Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost - ponad sto koni z litra (FILM)

Karol Biela
Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost –  (foto, film)
Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost – (foto, film)
Trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost montowany jest jak na razie w modelu Focus. Czy kompaktowe auto z litrową jednostką napędową to dobre połączenie?
Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost –  (foto, film)
Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost – (foto, film)

W epoce motoryzacji już dawno rozpoczęło się zmniejszanie pojemności skokowej silników, odejmowanie im cylindrów i wprowadzanie - w ramach wyrównania mocy i momentu obrotowego – turbodoładowania oraz bezpośredniego wtrysku paliwa. Wszystko po to, by ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2.

Efektem tego był m.in. Volkswagen Golf, uznawany za wzorzec samochodu kompaktowego, który już dobrych kilka lat temu pojawił się w wersji z silnikiem 1.2 TSI. Ta 4-cylindrowa jednostka napędowa generowała 105 KM przy 5000 obr./min. i osiągała 175 Nm dostępnych w przedziale od 1550 do 4100 obr./min. Teraz silnik 1.2 TSI jest oferowany w wielu autach koncernu VW.

W rywalizację na zmniejszanie zużycia paliwa bez straty dla osiągów włączył się także Ford.

Pierwszym modelem w europejskiej ofercie Forda, w którym zamontowano silnik 1.0 l EcoBoost jest reprezentant segmentu kompaktowego, czyli Focus.

Wizualnie taki sam

Do testów otrzymaliśmy czarnego Forda Focusa w wersji Trend. W standardzie samochód posiadał m.in. poduszki czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne dla obu rzędów siedzeń, manualną klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby z przodu i 16-calowe stalowe koła. Poza tym Focus doposażony został w pakiet comfort 3 obejmujący także przednie światła przeciwmgielne, konsolę centralną premium, podgrzewaną przednia szybę oraz elektrycznie podgrzewane lusterka boczne (dodatkowo 1 800 zł).

W kwestii wykonania i dopasowania materiałów kompakt Forda nie odstaje ani nie wyróżnia się na tle konkurentów. Kierowca może łatwo znaleźć dla siebie wygodną pozycję, a pasażerowie, mają w miarę komfortowe warunki podróżowania. Pod warunkiem oczywiście, że z tyłu nie usiądą trzy osoby.

Bagażnik Focusa mieści z rozłożoną tylną kanapą 316 litrów (z kołem dojazdowym,), a po jej rozłożeniu 1101 litrów. W przypadku VW Golfa jest to odpowiednio 350 i 1305 litrów.

1.0 EcoBoost: silnik roku 2012

Od 1999 roku międzynarodowe jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych wybiera w kilku kategoriach najlepszą jednostkę napędową. W 2012 roku tytuł International Engine of the Year przypadł w udziale trzycylindrowemu, turbodoładowanemu, benzynowemu silnikowi Forda o pojemności 999 ccm, który dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 100 i 125 KM.

W testowanym Fordzie Focusie zamontowano mocniejszą odmianę silnika EcoBoost. Ta kompaktowych rozmiarów konstrukcja został zaprojektowana w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech, a produkcja odbywa się fabryce w Rumunii i niemieckiej Kolonii.

Poza turbosprężarką Continental, zmiennymi fazami rozrządu (Ti-VCT: z ang. Twin Independent Variable Camshaft Timing) i bezpośrednim wtryskiem paliwa konstruktorzy zastosowali kilka ciekawych pomysłów mających zmniejszyć zużycie paliwa, ale nie zapomnieli także o kulturze pracy „litrowego" silnika.

Jednym z takich rozwiązań jest odlanie kadłuba silnika z żeliwa, dzięki czemu szybciej następuje rozgrzanie do temperatury roboczej, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium. Poza tym, aby zrezygnować z wałków wyrównoważających, które dodatkowo obciążają jednostkę napędową, nie wyważono koła zamachowego i pasowego.

Litrowy silnik w kompakcie?

Z danych technicznych wynika, że silnik osiąga 125 KM przy 6 000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy dostępny jest w przedziale od 1400 do 4500 obr./min. i wynosi 170 Nm, przy czym chwilowo może skoczyć do 200 Nm.

Po przekręceniu kluczyka nie dochodzą do nas żadne odgłosy świadczące o tym, że pod maską pracują trzy, a nie cztery cylindry. Wrzucamy pierwszy z sześciu biegów i ruszamy.

Po kilku kilometrach miejskiej jazdy wyraźnie czuć lekki niedostatek wynikający z małej pojemności. Jeżeli zwolnimy i na „dwójce" będziemy chcieli rozpędzać auto trzeba poczekać, aż wskazówka obrotomierza dojedzie do 1 500 obrotów. Na światłach przy ruszaniu też trzeba dodać więcej gazu.

Kiedy zaś będziemy chcieli pojechać bardziej dynamicznie musimy utrzymywać silnik w zakresie od 3 do 4 tysięcy obrotów. Ale wtedy - i w zasadzie tylko wtedy - odgłos pracy jednostki napędowej przypomina nam o tym, że pod maską pracują trzy cylindry w rzędzie.

Według producenta przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmować ma 11,3 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 193 km/h. To całkiem niezłe osiągi jak na samochód, który spalać ma średnio 5 litrów benzyny bezołowiowej na „setkę".

W teście takie zużycie paliwa było nieosiągalne. Komputer pokładowy pokazywał wyniki zbliżone do 9 litrów, ale trzeba pamiętać, że opisywany egzemplarz miał na liczniku trochę ponad 200 kilometrów przebiegu, więc nie był w ogóle dotarty.

Manualna skrzynia i system auto-stop

Standardowo do silnika 1.0/125 KM montowana jest 6-biegowa manualna przekładnia Durashift (w wersji 100 KM 5-przełożeń). Jej działanie uznać można za bardzo dobre. Żaden bieg nie haczył, a skok lewarka i siła jakiej trzeba użyć, aby wrzucić poszczególne przełożenia jest odpowiednio dobrana.

Kliknij w zdjęcie poniżej, aby przejść do galerii

Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost –  (foto, film)
Testujemy: Ford Focus 1.0 EcoBoost – (foto, film)

Do wyposażenia standardowego należy w wersjach silnikowych EcoBoost również system Auto–Start–Stop, który pomaga zaoszczędzić paliwo w miejskich korkach.

Prowadzi się jak po sznurku, ale...

O zawieszeniu Forda Focusa napisano już wiele. Zazwyczaj są to dobre oceny. Także i w tym przypadku nie jest inaczej.

Chociaż chwilami wydawało się, że Focus z cięższą jednostką napędową, jaką bez wątpienia jest 1.6 TDCi, nieco lepiej prowadzi się w ostrzejszych zakrętach. Litrowy silnik nie dociąża na pewno przedniej osi w takim stopniu jak turbodiesel. 

Cennik i konkurencja

Testowany 5-drzwiowy Ford Focus 1.0/125 KM w wersji Trend doposażony w pakiet comfort 3, koło dojazdowe (dodatkowo 300 zł) oraz lakier metalizowany Panther Black (plus 1 950 zł)kosztuje 74 350 zł.

Za podobne pieniądze można kupić VW Golfa w opcji Comfortline 1.2 TSI 105 KM, którego ceny rozpoczynają się od 70 460 zł (manualna klimatyzacja, alufelgi, ale brak ogrzewania przedniej szyby).

Plusy:
- kulturalna praca jednostki napędowej,
- precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
- dopracowane zawieszenie,

Minusy:
- brak mocy w niższym zakresie obrotów,
- mniejszy od konkurentów bagażnik

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Trend - dane techniczne

Nadwozie: hatchback, 5-miejscowe
Zespół napędowy: silnik 999 ccm, benzyna R3 turbo
Moc i moment obrotowy: 125 KM przy 6 000 obr./min; 170/200 Nm, przy 1400-4500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa, manualna; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,3 s
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,3/4,2/5,0 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 4358/1484/1823/2648 cm
Cena testowanego auta:74 350 zł 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty