Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Fiat Panda 1.3 MultiJet - oszczędny maluch z Włoch (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Fiat Panda 1.3 MultiJet – oszczędny maluch
Testujemy: Fiat Panda 1.3 MultiJet – oszczędny maluch
Fiat Panda to w Polsce popularny model. W wersji z silnikiem wysokoprężnym auto ma istotną zaletę – mało pali.
Testujemy: Fiat Panda 1.3 MultiJet – oszczędny maluch
Testujemy: Fiat Panda 1.3 MultiJet – oszczędny maluch

Panda, która aktualnie jest w sprzedaży, to model trzeciej generacji. Na polskim rynku zadebiutowała na początku 2012 roku. W porównaniu do poprzednika, samochód urósł pod każdym względem. Nowy model wydłużył się o 11 cm, poszerzył o 5 cm oraz urósł o 1 centymetr.

W nowym nadwoziu można dopatrzeć się kontynuacji stylistyki znanej w Pandy drugiej generacji. Projektanci zachowując bryłę poprzedniczki obniżyli współczynnik oporu powietrza do wartości Cx 0,32. Ale jednocześnie bryle nadwozia dodano nieco muskulatury. Np. wyraźnie zaakcentowano nadkola, czy maskę silnika.

Sympatyczna kabina

W kabinie znajdziemy nowy i graficznie bogatszy zestaw przyrządów oraz nowe wzory tapicerki. Całość wygląda sympatycznie, co w małym aucie ma duże znaczenie. Chodzi o to, aby kierowcy i pasażerom stworzyć w małym aucie przyjazne warunki podróżowania.

Naszym zdaniem wrażenie, które nadaje kabina Pandy jest jak najbardziej pozytywne. Oczywiście od auta klasy mini nie można oczekiwać, że będzie w nim nadmiar przestrzeni. Na kanapie z tyłu są trzy miejsca (są trzy zagłówki), ale umieszczanie tam trzech pasażerów nie jest dobrym pomysłem. Jeśli już – to na krótkiej trasie.

Te niedostatki rekompensują funkcjonalne rozwiązania, takie jak np. duża liczba podstawek na napoje pomiędzy fotelami oraz poręczne półki, np. na desce rozdzielczej przed fotelem pasażera. Co prawda jedna z naszych redakcyjnych koleżanek stwierdziła, ze jest ona za mała na damską torebkę, ale dobrze, że jest.

Podobał nam się panel systemu audio i klimatyzacji oraz dźwignia zmiany biegów, którą wkomponowano na czymś w rodzaju półki w centralnej konsoli. Dzięki temu dźwignia jest łatwo dostępna dla kierowcy, który sięga do niej niemal intuicyjnie.

Także odpowiednio dobrano grubość koła kierownicy, która wygodnie leży w dłoniach.

Żwawy diesel

W testowym modelu pracowała czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa z serii MultiJet o pojemności 1,3 litra generująca moc 75 koni. Jak na taki samochód jest to wartość zupełnie wystarczająca.

Jednak dla użytkownika o wiele większym powodem do zadowolenia będzie niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 4,5 litra na 100 km, tylko o 0,6 litra więcej niż wynika to z danych technicznych pojazdu.

W ograniczeniu zużycia paliwa zapewne ma też udział system start/stop, który czasowo wyłącza silnik podczas zatrzymania (np. na czerwonym świetle) i uruchamia go automatycznie po naciśnięciu pedału sprzęgła.

Dobrą ocenę wypada też wystawić kulturze pracy tej jednostki napędowej. Motor pracuje miękko i cicho. Za to praca dźwigni skrzyni biegów mogłaby być lepsza. Podczas przełączania przełożenia z biegu drugiego na trzeci drążek pracuje mało precyzyjnie.

Na miejski żywioł

Podczas jazdy sprężyście zestrojone zawieszenie nieźle radzi sobie z pokonywaniem nierówności. Ale jednocześnie nie jest to specjalista od dynamicznego pokonywania zakrętów. Stosunkowo wysokie nadwozie wychyla się na łukach i lepiej sobie darować rajdowe popisy.

Tym bardziej, że i nie sprzyja temu dość miękka charakterystyka zawieszenia. Ale to akurat spodoba się pasażerom, którzy nie muszą się obawiać o swoje głowy w trakcie pokonywania poprzecznych nierówności.

Testową Pandę wyposażono w dość duże, jak na takie auto koła (15 cali), które sprawiają, że pojazd nie boi się krawężników. Ponadto nieduże gabaryty tego samochodu pozwalają na łatwe parkowanie.

Na tle konkurencji

W segmencie mini Fiat Panda ma kilku konkurentów. Najgroźniejszym jest Kia Picanto. Panda w bazowej wersji Fresh z podstawowym silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM kosztuje 31990 zł. W wyposażeniu standardowym znajdziemy cztery airbagi, ABS, elektryczne sterowane szyby z przodu, centralny zamek i światła do jazdy dziennej.

Ceny Kia Picanto (w wersji 5-drzwiowej) rozpoczynają się od kwoty 32490 zł. Bazowym silnikiem jest benzyniak 1.0 o mocy 69 KM. Standardowe wyposażenie auta jest nieco bogatsze niż Pandzie. Znajdziemy tam m.in. sześć airbagów, ABS, elektryczne sterowane szyby z przodu, centralny zamek i światła do jazdy dziennej komputer pokładowy, system Isofix, alarm, wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni biegów.

Natomiast jeśli chodzi o silnik Diesla to Panda jest jedynym przedstawicielem segmentu mini, w którym można wybrać ten rodzaj napędu.

Zobacz także: Testujemy: Fiat 500 TwinAir - turbocwaniak z Polski 

W bazowej wersji Panda 1.3 MultiJet kosztuje 47990 zł. Jest skonfigurowana w wersji wyposażeniowej Easy, która oprócz elementów, które występują w wersji Fresh, zawiera dodatkowo kluczyk z pilotem do centralnego zamka, lusterka w kolorze nadwozia, elektryczne wspomaganie kierownicy z systemem City.

Testowe auto było bogato doposażone. Znalazły się tam m.in. kierownica i gałka zmiany biegów pokryte skórą (600 zł), system ESP (1500 zł), tylne czujniki parkowania (1000 zł), fotel kierowcy z regulacją wysokości (500 zł), pakiet Sound (system GPS Blue&Me, radio CD+MP3, sterowanie radiem z kierownicy – 2500 zł), klimatyzacja manualna (3500 zł), listwy boczne ochronne w kolorze czarnym (400 zł), elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne (500 zł), światła przeciwmgielne (700 zł), przyciemnione szyby boczne i tylna (500 zł), klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia (200 zł).

Plusy
Oszczędny silnik
Wysoka jakość wykonania
Sympatyczne wnętrze

Minusy
Wychyły nadwozia na zakrętach
Niedopracowana dźwignia zmiany biegów

Fiat Panda 1.3 MultiJet - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1248 ccm
Moc i moment obrotowy: 75 KM przy 4000 obr/min; 190 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,8 s
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,7/3,5/3,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 3653/1551/1882/2300 mm
Masa własna: 1035 kg
Pojemność bagażnika: 225 l
Cena auta testowego: 57590 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty