Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)
Olbrzymi bagażnik, przestronne wnętrze i 163-konny silnik Diesla to niezaprzeczalne zalety Forda Mondeo kombi. Brakuje mu jednak nieco charakteru.
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)

Obecna na rynku IV generacja Forda Mondeo produkowana jest od ponad sześciu lat. W połowie 2010 roku auto przeszło facelifting, który polegał m.in. na wyposażeniu auta w opcjonalne światła do jazdy dziennej LED, zmieniono również wloty powietrza w przednim zderzaku. Wewnątrz lekkie zmiany wprowadzono w kokpicie, użyto także lepszej jakości materiałów, a tapicerka zyskała nowe wzory.

W 2014 roku w Europie pojawić się ma najnowsze wcielenie Forda Mondeo, którego amerykański odpowiednik o nazwie Fusion pokazano już na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2012 roku.

Sprawdziliśmy, czym może przekonać do siebie ciągle dostępna na polskim rynku IV generacja. Do naszej redakcji trafił model z nadwoziem kombi oraz z wysokoprężną jednostką 2.0 TDCi 163 KM.

Dla ojca rodziny i dla managera

Ford Mondeo kombi to sporej wielkości auto. I to nawet na tle konkurentów z segmentu. Krótszy i węższy jest na przykład VW Passat Variant, czy Honda Accord Tourer.

Sylwetka Forda zdążyła się już mocno opatrzeć. W końcu Mondeo popularne jest wśród flot firmowych, czy korporacji taksówkowych, co nie wszystkim może się spodobać. Nie oznacza to jednak, że samochód źle się prezentuje. Wręcz przeciwnie. To najlepiej - przynajmniej dotychczas - wyglądająca generacja tego modelu. Choć niektórym konkurentom - jak choćby Maździe 6 - nie dorównuje.

Wnętrze pojazdu jest bardzo obszerne. W przednim rzędzie miejsca powinno starczyć nawet dla "ponadgabarytowych" pasażerów (zarówno tych wzdłuż, jak i tych wszerz). Również kierowca ma możliwość znalezienia dogodnej pozycji za "kółkiem".

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii zdjęć z testu Forda Mondeo kombi 2.0 TDCI

Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)

Pewnym mankamentem jest połączenie klasycznego prędkościomierza z umieszczonym pośrodku zegarów dużym kolorowym wyświetlaczem. Wymaga przyzwyczajenia, bo potrafi rozpraszać uwagę kierowcy.

Na tylnej kanapie wygodnie usiądzie trójka dorastających dzieci. Zmieści się tam też troje dorosłych, oczywiście pod warunkiem, że nie będą ani koszykarzami, ani zawodnikami sumo.

Testowany egzemplarz posiadał tapicerkę z jasnej tkaniny, która może i dobrze się prezentuje, lecz jest mało praktyczna w codziennym użytkowaniu.

Bagażnik z ukrytym pod podłogą zapasowym kołem dojazdowym mieści 537 litrów, a po rozłożeniu oparć kanapy przestrzeń zwiększa się do 1728 litrów (licząc do linii dachu). W przypadku codziennego użytkowania wystarczy standardowa powierzchnia kufra, gdzie zmieści się spacerowy wózek dziecięcy. Po złożeniu oparć można przewieźć już większe pakunki np. do firmowego magazynu.

Silnik 2.0 TDCi: 163 KM i 340 Nm

W gamie jednostek napędowych Forda Mondeo można przebierać. Silników benzynowych jest pięć, a wysokoprężnych cztery. Pod maską prezentowanego egzemplarza pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 163 KM, które osiągane są przy 4 000 obr./min. Jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy. Aż 340 Nm, które dostępne jest w zakresie od 1 750 do 2 250 obrotów sprawia, że pomimo niemałej masy auta, świetnie sprawdza się w tym pojeździe. Jednostka napędowa to najnowsza wersja dwulitrowego turbodiesla, skonstruowanego przez Forda i koncern PSA, właściciela Citroena i Peugeota.

Zarówno za kulturę pracy, jak i za połączenie umiarkowanego zużycia oleju napędowego (w teście około 6,5 litra) z dobrymi osiągami (0-100 km/h w 9,1 sek., prędkość maks. - 215 km/h) należą się wyrazy uznania. Także manualna sześciobiegowa przekładnia nie dawała powodów na marudzenia. Poszczególne przełożenia wchodziły gładko i bez żadnego haczenia.

Jak po szynach

Pod względem komfortu Ford Mondeo nie odstępuje od nowszych konstrukcyjnie pojazdów. Zawieszenie (kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu) dobrze wybiera nierówności, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala kierowcy na naprawdę wiele.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że Mondeo to jedno z lepiej prowadzących się aut segmentu, pomimo upływu wielu lat od premiery tej konstrukcji. Co ciekawe Ford w swoim pojeździe wykorzystuje hydrauliczne wspomaganie kierownicy HPAS, a konkurencyjne samochody mają już układ elektryczny.

Cennik i konkurencja

Ford Mondeo w wersji Titanium, z nadwoziem kombi i jednostką 2.0 TDCi 163 KM wyceniono na 115 800 zł (obecnie można dostać zniżkę w wysokości 15 500 zł w ramach wyprzedaży rocznika 2013). W standardzie samochód posiada np. dwustrefową klimatyzację, 16-calowe alufelgi, elektryczne sterowanie szyb przód/tył, czy światła dzienne LED.

Testowany samochód posiadał jednak bardzo długą listę wyposażenia (m.in. system monitorowania martwego pola BLIS, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, nawigację GPS) przez co cena wzrosła do 149 650 zł.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii zdjęć z testu Forda Mondeo kombi 2.0 TDCI

Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)
Testujemy: Ford Mondeo 2.0 TDCi - dyrektorskie kombi (WIDEO)

VW Passat Variant 2.0 TDI CR 177 KM BlueMotion Technology, z 6-biegową przekładnią manualną wyceniono na 133 390 zł. Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 150 KM, również z ręczną 6-biegową skrzynią kosztuje od 155 900 zł.

Plusy:

- dynamiczny i oszczędny silnik,
- precyzyjna skrzynia biegów,
- przestronne wnętrze i spory bagażnik,
- udane zawieszenie.

Minusy:

- wyświetlacz między zegarami rozprasza kierowcę,
- tegoroczna premiera nowej generacji Mondeo może spowodować szybką utratę wartości obecnego modelu.

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCI - dane techniczne:

Nadwozie: kombi, 5-miejscowe
Silnik: pojemność 1997 ccm, turbodiesel, R4
Moc i moment obrotowy: 163 KM przy 4 000 obr./min; 340 Nm, przy 1750-2250 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa, manualna; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,1 s
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,1/4,2/4,9 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 4837/1512/1886/1722/2850 mm
Cena testowanego auta: 149 650 zł

Karol Biela  

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty