Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Ford Tourneo Custom - z ekonomicznej do klasy biznes (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia
Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia
Jeśli trzeba wygodnie przewieźć grupę osób to Ford Tourneo Custom jest idealnym rozwiązaniem. Jeździliśmy ośmioosobową wersją z silnikiem Diesla 2.2 TDCi o mocy 155 KM.
Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia
Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia

Tourneo Custom to ubiegłoroczna nowość Forda. Auto bazuje na Transicie Custom (mniejszej wersji Transita), ale w odróżnieniu od tego modelu Tourneo jest oferowany tylko w wersji osobowej i zapewnia znacznie wyższy komfort jazdy.

Lepsza jest też jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Ten samochód ma cechy komfortowego vana, który zapewnia pasażerom wysoki komfort podróży.

Znana linia

Swoim wyglądem Tourneo Custom nawiązuje do nowej linii stylistycznej Forda. Np. w przedniej partii nadwozia pojawił się wielki wlot powietrza, który znamy już z nowych modeli amerykańskiej firmy. Ich charakterystyczne cechy, to m.in. trapezoidalny przedni grill, wyrazista muskularna linia boczna, wydatne nadkola oraz linia okien z typowym skosem w tylnej części pojazdu.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Forda Tourneo Custom

Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia
Testujemy: Ford Tourneo Custom - van do podróżownia

Ponad 40 procent karoserii wykonano ze stali o wysokiej lub bardzo wysokiej wytrzymałości. Standardowo pojazd posiada 12-letnią gwarancję na perforację.
Pojazd jest produkowany w wersji z krótszym rozstawem osi (2933 mm, długość całkowita 4,97 metra - taki model testowaliśmy) lub dłuższym L2 (3300 mm, długość całkowita 5,34 metra).

Dla kierowcy i siedmiu pasażerów

Auto może być oferowane z dwoma (opcja pięcioosobowa) lub trzema rzędami siedzeń (opcja ośmio- lub dziewięcioosobowa – testowaliśmy samochó w tym pierwszym wariancie). Każdy rząd składa się z trzech siedzeń indywidualnych bądź podwójnych, z których każde może być składany pojedynczo. Ponadto oparcia można składać na płasko - co pozwala stworzyć stanowisko pracy lub stolik piknikowy - lub w pionie, dzięki czemu można wygospodarować dodatkową przestrzeń ładunkową.

Dwa tylne rzędy to zupełnie nowa, oryginalna konstrukcja, dzięki której poszczególne siedzenia można dowolnie składać,konfigurować lub demontować. Tylne fotele posiadają regulację kąta nachylenia oparcia oraz podłokietniki dla skrajnych foteli drugiego rzędu. Łącznie jest możliwych 30 różnych ustawień konfiguracyjnych. Przy wszystkich fotelach znajdują się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Ford Tourneo Custom jest wyposażony w parę przesuwanych drzwi oraz w stopnie boczne, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. W standardzie jest unoszona do góry klapa bagażnika.

Deska rozdzielcza jest utrzymana w stylu osobowych Fordów. Poza wymyślnymi tulejami zegarów przed kierownicą, uwagę zwraca środkowa konsola z panelami audio i klimatyzacji wyposażona w wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym pojawiają się również komunikaty komputera podróżnego (chwalebne, że w języku polskim).

Całość jest wykonana z dobrych materiałów, jednak w słoneczne dni na wyświetlaczu pojawiają się refleksy.

Ekonomika górą

Ford Tourneo Custom jest dostępny z jednym, wysokoprężnym silnikiem Duratorq o pojemności 2198 ccm oferowanym w dwóch zakresach mocy: 125 KM i 155 KM. Jeździliśmy autem w tej drugiej wersji napędowej.

Silnik niezbyt szybko reaguje na mocne naciśnięcie pedału gazu, ale chwilę później już z większą ochotą zabiera się do pracy. Jednak czuć, że dynamika nie jest mocną stroną tej jednostki napędowej. Ale w takich samochodach od czasu przyspieszenia do setki bardziej liczy się zużycie paliwa (w standardzie jest m.in. układ Start/Stop). W tej kategorii Tourneo Custom 2.2 TDCi 155 KM ma się czym pochwalić.

Według danych fabrycznych silnik ten zadowala się 6,7 l oleju napędowego na 100 km. Ten wynik niemal udało nam się osiągnąć, bo podczas naszego testu średnie zużycie paliwa wyniosło 6,9 l/100 km.

Kolejnym plusem tego silnika jest cicha praca. Biegi (zastosowano sześciostopniową przekładnię manualną) wybiera się łatwo, a dźwignia działa precyzyjnie.

Na trasie

Prowadząc Forda Tourneo Custom nasuwają się dwa podstawowe wrażenia: auto jest wygodne, ale wyczuwalne są jego dostawcze koneksje (bazą dla tego modelu jest przecież Ford Transit). To nie zarzut, tylko stwierdzenie faktu, bo np. w ciasnych uliczkach manewrowanie tym autem nie jest łatwe.I to pomimo wielu udogodnień, m.in. w standardzie są duże lusterka boczne z podwójnymi zwierciadłami i czujnik parkowania. W opcji jest oferowana kamera cofania. Monitor tego sytemu umieszczono w lusterku wstecznym w kabinie.

Z kolei na trasie Ford Tourneo Custom jest podatny na boczne podmuchy wiatru, zaś na krętych drogach nadwozie ma lekkie tendencje do bocznych wychyłów.

Ale te drobne niedoskonałości nie zmieniają faktu, że generalnie auto jest przyjazne dla kierowcy. Jego plusem jest wygodna pozycja za kierownicą i dobra widoczność do przodu. Dobre warunki jazdy stworzono również dla pasażerów.

Najtańszy Ford Tourneo Custom w odmianie wyposażeniowej Trend, napędzany silnikiem 2,2 TDCI 125 KM kosztuje 144 894 zł. W wyposażeniu standardowym znajdują się m.in. takie elementy jak: sześć airbagów, elektryczne sterowane szyby, światła do jazdy dziennej, uchylne szyby w drugim rzędzie, centralny zamek z pilotem, system Auto-Start-Stop, układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP), ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym (EBW), układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach, system zapobiegający przewróceniu pojazdu, system stabilizacji z kompensacją w zależności od obciążenia pojazdu, reflektory ze światłami doświetlającymi zakręty, reflektory przeciwmgielne, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka boczne, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD/MP3 z USB, zdalne sterowanie systemem audio za pomocą przycisków na kierownicy, komputer pokładowy, podgrzewany i sterowany elektrycznie fotel kierowcy, kierownica obszyta skórą, tempomat, ogrzewana przednia szyba.

W wersji Titanium (tak była skonfigurowane testowane auto) dochodzą jeszcze m.in.: 16-calowe aluminiowe obręcze, alarm, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu, przednie i tylne czujniki parkowania, klimatyzacja tylnego przedziału pasażerskiego, rolety przeciwsłoneczne na oknach bocznych, podgrzewany fotel pasażera elektryczną regulacją. Tak skonfigurowany Ford Toureno Custom (w wersji krótkiej) kosztuje 159 654 zł.

Konkurentami Forda Tourneo Custom z silnkiem 2.2 TDCi 155 KM są np.: Mercedes Vito 2.2 CDI 163 KM Minibus (120 724 zł), Opel Vivaro Minibus 2.0 CDTi 114 KM Tour Cosmo (138 040 zł), Volkswagen Transporter 2.0 TDI 140 KM Kombi (117 351 zł).

Plusy
Wielofunkcyjne wnętrze
Bogate wyposażenie
Ekonomiczny silnik

Minusy
Nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru
Trudności w manewrowaniu na ciasnych ulicach

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi 155 KM – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy van
Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem, 4 cyl., 16V, pojemność 2198 ccm
Moc i moment obrotowy: 155 KM przy 3500 obr/min; 385 Nm przy 1600 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: b.d.
Prędkość maksymalna: b.d.
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,3/6,1/6,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4972/1972/1986/2933 mm
Masa własna: 2092
Cena auta testowego: 159 654 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty