Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Fiat Linea – włoski sedan dla rodziny

Bartosz Gubernat
Testujemy: Fiat Linea – włoski sedan dla rodziny
Testujemy: Fiat Linea – włoski sedan dla rodziny
Fiat ma swoje atuty: pojemny bagażnik, wygodne wnętrze i rewelacyjny, turbodoładowany silnik. Minus należy się przede wszystkim za cenę, którą Fiat Linea dorównuje Skodzie Octavii, Hondzie Civic i Volkswagenowi Jettcie.
Testujemy: Fiat Linea – włoski sedan dla rodziny
Testujemy: Fiat Linea – włoski sedan dla rodziny

Seryjna produkcja Fiata Linea rozpoczęła się w 2007 roku. Auto opracowane na bazie popularnego Grande Punto zastąpiło na rynku Albeę, która z kolei była następcą Sieny. Linea to kompaktowy, czterodrzwiowy sedan przygotowany z myślą o typowej rodzinie 2+2. M.in. dlatego wyposażono ją w foremny bagażnik mieszczący aż 500 litrów ładunku.

Rodzinne wnętrze włoskiego sedana
Szczególnie wygodnie jest z przodu. Miękkie fotele i dobra widoczność zapewniają przyjemne podróżowanie. Z tyłu w miarę komfortowo mogą jechać dwaj pasażerowie. Jeśli przednie fotele są mocno cofnięte, wymaga to jednak odpowiedniego ułożenia nóg. Trzecia osoba wówczas się tu jednak nie zmieści. Niedogodności rekompensują montowane seryjnie przyciemniane tylne szyby, które podnoszą komfort jazdy szczególnie w słoneczne dni. Linea mogłaby mieć jednak więcej schowków. Poza głównym, przed pasażerem jadącym z przodu jest tu jeszcze tylko półeczka na monety (nad środkową konsolą). Niezagospodarowany w ten sposób jest m.in. podłokietnik.

Jakość materiałów, którymi wykończono wnętrze nie budzi zastrzeżeń. Miękka tapicerka foteli i boczków, dobrze spasowane plastiki oraz obszyta skórą kierownica robią bardzo dobre wrażenie. Drażni jedynie zapinany na rzep mieszek na lewarku zmiany biegów.

Silnik na piątkę, gorzej ze skrzynią biegów

Jak jeździ Linea? Do testu wybraliśmy samochód z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem „T-Jet” o poj. 1,4 litra. Mimo niewielkiej pojemności jednostka pozwala na naprawdę przyjemną jazdę. Setkę auto osiąga już w 9,2 sek., a rozpędzenie się do 160-170 km/h nie jest dla niego żadnym problemem. Obecność turbosprężarki jest szczególnie odczuwalna podczas wyprzedzania i redukcji biegów. W Lineę wstępuje wtedy chochlik, który w pewnym stopniu pozwala poczuć się, jak na trasie rajdów samochodowych.

Nieco więcej oczekiwaliśmy od skrzyni biegów. W porównaniu do Brava, które oferowane jest z przekładnią sześciobiegową, tutaj skrzynia sprawia wrażenie miękkiej i czasami utrudnia precyzyjne wrzucanie biegów. Zawieszenie Linei jest stosunkowo sztywne, ale bardzo dobrze tłumi nierówności.

Komputer i klimatyzacja bez dopłaty

Wyposażenie Linei w testowanej wersji Emotion to bardzo mocna strona tego auta. W cenie są m.in. automatyczna klimatyzacja, chromowane listwy i klamki, szesnastocalowe alufelgi, elektryczna regulacja fotela w odcinku lędźwiowym, przyciemniane tylne szyby czy komputer pokładowy pokazujący nawet poziom wykorzystania turbiny. Auto ma również czujniki parkowania oraz system głośnomówiący „Blue&Me” sterowany z kierownicy, wykorzystujący technologię Bluetooth. Audio to radioodtwarzacz CD/MP3 z sześcioma głośnikami. Wyjściowa cena samochodu z lakierem metalizowanym to 64 790 zł.

Mocna konkurencja

Rozważając kupno Fiata Linei warto porównać ją z Renault Megane, Fordem Focusem, Volkswagenem Jettą, Hondą Civic i Skodą Octavią. Chociaż na pierwszy rzut oka w tym towarzystwie najsolidniej prezentują się Skoda i Honda, które z pewnością najwolniej będą tracić na wartości, Linea też ma swoje atuty. To przede wszystkim turbodoładowany silnik, który potrafi dać wiele przyjemności z jazdy. Nie bez znaczenia jest także cena, która choć wysoka w bogatszych wersjach, przy aktualnych rabatach można stopnieć w podstawowej wersji do ok. 40 000 zł. Trzeba przyznać, że przy takiej ofercie konkurencja wymięka.

Plusy
- dynamiczny i oszczędny silnik
- wysoki poziom wyposażenia
- duży bagażnik

Minusy
- nieprecyzyjna skrzynia biegów
- mała liczba schowków
- wysoka cena testowanej wersji

Fiat Linea 1,4 T-Jet – dane techniczne

Nadwozie i liczba miejsc: czterodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1368 ccm
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min: 206/2500
Moc: 120 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Liczba cylindrów: 4
Turbina: tak
Skrzynia biegów: manualna, pięciostopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 sek.
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,3 / 5,3 / 6,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4560/1494/1730 mm
Rozstaw osi: 2603 mm
Masa: 1200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Cena testowanego egzemplarza: 64 790 zł

 

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty