Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (FOTO, FILM)

Karol Biela
Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)
Harley-Davidson Softail Slim ma potężny silnik i surowy wygląd. Czy to wszystko, czego potrzeba w prawdziwym criuserze?
Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)

Kto powiedział, że motocykl stylizowany na lata 40' ubiegłego wieku musi być też przestarzały konstrukcyjnie? No właśnie nikt!

Klasyk prosto z fabryki

Jedną z tegorocznych nowości producenta z Milwaukee jest Harley-Davidson Softail Slim – maszyna nawiązująca do bobberów z połowy XX wieku łączy w sobie klasyczny wygląd ze współczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Z jednej strony mamy pojedynczą kanapę, krótko przycięte błotniki, lakierowane na czarno felgi, czy obudowa reflektora. To detale typowe dla bobberów, czyli motocykli z demobilu, które po II wojnie światowej były przerabiane przez amerykańskich chłopaków.

Zobacz też: Używane motocykle cruiser i chopper do 10 tys. zł - Co kupić? 

Wtedy to skracano lub nawet całkowicie rezygnowano z błotników, zostawiano pojedyncze siodło, a chromowane elementy malowano często czarnym matem. Wszystko po to, aby zmniejszyć masę maszyny, dzięki czemu polepszały się jej osiągi. Przy okazji Harley'e zyskiwały charakterystyczny, surowy wygląd.

Z drugiej strony stylizowany na motocykl retro Harley-Davidson Softail Slim  posiada sekwencyjny wtrysk paliwa, system ABS, alarm, cyfrowy wyświetlacz, czy kartę zbliżeniową zamiast kluczyka w stacyjce – elementy czyniące z niego nowoczesny jednoślad.

Właśnie taka fuzja stylów w przypadku tego Harley'a przynosi całkiem niezły efekt.

Silnik: 103 cale pojemności skokowej

W lakierowanej na czarno ramie zamontowano na sztywno jednostkę Twin Cam 103. Ta cyfra oznacza, że silnik ma pojemność 103 cali sześciennych, co daje 1 688 ccm.

Widlasta wolnoobrotowa „dwójka" generuje odpowiednią moc, aby całkiem sprawnie poruszać się po drogach, chociaż Harley-Davidson Softail Slimwoli niespieszne wędrówki od wyścigów spod świateł. Zresztą przy prędkości powyżej 140 km/h pęd wiatru brutalnie uderza w klatkę piersiową jeźdźca, co dobitnie daje znać, że H-D to nie Suzuki Hayabusa.

Co do kultury pracy silnika V2, to trudno jej cokolwiek zarzucić, tak samo jak precyzji 6-biegowej przekładni.

Skoro jesteśmy przy skrzyni, to do zmiany przełożeń służą dwie dźwignie. Przednia, nazwijmy ją „normalna", działa tak jak w każdym szosowym jednośladzie.

Kliknij na zdjęcie, aby przejść do galerii

Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)
Testujemy: Harley-Davidson Softail Slim - twardziel (foto, film)

Druga działa odwrotnie niż ta klasyczna - pchając drążek w dół wrzucamy wyższe przełożenie, a jeżeli chcemy zredukować bieg podnosimy dźwignię obcasem buta. Rozwiązanie całkiem wygodne, zwłaszcza do jazdy w tzw. kawaleryjkach.

Go big or go home

Jak wszyscy wiemy przysłowia są mądrością narodu. W USA mają także kilka niegłupich powiedzonek. „Go big or go home" jest jednym z nich. W wolnym tłumaczeniu to tyle, co „albo będziesz duży, albo idziesz do domu".

To przysłowie jak nic pasuje do testowanego motocykla Harley-Davidson Softail Slim. Waga „na mokro" to 318 kg. Oprócz tego muskularnej powierzchowności dodają Harley'owi balonowe opony, masywne platformy zamiast podnóżków, czy szeroka kierownica typu Hollywood.

Kiedy usadowimy się na tym motocyklu, mamy poczucie obcowania z potężnym sprzętem. Nie przeszkadza to jednak w trasie lub podczas przebijania się przez zakorkowane miasto, chociaż kiedy silnik mocno się nagrzeje robi się trochę gorąco między nogami.

Owszem nisko położone platformy ograniczają pochylenie Harley'a w zakrętach, a niemała masa własna może przyprawić o zadyszkę podczas wyprowadzania Slim'a z garażu.

Kiedy jednak nawijamy kolejne kilometry, ta cała masa żelastwa daje nieodparte poczucie bezpieczeństwa. W końcu wysoki profil opon „połyka" znaczną część nierówności, a w razie konieczności nagłego hamowania na straży czuwa seryjny układ ABS, który montowany jest w od 2011 roku jako standard w większości modeli z rodziny Softail.

Sam system ABS nie działa może najbardziej precyzyjnie, ale – w połączeniu z przednią tarczą o 4-tłoczkach w zacisku oraz tylnią z 2-tłoczkowym zaciskiem – daje przyzwoite rezultaty hamowania.

Cena i konkurencja

Testowany Harley-Davidson Softail Slim wyceniony został na 19 720 euro, czyli ponad 82 tys. zł. To niemało, lecz w tej cenie dostaniemy motocykl z systemem ABS, alarmem i kartą zbliżeniową (nie trzeba wkładać kluczyka do stacyjki, aby odpalić silnik).

Na rynku cruiserów za mniejsze pieniądze kupić można Kawasaki VN1700 Classic, które wyceniono na 56 900 zł. w tej cenie otrzymamy w standardzie ABS.

Trochę tańszy od Harleya, ale droższy od Kawasaki VN1700 Classic jest Triumph Rocket III Roadster ABS. Ten motocykl napędzany silnikiem 2,3 litra o mocy 148 KM i 221 Nm kosztuje 71 900 zł.

Plusy:

- elastyczny silnik,
- bogate wyposażenie w standardzie,
- oryginalna stylistyka,

Minusy:

- wysoka cena,
- kontrolowanie licznika i wyświetlacza wymaga oderwania wzroku od drogi. 

Harley-Davidson Softail Slim - dane techniczne:

Silnik

Chłodzony powietrzem, Twin Cam 103B,

Moment obrotowy silnika: 132 Nm przy 3 250 obr./min.

Średnica cylindra: 98.4 mm
Skok tłoka: 111.1 mm
Pojemność skokowa: 1 688 ccm
Stopień sprężania: 9.6:1

Układ paliwowy

Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI) 

Wymiary

Długość: 2 350 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia): 650 mm
Prześwit: 114 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 31
Wyprzedzenie: 147 mm
Rozstaw osi: 1 635 mm
Opony, przód: MT90B16 72H
Opony, tył: MU85B16 77H
Pojemność zbiornika paliwa: 18.9 l
Objętość oleju: 3.3 l
Masa (bez płynów): 305 kg
Masa (gotowy do eksploatacji): 318 kg

Przeniesienie napędu

Wstępne przeniesienie napędu: pas napędowy, przełożenie 34/46

Podwozie

Wydech chromowany wydech typu „shotgun" ze skośnie ściętymi tłumikami
Koła opcjonalne 5N/A
Koła, przód 5Czarne, szprychowe, stalowe
Koła, tył 5Czarne, szprychowe, stalowe
Hamulce: 4-tłoczkowy z przodu i 2-tłoczkowy z tyłu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty