Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)

Karol Biela
Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)
Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)
Jazda szosowym motocyklem zaczyna cię nudzić, ale wyczynowy cross to zbyt ekstremalny sprzęt? Honda CRF250L może być maszyną, której szukasz.
Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)
Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)

Chyba każdy, kto ma motocykl szosowy zaczyna po kilku latach marzyć o zjechaniu z asfaltowych ulic na szutrowe szlaki. Właśnie dla nich Honda zbudowała model CRF250L, który zalicza się do gatunku użytkowych enduro zwanych także soft enduro.

Wygodne enduro?

Wizualnie CRF250L nawiązuje do sportowych maszyn spod znaku srebrnego skrzydła. Czerwono-biała kolorystyka oraz samo oznaczenie modelu ma przywoływać na myśl wyczynowe enduro Hondy, jak CRF250X, czy crossowego CRF450R.

Ale ta „250-ka" nie jest i nie miała być kolejnym motocyklem do zawodów, lecz codziennym środkiem lokomocji, który pozwoli również zasmakować jazdy w terenie.

Skoro nie jest to sprzęt do sportu, musi w takim razie być przyjazny w codziennej eksploatacji.

Siadając na kanapie, która znajduje się na wysokości 875 mm, można mieć odczucie, że to jednak motocykl z off-roadowym DNA. Jednak po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów wąska - i na pierwszy rzut oka mało komfortowa kanapa - okazałą się całkiem wygodna. Podobne spostrzeżenia miała pasażerka, która dla celów testowych musiał spędzić trochę czasu w charakterze „plecaka".

Z przydatnych „gadżetów" trzeba jeszcze wymienić zamykaną na kluczyk blokadę, dzięki czemu można przyczepić do motocykla kask, kiedy będziemy chcieli się od niego oddalić i rozbudowany - oczywiście jak na motocykl typu enduro - wielofunkcyjny wyświetlacz LCD. To ostatnie urządzenie potrafi przekazać kierowcy wiele ważnych informacji (godzinę, poziom paliwa, główny przebieg i dwa dzienne oraz prędkość).

Kliknij na zdjęcie, aby przejść do galerii Hondy CRF250L

Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)
Testujemy: Honda CRF250L - enduro na co dzień (foto, film)

Kolejnym udogodnieniem dla właściciela jest mała skrzynka narzędziowa przy lewej stronie tylnego błotnika, ale zmieści tam najwyżej scyzoryk wielofunkcyjny i kilka trytytek.

Czy jednak brak większego schowka to jakaś sprawa nie do przejścia? Raczej nie i dla tego typu konstrukcji to wręcz norma. Zresztą, jeżeli chcemy coś przewieźć, zawsze można założyć plecak lub zainwestować w rolkę na tył kanapy.

Silnik z CBR250R

Do napędu testowego motocykla wykorzystano lekko zmodyfikowaną jednostkę bazującą na silniku CBR250R.

Oczywiście inżynierowie z Hondy popracowali trochę przy tym singlu dostosowując przebieg mocy i momentu obrotowego do charakteru użytkowego enduro.

Dlatego CRF250L ma „tylko" 23 KM przy 8 500 obr./min. i 22 Nm osiągane przy 7 000 obr./min. (mała „CBR-ka" przy tych samych prędkościach obrotowych osiąga 26,4 KM i 23,8 Nm).

Do codziennych dojazdów do pracy nie potrzeba więcej mocy, a dzięki niskiej masie własnej (144 kg) manewrowanie miedzy autami – pomimo wysoko umieszczonego siedziska – jest dziecinnie łatwe.

Chociaż z założenia motocykle enduro nie są stworzone do dalszych wojaży, to sprawdziliśmy jak testowa Honda radzi sobie na prostych odcinkach ekspresówki. Przyspieszenie do przepisowych 120 km/h nie sprawia kłopotu, ale na autostradzie mogłoby być już ciężko, bo prędkość o około 20 km/h większa to kres możliwości 23-konnego singla.

Na szutrowych dróżkach wokół miasta CRF250L także daje sobie radę, ale w cięższym terenie ewidentnie zaczyna brakować mocy, chociaż zabawa, jak na homologowaną „250-kę" i tak jest przednia.
Pozytywnie zaskakują wyniki spalania. Na pokonanie 100 kilometrów (z czego 30% to harce w terenie, a drugie 30% to jazda z pasażerem), jednostka napędowa Hondy potrzebowała 3,5 litra benzyny. Oznacza to, że na baku o pojemności 7,7 litra przejechać można ponad 200 kilometrów.

Miejska partyzantka

Ustaliliśmy już powyżej, że pomimo stylizacji i nomenklatury testowa „250-ka" nie jest wyczynowym motocyklem off-roadowym, lecz dopuszczonym do ruchu pojazdem o wielu zastosowaniach.
Potwierdza to także brak regulacji w widelcu upside-down i tylnym elemencie resorująco-tłumiącym.

Najszybciej można docenić zalety tej maszyny dojeżdżając kilka, czy kilkanaście kilometrów z przedmieść do centrum. Zamiast kluczyć po zakorkowanych arteriach, wystarczy skręcić w boczna szutrową uliczkę. Wykorzystując terenowy bieżnik opony osadzonej w szprychowych kołach o typowo terenowym rozmiarze (przednie koło ma 21 cali, tylne 18 cali) żadna droga na skróty – nawet dziurawa jak ser szwajcarski – nie stanowi dla CRF-a większego wyzwania.

W ścisłym centrum 21-calowe przednie koło także się przyda – wjazd na wysoki krawężnik, czy wystającą studzienkę kanalizacyjną to naprawdę żaden problem.

Kiedy wybierzemy się w lekki teren zawieszenie CRF-a też da sobie radę. Dzięki sporym skokom zawieszenia (przód 250 mm, tył 240 mm) można pozwolić sobie nawet na lekkie hopki, ale na piaszczystym podłożu opony szybko kapitulują.

Ceny i konkurencja

Honda CRF250L wyprodukowana w 2012 roku wyceniona jest aktualnie na 18 500 zł, a egzemplarze w tego roku są o 900 złotych droższe.

Kalkulacja cenowa przemawia za Hondą. Kawasaki KLX250 (22 KM, 138 kg) to wydatek 21 900 zł, ale motocykl ma regulowane zawiszenia. Yamaha WR250R (30,7 KM, 134 kg) poza szeroką regulacją „zawiasów" ma w porównaniu do konkurentów aluminiową ramę, lecz kosztuje aż 29 900 zł. 

Plusy:

- niskie spalanie,

- konkurencyjna cena

- uniwersalny charakter,

- wygodna kanapa,

Minusy:

- brak regulacji zawieszeń,

- przeciętne właściwości terenowe.

Honda CRF250L - dane techniczne:

Silnik
Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 250 cm³
Stopień sprężania 10,7:1
Moc maksymalna 23,1 KM przy 8500 obr./min.
Moment obrotowy 22 Nm przy 7000 obr./min.
Układ paliwowy
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy 36 mm
Zbiornik paliwa 7,7 l
Zużycie paliwa wg WMTC** 3,1 l / 100 km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12V / 6Ah
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe

Rama
Typ Stalowa, podwójna, kołyskowa
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2195 x 815 x 1195 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Kąt nachylenia główki ramy 27,6°
Wyprzedzenie 113 mm
Promień skrętu 2,3 m
Wysokość siedzenia 875 mm
Prześwit 255 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 144 kg (P: 68 kg, T: 76 kg)
Masa "suchego" pojazdu 138 kg
Dopuszczalna masa całkowita 303 kg
Zawieszenie
Przód 43 mm odwrócony widelec teleskopowy, skok 250 mm
Tył Wahacz aluminiowy, Pro-Link, pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok 240 mm
Hamulce
Przód 256 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 2-tłoczkowy zacisk
Tył 220 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 1-tłoczkowy zacisk
Opony
Przód 3-21 (51P)
Tył 120/80-18M/C (62P) **

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty