Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Fiat 500 po liftingu - ładniejszy i bardziej nowoczesny (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Fiat 500 po liftingu
Fiat 500 po liftingu
Lifting Fiata 500 był taki jak on sam: niewielki, ale efektowny. Włosi uznali, że samochód mimo upływu czasu wciąż dobrze wygląda. Wyposażyli auto w nowe tapicerki i kolorowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz w miejscu tradycyjnych zegarów. Jak teraz jeździ się "pięćsetką"?
Fiat 500 po liftingu
Fiat 500 po liftingu

Fiat 500 to kawał historii włoskiej motoryzacji. To samochód, który w latach 60. i 70. minionego stulecia zmotoryzował Półwysep Apeniński. Między 1957 a 1975 rokiem wyprodukowano ponad 4 mln sztuk tego auta, a ponieważ było tanie, kupowali je nawet niezbyt zamożni włoscy robotnicy. Można śmiało powiedzieć, że w Italii był tak samo ważny jak Citroen 2CV we Francji i Volkswagen Garbus w Niemczech. Produkcja "pięćsetki" zakończyła się w 1975 roku, by rozpocząć się na nowo w 2007 roku. Wtedy na drogi wyjechała współczesna wersja tego auta. Fiata 500 niedawno zmodernizowano. Samochód właśnie trafił do polskich salonów.

Fiat 500 - cztery wersje silnikowe

Samochód jest oferowany w czterech wersjach silnikowych. Podstawowa to ośmiozaworowe 1,2 o mocy 69 KM znane m.in. z Pandy. Dwa pozostałe benzyniaki to dwucylindrowe 900-tki doładowane turbosprężarką. Dzięki temu silnik chociaż niewielki, oferuje 85 lub 105 KM. Gamę uzupełnia turbodiesel 1,3 Multijet o mocy 95 KM. Wyjściowo samochody są oferowane z pięciobiegową skrzynią manualną, ale za dopłatą można ją zamienić na automatyczną przekładnię Dualogic. Kosztuje 4000 zł i jest dostępna z silnikiem 1,2 oraz słabszą wersją 900-ki.

My do testu wybraliśmy wersję 1,2 Sport z przekładnią manualną. Właściwości samochodu sprawdziliśmy na ulicach Rzeszowa oraz na autostradzie A4.

Środowiskiem naturalnym włoskiego z polskiej fabryki jest miasto i tu Fiat 500 spisuje się bardzo dobrze. Jest zwrotna, a dzięki wspomaganiu kierownicy i niewielkim rozmiarom bardzo łatwo nią manewrować. W trasie mimo niewielkiego silnika pozwala dotrzymać kroku większym pojazdom. Samochód bez trudu rozpędza się do 120-140 km/h nie generując przy tym nadmiernego hałasu i drgań. Jadąc z taką prędkością samochód zużywa ok. 7 litrów na 100 km. Zwalniając do 90 km/h zużycie można obniżyć do ok. 4,5-litra na 100 km. W mieście średnie zużycie paliwa wynosi 7 litrów na 100 km.

Zawieszenie małego Fiata to z przodu tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna. Jest sztywne, co za zaletę należy uznać przede wszystkim na równych drogach. Szczególnie, jeśli wybierzemy wersję, taką jak testowana, która będzie wyposażona w 16-calowe felgi i niskoprofilowe, szerokie opony. Takie zestawienie gwarantuje stabilne zachowanie samochodu na drodze, ale nieznacznie obniża komfort jazdy po nierównych nawierzchniach. Mimo to pracę układu oceniamy wysoko.

Wnętrze Fiata 500 - ciasno, ale ładnie

Wnętrze "pięćsetki" jest bardzo efektowne. Obły kokpit w centralnej części ma radioodtwarzacz i półkę, na której umieszczono wysoko zamocowany lewarek zmiany biegów. Obok niego kierowca znajdzie panel sterowania klimatyzacji i przyciski opuszczające szyby. Ten ostatni element wymaga przyzwyczajenia, bo początkowo kierowca chcący uchylić okno odruchowo sięga ręką w kierunku drzwi. Tam znajduje jednak tylko klamkę i przyciski regulacji lusterek.

Największym minusem jest brak tradycyjnego, zamykanego schowka. Zamiast niego w kokpicie jest wąska szczelina, do której można włożyć dokumenty i niewielkie przedmioty. Ponieważ jest wykonana pod kątem, podczas jazdy nic z niej nie wypada. Półka jest jednak także w miejscu tradycyjnie wykorzystywanym na lewarek oraz po lewej stronie, na wysokości kolana kierowcy. Schowki znajdziemy ponadto w drzwiach.

Fiat 500 to miejskie auto, dlatego nie należy spodziewać się spodziewać po nim obszernej kabiny. Z przodu spokojnie można zmieścić dwie dorosłe osoby, ale z tyłu w miarę wygodnie usiądą tylko dzieci. Dorosłych pasażerów da się tutaj posadzić, ale dach opadający ku tyłowi będą mieli nad samymi głowami, co u niejednego wywoła klaustrofobiczne doznania. Dlatego kanapę należy potraktować raczej jako miejsce awaryjne albo przedłużenie 185-litrowego bagażnika.

Wykonanie samochodu jest jednym z najlepszych w segmencie A. Nie ma tu np. odsłoniętych blach na drzwiach jak chociażby w Toyocie Aygo czy Volkswagenie Up i Skodzie Citigo. Tapicerką i tworzywem są pokryte wszystkie elementy. W bogatszych wersjach auto można wyposażyć w skórzaną tapicerkę i lakierowane na różne kolory elementy wykończeniowe. Poziom dowolności jest tu bardzo duży i kokpit wcale nie musi pozostać czarny, albo szary.

Wyposażenie Fiata 500 - wyjściowo bez klimatyzacji

Fiat 500 jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia. Podstawowa – Pop to m.in. elektryczne wspomaganie kierownicy, którego moc można zwiększyć naciskając przycisk City. Dzięki temu łatwiejsze staje się manewrowanie samochodem na ciasnych ulicach i parkingach. Jest także komputer pokładowy, ale zestaw wskaźników pozostaje tu tradycyjny, z prędkościomierzem ze wskazówką. Auto ma centralny zamek z pilotem, światła do jady dziennej, radioodtwarzacz CD/MP3 z sześcioma głośnikami i wskaźnik podpowiadający najbardziej odpowiedni moment na zmianę biegu. Dzięki temu obniża się z użycie paliwa.

Testowana wersja Sport ma dodatkowo skórzaną, multimedialną kierownicę stylizowaną na wersję Abarth. Znawcom tematu spodoba się, że u dołu jej obręcz jest spłaszczona. Tylne szyby są delikatnie przyciemniane. Dodatkowy, sportowy pakiet wyposażenia to m.in. tylny spojler, chromowana końcówka wydechu i listwy na progach oraz efektowne, dobrze wyprofilowane fotele. Kierowca może regulować jego wysokość a pasażer ma pod siedziskiem schowek. Samochód ma ponadto 16-calowe alufelgi z niskoprofilowanymi oponami w rozmiarze 195/45. Dopłaty nie wymaga manualna klimatyzacja, a system multimedialny to poza radiem i głośnikami z niższej wersji także system głośnomówiący z funkcją rozpoznawania głosowego. Cyfrowy zestaw wskaźników z 7-calowym, kolorowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym TFT to standard.

Mnogość dodatków daje jednak możliwość indywidualnej konfiguracji samochodu na setki sposobów. Kierowca może wybrać nawet kolor kluczyka, wzór specjalnych naklejek i emblematów na nadwozie, dozowniki zapachów a także uchwyty na deskę snowboardową i iPoda. Jest także 14 rodzajów felg aluminiowych i tyle samo kolorów.

Małe auta, niewielkie pieniądze

Ceny Opla Adam, który wydaje się być największym konkurentem Fiata 500, startują od 43300 zł. Za tę cenę dostajemy samochód z silnikiem 1.2 o mocy 75 KM. W standardzie jest m.in. układ ESP, komplet poduszek i kurtyn powietrznych, centralny zamek i radio. Za klimatyzację manualną trzeba dopłacić 2600 zł. 

W podstawowej wersji wyposażenia Pop Fiat 500 z silnikiem 1,2 69 KM kosztuje w tej chwili 36 900 zł.
Wśród najciekawszych konkurentów na pewno trzeba wymienić Volkswagena up!, który w wersji 1,0 60 KM kosztuje 32 590 zł. Skoda Citigo z takim samym silnikiem to z kolei 35 090 zł.

Tańsza jest nowa Toyota Aygo 1,0 VVT-i 69 KM. W wersji trzydrzwiowej cena katalogowa po rabacie to już 28 900 zł. Ale niestety jest dostępna tylko w jednej wersji silnikowej.

Fiat nie jest najtańszą propozycją w klasie, ale naszym zdaniem jest wart nieco wyższej ceny. Bo oprócz praktyczności, ma także oferować styl i możliwość wyróżnienia się z tłumu. W porównaniu do niemiecko-czeskiego duetu jest przede wszystkim ładniej wykonany. Znacznie atrakcyjniej prezentuje się także jego nadwozie, które nawiązuje do starej "pięćsetki" i bardzo wyróżnia się na ulicy. Porównując go z Toyotą, trzeba przyznać, że w obu przypadkach kierowca dostaje sporo możliwości aranżacji wnętrza i nadwozia. Pod tym względem oba samochody wypadają porównywalnie, chociaż i tu Fiat idzie nieco dalej.

Szukając samochodu klasy A, jego kandydaturę do miejsca w garażu warto wziąć poważnie pod uwagę jeszcze z jednego powodu. Jako samochód bardzo oryginalny i modny, powoli traci na wartości. Nawet samochody z początku produkcji, a więc 6-7-letnie ciągle kosztują w granicach 23-25 tys. zł.

Fiat 500 1,2 Sport
Nadwozie i liczba miejsc: dwudrzwiowe, 4 miejsca
Pojemność silnika: 1242 ccm
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Moc: 69 KM
Maks. moment obrotowy (Nm/obr.): 102/3000
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 sek.
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,4/4,3/5,1 l/100km
Wymiary (dł./szer./wys.): 3546/1627/1488 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Masa: 940 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 35 l
Pojemność bagażnika: 185/520 l
Cena testowanego egzemplarza: 50 300 zł

Plusy
- rewelacyjna stylistyka
- duże możliwości konfiguracji auta
- wygodne fotele
- świetne silnik TwinAir

Minusy
- trudny dostęp do tylnej części kabiny
- brak zamykanego schowka

Rynkowi konkurenci

- Opel Adam

- Volkswagen up!
- Skoda Citigo

- Toyota Aygo

- Peugeot 108
- Citroen C1
- Hyundai i10
- KIA Picanto

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Normal

0

21

MicrosoftInternetExplorer4

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty