Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - dużo mieści, mało pali (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)
Ford Tourneo Courier 1.6 TDCI oferuje funkcjonalne wnętrze zachowując przy tym niewielkie gabaryty nadwozia. Jednak 95-konny silnik przekonuje do siebie bardziej zużyciem paliwa niż osiągami.
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)

Tourneo Courier to jeden z kilku nowych modeli Forda, które zadebiutowały na polskim rynku w 2014 roku. Ten kombivan wykorzystuje płytę podłogową Fiesty i B-MAX, dzięki czemu jego niewielkie zewnętrzne wymiary przydadzą się na pewno w podczas parkowania w ciasnych uliczkach.

Przód pojazdu wyraźnie koresponduje z innymi pojazdami tej marki. Sporej wielkości osłona chłodnicy, czy wąskie reflektory to wspólne elementy pojawiające się chociażby w najnowszym Focusie czy zmodernizowanej Fieście.

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - gdyby nie ta konsola

W środku także widać elementy stosowane w Fieście, jak chociażby zestaw wskaźników lub trójramienna kierownica. Niestety przeładowana przyciskami konsola centralna to nie jedyny mankament Forda Tourneo Courier. W testowanym aucie o wiele bardziej irytowała obudowa centralnego wyświetlacza, która niemiło trzeszczała podczas jazdy.

Standardowo Ford Tourneo Courier posiada montowane z obu stron odsuwane tylne drzwi - na pewno ułatwiają zajmowanie miejsca na kanapie, ale do ich zamykania lub otwierania trzeba użyć sporo siły. 

Jeżeli chodzi o ilość miejsca we wnętrzu to żaden z pasażerów nie powinien narzekać na przestrzeń nad głową. Co prawda, przy dalej odsuniętych przednich fotelach osoby siedzące z tyłu mogą skarżyć się na niedostateczną ilość miejsca na kolana.

Bagażnik Forda standardowo ma 395 litrów, a po złożeniu oparć foteli można go powiększyć maksymalnie do 1656 litrów (do dachu). Ciekawym rozwiązaniem jest półka bagażnika, którą można umieścić na dwóch różnych wysokościach.

Konkurencyjne pojazdy pod względem możliwości przewozowych wypadają jednak lepiej: Fiat Qubo (330/2500 l), Renault Kangoo (660/2866 l).

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - do spokojnej jazdy wystarczy

Gama jednostek napędowych Forda Tourneo Courier  składa się z trzech turbodoładowanych silników. Najmocniejszy z nich to benzynowy 1.0 EcoBoost 100 KM, a dwa pozostałe to wysokoprężne jednostki 1.5 TDCi 75 KM oraz 1.6 TDCi 95 KM.

Pod maską prezentowanego auta pracował mocniejszy turbodiesel, który oferuje co najwyżej przeciętne osiągi. Prędkość maksymalna Tourneo Courier z silnikiem 1.6 TDCi to 170 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h trwa 14 sekund.

Na szczęście, aby samochód zaczął szybko reagować na wciśnięty pedał przyspieszenia trzeba utrzymywać silnik nieco powyżej 1 500 obr./min.

Słowa uznania należą się precyzyjnie działającej pięciostopniowej przekładni manualnej. Zresztą jedynej w ofercie, bo Ford nie przewidział montażu w tym modelu automatycznych skrzyń biegów. 

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Forda Tourneo Courier 1.6 TDCi Titanium

Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)

Oczywiście nikt nie kupuje takiego pojazdu dla ekstremalnych przeżyć, a raczej do spokojnej jazdy, więc ważniejszym parametrem powinno być w tym przypadku spalanie. Według deklaracji producenta auto zużywać ma 3,8 litra na 100 kilometrów, ale podczas testu udało nam osiągnąć wynik w okolicach 6 litrów  na 100 kilometrów, co - jak na auto z wysokim na ponad 1,7 metra nadwoziem - nie jest złym wynikiem.

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - poręczny w mieście, stabilny na zakrętach

Dzięki niewielkim wymiarom zewnętrznym Ford Tourneo Courier bardzo dobrze radzi sobie na zatłoczonych ulicach, a sporej wielkości zewnętrzne lusterka ułatwiają parkowanie.

Także na trasie kombivan Forda prowadzi się, jak na auto z tego segmentu, całkiem pewnie, chociaż wysokie nadwozie jest podatne na większe podmuchy wiatru.

Nawet szybciej pokonywane zakręty nie robią dużego wrażenia na Tourneo Courier, chociaż do precyzji prowadzenia znanej z osobowych modeli Forda trochę jednak brakuje.

Gdyby jednak kierowca przecenił swoje umiejętności i możliwości auta na straży stoi cały zestaw elektronicznych układów bezpieczeństwa, w tym elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) z systemem wspomagania ruszania pod górę (HSA), czy systemem wspomagania nagłego hamowania (EBA). 

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - cennik i konkurencja

Bazowa wersja Forda Tourneo Courier z jednostką 1.0 EcoBoost i pakietem Ambiente (m.in. elektroniczny układ stabilizacji toru jazdyESC, centralny zamek z pilotem, 15-calowe felgi stalowe z pełnymi kołpakami, elektryczne szyby z przodu i lusterka zewnętrzne, brak klimatyzacji)  wyceniono na 57 072  zł.

Ceny prezentowanego egzemplarza z jednostką napędową 1.6 TDCi i wersją wyposażeniową Titanium (automatyczna klimatyzacja, 16-calowe alufelgi, relingi dachowe, tempomat, światła przeciwmgielne) zaczynają się od 72 570 zł.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Forda Tourneo Courier 1.6 TDCi Titanium

Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)
Testujemy: Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi - nie tylko dla rodziny (WIDEO)

Dla porównania Renault Kangoo z jednostką Energy 1.5 dCi 90 KM i pakietem Limited Collection 2014(ręczna klimatyzacja, 15-calowe alufelgi) wyceniono na 70 450 zł. Z kolei najmniejszy w tym gronie Fiat Qubo 1.3 Multijet 75 KM w wersji Dynamic (manualna klimatyzacja, 15-calowe stalowe felgi) kosztuje obecnie 53 900 zł.

Plusy:

- funkcjonalne wnętrze i spory bagażnik,
- wysoki poziom wyposażenia w wersji Titanium,
- dobre właściwości jezdne,

Minusy:

- trzeszcząca obudowa centralnego wyświetlacza,
- przeciętne osiągi silnika, 

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi 95 KM - dane techniczne:

 Nadwozie: pięciodrzwiowe, kombivan
Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem, 4 cyl., 8V, pojemność 1560 ccm
Moc i moment obrotowy: 95 KM przy 3 600 obr/min; 215 Nm przy 1 500-2 000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 14
Prędkość maksymalna: 170
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 4,4/3,5/3,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4157/1726/1976/2489 mm
Masa własna: 1205kg
Poj. bagażnika: 395 l
Cena auta w wersji Titanium: 72 570 zł.

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty