCi,
- konkurencyjna cena,

Minusy:- precyzja prowadzenia,
- brak osłony lusterka w osłonie przeciwsłonecznej,
- kiepskiej jakości materiały wykończeniowe, **

Dacia Logan TCe 90 - dane techniczne:Nadwozie: 5-drzwiowe, kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 8V, pojemność 1461 ccm
Moc i moment obrotowy: 90 KM przy 3 750 obr./min.; 220 Nm przy 1 750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,1 s
Prędkość maksymalna: 173 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,3/3,5/3,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4492/1550/1733/2634 mm
Masa własna: 1 090 kg
Pojemność bagażnika: 573/1518 l
Cena auta w wersji Laureate: 51 900 zł

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty