Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Honda Civic VIII - nadciąga UFO

Bartosz Gubernat
Testujemy: Honda Civic VIII - nadciąga UFO
Testujemy: Honda Civic VIII - nadciąga UFO
Gdyby Honda Civic VIII wyjechała na ulicę w czasach PRL-u, osłupialii obywatele zapewne zadzwoniliby na milicję. Dzisiaj auto nie szokuje już tak bardzo.
Testujemy: Honda Civic VIII - nadciąga UFO
Testujemy: Honda Civic VIII - nadciąga UFO

Ale trudno nie odnieść wrażenia, że kosmiczna sylwetka i kokpit rodem z Marsa pogalopowały kilka lat świetlnych naprzód.

 

Honda Civic VIII generacji

 

Auto zadebiutowało na ryku w 2005 roku. Po klapie, jaką okazała się VII generacja tego modelu, japoński producent postawił na bardzo odważną stylistykę. Już w chwili debiutu nowego Civica okrzyknięto mianem UFO. Auto szybko zaskarbiło sobie jednak sympatię tysięcy kierowców na całym świecie. Po pięciu latach od premiery Japończycy postanowili je nieco odświeżyć. Najważniejsze zmiany to lepsze wyposażenie, oraz nowy grill, w zależności od wersji wykonany w całości z siatki, lub przeszklony, ale wyposażony w dwa wloty powietrza.

Halo ziemia, jak mnie słychać?

Dla kierowcy przyzwyczajonego do klasycznej stylistyki, zajęcie miejsca za kierownicą nowego Civica może okazać się lekkim szokiem. Niebiesko – białe wyświetlacze wykonane w technologii indiglo, cyfrowy prędkościomierz, wszystko umieszczone za tłoczonymi, obłymi szybami sprawiają, że czujemy się jak za sterami statku kosmicznego. Lewarek? Oczywiście jest na swoim miejscu, ale bardziej przypomina komputerowy dżojstik. Galaktyczne wrażenia potęguje czerwony przycisk służący do uruchomienia silnika. Jak przystało na pojazd (prawie) kosmiczny, kluczyk służy tu jedynie do włączenia zapłonu. Wykończenie wnętrza idzie w parze z nowoczesną stylistyką. Wysokiej jakości materiały i perfekcyjne spasowanie elementów to bardzo mocna strona tego samochodu. Podobnie jak ilość miejsca, która jak na auto tej klasy jest całkiem przyzwoita.

Skrzynia biegów na piątkę

W testowanym egzemplarzu mieliśmy do dyspozycji 100-konny, benzynowy silnik o poj. 1,4 l. Według danych producenta pozwala on na rozpędzenie wozu do 100 km/h w 13 sekund. W cyklu mieszanym Civic ma spalać 5,9 litra. W czasie naszego testu spalanie wyniosło jednak ponad 7 litrów. Przyspieszenie? Trzeba przyznać, że UFO zbiera się całkiem przyzwoicie, chociaż rogi (a w zasadzie czujki) pokazuje dopiero wówczas, gdy wskazówka obrotomierza minie trójkę i kilka kresek. O kosmicznym odlocie można jednak zapomnieć. Dla miłośników mocniejszych wrażeń przygotowano wersję Type-R z dwulitrowym silnikiem dysponującym 201 końmi. Wróćmy jednak do testu, bo tu na ciepłe słowo zasłużyła jeszcze sześciobiegowa skrzynia naszego pojazdu. Trzeba przyznać, że pracuje bardzo precyzyjnie i pozwala na szybką zmianę biegów. Co ważne, w odróżnieniu od poprzednich wersji Civica tym razem nawet wrzucenie wstecznego jest dziecinnie proste.

Sporo dodatków w cenie

Wyposażenie Hondy jest całkiem niezłe. W testowanej wersji Sport standardem są m.in. automatyczne światła z czujnikiem zmroku, elektrycznie składane, regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, tempomat, podgrzewane fotele, aluminiowe nakładki na pedały oraz automatyczna klimatyzacja. System audio jest wyposażony w komplet głośników z tyłu i przodu (łącznie z wysokotonowymi), oraz porty AUX i USB. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwają m.in. system kontroli stabilności toru jazdy, boczne i przednie poduszki oraz kurtyny powietrzne, a także ABS i EBD (układ elektronicznego rozdziału siły hamowania). Ponadto auto ma sportowy grill, a także nowe, 16-calowe alufelgi.

Stawiamy na Hondę

Czy Civic to dobry wybór? To zależy dla kogo. Z pewnością konkurentów w postaci Forda Focusa, Volkswagena Golfa, Opla Astry czy Mazdy 3 nie może lekceważyć. Bezsprzecznie w tym towarzystwie jest jednak autem najbardziej oryginalnym, a wykonaniem i osiągami nie ustępuje żadnemu z nich. Co zatem wybrać? Focusa, który po trzech latach straci na wartości ponad połowę, Golfa, którym jeździ co druga polska rodzina, czy może ukochaną przez rodzimych działkowiczów Astrę? My stawiamy na Civica. Bo niby dlaczego za podobne pieniądze nie poczuć się jak Luke Skywalker z Gwiezdnych Wojen?

 

Plusy

- nowoczesna stylistyka
- znakomite wykończenie
- niskie spalanie paliwa
- precyzyjna skrzynia biegów

 

Minusy

- niezbyt duży bagażnik
- kiepska widoczność do tyłu
- przeciętna dynamika na niskich obrotach

Honda Civic 1,4 Sport - dane techniczne


Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1339 ccm
Moc: 100 KM
Maks. moment obrotowy przy obr./min. (Nm): 127 (4800)
Rodzaj paliwa: benzyna
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13 sek.
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,3 / 5,0 / 5,9 l / 100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4255 / 1460 / 2046 mm
Rozstaw osi: 2620 mm
Masa: 1182 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena testowanego egzemplarza: 71 800 zł

Bartosz Gubernat**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty