Testujemy: Honda Vision 50 - sposób na korki (FOTO, FILM)

Karol Biela
Honda Vision 50 - zdjęcia z testu
Honda Vision 50 - zdjęcia z testu
Skuter to dobre rozwiązanie na jazdę po zakorkowanym mieście. Jest zwrotny, łatwo go zaparkować i zużywa niewiele paliwa. Taka jest też nowa Honda Vision 50.
Honda Vision 50 - zdjęcia z testu
Honda Vision 50 - zdjęcia z testu

Skutery są poręczne, łatwe w obsłudze, a codzienna eksploatacja nie kosztuje dużo. Motorowery o pojemności do 50 ccm wykorzystywane są przez sieci pizzerii, emerytów, którzy chcą pojechać na ryby, młodzież dojeżdża nimi na zajęcia.

Praktyczna i klasyczna

W ofercie producentów skuterów istnieje bardzo wiele modeli, które konkurują o względy klientów w różnorodny sposób. Jedne – zazwyczaj te z Chin – rywalizują ceną, inne sportowym wyglądem i osiągami dwusuwowych silników, a jeszcze inne mają być po prostu praktyczne i oszczędne. Obecna na rynku od 2012 roku Honda Vision 50 pretenduje to tej ostatniej grupy.

Większość użytkowników motorowerów potrzebuje pojazdu, w którym mogłaby schować swój kask i kilka drobiazgów. W testowanym skuterze pod kanapą mieści się schowek, gdzie bez problemu wchodzi integralny kask, nie mówiąc już o takim typu jet (bez części chroniącej szczękę). Oprócz tego przed kolanami kierowcy znajdują się dwa niezamykane schowki, a pomiędzy nimi jest haczyk, na którym można powiesić np. siatkę z zakupami o wadze do 1,5 kilograma.

Jeżeli będziemy chcieli przewieźć Hondą większą torbę można wykorzystać również płaską podłogę. Poza tym na liście oryginalnych akcesoriów znajdziemy kufer centralny o pojemności 35 litrów, który montuje się do bagażnika.

Spoglądając na wyświetlacz również można dojść do wniosku, że walory praktyczne miały przy projektowaniu tego skutera największą wagę. Zrezygnowano z migających diod, kolorowych światełek i cyfrowych liczników na rzecz klasycznego wyglądu.

Pomiędzy wyskalowanym do 60 km/h prędkościomierzem a i wskaźnikiem paliwaznajduje się analogowy licznik przebiegu głównego. W sumie taki zestaw zegarów jest czytelny i świetnie spełnia swoją rolę.

Niecałe 2 litry na 100 kilometrów

Hondę Vision 50 napędza czterosuwowy singiel o pojemności 49 ccm i mocy 3,4 KM. Jednostka napędowa, w której za dawkowanie paliwa odpowiada elektroniczny wtrysk PGM-FI, chłodzona jest powietrzem. W rezultacie silnik pracuje cicho i kulturalnie, ale ograniczona do 45 km/h prędkość maksymalna może nie być wystarczająca do sprawnego przemieszczania się po szybszych szlakach komunikacyjnych.

Nie chodzi tu nawet o przyspieszanie, które odbywa się dosyć sprawnie, ale o prędkość maksymalną właśnie. Jeżeli będziemy używać Vision 50 na totalnie zakorkowanych ulicach to będziemy z niego zadowoleni. Jeżeli jednak nasza droga do pracy, czy szkoły przebiega przez drogę o trzech pasach ruchu z ograniczeniem np. do 70 km/h, to można odczuć pewien dyskomfort. Mimo trzymania gazu do oporu będziemy wyprzedzani przez auta pędzące często dwa razy szybciej.

Z drugiej strony Vision 50 spala około 2 litrów benzyny na 100 kilometrów. To dobry wynik, zwłaszcza, jeżeli dodamy, że w zbiorniku mieści się 5,5 litra paliwa. Oznacza to, że zatankowani pod korek możemy przejechać ponad 250 kilometrów.

Dla porównania dwusuwowy skuter z odblokowanym dwusuwowym silnikiem rozpędzić się może do 80-90 km/h, ale spalać będzie 3,5-4,5 litra na „setkę". Coś za coś.

Komfortowa jazda

Tak jak większość skuterów „50-ka" Hondy przekazuje moc silnika na koło za pomocą bezstopniowej przekładni. To bardzo dobre rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie mieli nigdy styczności z jakimkolwiek jednośladem, no może poza rowerem.

Aby ruszyć do przodu wystarczy odpalić silnik i dodać gazu, a skrzynia zrobi już wszystko automatycznie. Łatwe i proste.

Już po przejechaniu kilku kilometrów czuć, że Honda Vision 50 posiada miękko zestrojone zawieszenie. Mniejsze czy większe wyboje są naprawdę skutecznie tłumione. Dużą zasługę mają w tym 14-calowe felgi i to także w znacznym stopniu dzięki nim skuter Hondy prowadzi się stabilnie.

Kanapę zaprojektowaną do przewozu dwóch osób umieszczono na wysokości 760 mm od podłoża. Jej twardość jest odpowiednia i nawet dłuższa przejażdżka nie staje się męczarnią dla naszych pośladków.

Do zatrzymania testowej „50-ki" służy pracująca przy przednim kole pojedyncza tarcza o średnicy 220 mm. Przy tylnym zamontowano już tylko hamulec bębnowy o średnicy 130 mm. Do tego Honda Vision 50 wyposażono w zintegrowany układ hamulcowy CBS (Combined Braking System).Jak to działa?

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii

Honda Vision 50 - zdjęcia z testu
Honda Vision 50 - zdjęcia z testu

Jeżeli wciśniemy prawą klamkę zadziała przednia tarcza, która bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Wciskając lewą dźwignię uruchamiamy bęben i przedni hamulec. Jednak w sytuacjach podbramkowych najlepiej użyć obu hamulców na raz.

Cennik i konkurencja

Nowa Honda Vision 50 kosztuje 6 700 zł. Co ciekawe model Vision 110 z mocniejszym silnikiem o pojemności 108 ccm i mocy 8,4 KM kosztuje tylko 200 złotych więcej. Skoro według deklaracji producenta mocniejsza wersja spalać ma podobne ilości paliwa to Vision z większa jednostką napędową jest ciekawszą alternatywą. Jedynym problemem może być to, że na „110-kę" trzeba mieć już prawo jazdy kategorii A1 lub A.

Na polskim rynku trochę tańszą opcją dla Hondy Vision 50 będzie tajwański Kymco Agility RS 50 4T. Za 5 400 zł otrzymamy skuter z 12-calowymi kołami i czterosuwowym gaźnikowym silnikiem o mocy 3,6 KM.

Trochę więcej, bo 8 900 zł, zapłacimy za Yamahę Neo's 4, która posiada również czterosuwową jednostkę napędową, ale zasilaną już wtryskiem paliwa. Motorower ze znaczkiem trzech skrzyżowanych kamertonów stoi na 12-calowych kołach, ale w kokpicie znajduje się podświetlany na niebiesko cyfrowy wyświetlacz.

Plusy:
- niskie zużycie paliwa,
- dobre właściwości jezdne (14- calowe koła),
- dobra jakość wykonania,

Minusy:
- ograniczona prędkość maksymalna,
- mało porywająca stylistyka,

Honda Vision 50 – dane techniczne:

Silnik
Typ chlodzony powietrzem, jednocylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC
Pojemność skokowa 49 cm3
Średnica x skok tłoka 37,8 x 44 mm
Stopień sprężania 10,1:1
Moc maksymalna 3,4 KM przy 7000 obr/min
Moment obrotowy 3,5 Nm przy 6750 obr/min

Układ paliwowy
Dawkowanie paliwa: elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy: 19 mm
Zbiornik paliwa: 5,5 litra
Zużycie paliwa 1,9 l/100 km

Instalacja elektryczna

Pojemność akumulatora: 12V/6AH
Rozrusznik: elektryczny

Układ napędowy
Skrzynia biegów: V-MATIC bezstopniowa
Sprzęgło: automatyczne, odśrodkowe
Przełożenie wstępne: 4,07
Przełożenie biegu 1: 2,93
Przełożenie biegu 2: 1,02
Napęd tylnego koła: pas napędowy (V-belt)
Prędkość maksymalna: 45 km/h

Rama
Stalowa, rurowa, dolna belka nośna

Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 1845 x 670 x 1090 mm
Rozstaw osi: 1255 mm
Kąt nachylenia główki ramy: 26,5°
Wyprzedzenie: 83 mm
Promień skrętu: 1,94 m
Wysokość siedzenia: 760 mm
Prześwit: 120 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem): 100kg (P: 40kg; T: 60kg)
Masa "suchego" pojazdu: 96 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 264 kg

Zawieszenie

Przód: widelec teleskopowy, skok 80,5 mm
Tył: wahacz wleczony, pojedynczy amortyzator, skok 74,0 mm

Hamulce

Przód: 220 mm, pojedynczy tarczowy, system CBS
Tył: 130 mm, bębnowy, system CBS

Opony

Przód: 80/90-14M/C 40P
Tył: 90/90-14M/C 46P 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty